Outlander - dvd recensie

Outlander - dvd recensie

Outlander is een sciencefiction film die in 2008 in de Verenigde Staten uitkwam en flopte in de bioscopen. Reden te meer om Europa voor een groot deel over te slaan en een jaar later meteen op dvd uitgebracht te worden.

Het verhaal gaat over Kainan (Jim Caviezel), een mens die vanuit de ruimte op de aarde stort en in het oude Noorwegen terecht komt. Daar wordt hij al gauw gevangen genomen en gezien als de aanstichter van een afgebrand dorp. Al snel wordt duidelijk dat Kainan uit de verre toekomst komt en dat hij per ongeluk een monster met zich heeft meegenomen dat nu huishoudt in het oude land. Het dorp van de Noren en dat van hun tegenstanders wordt geteisterd door de territoriumdrift van het beest en dit zorgt ervoor dat de twee stammen mot met elkaar gaan zoeken. Niet veel later hebben ze door dat ze beter kunnen samenwerken. Het monster zal koste wat kost verslagen moeten worden.

outlander1

Slechte kloon
De film doet over het algemeen aan als een Lord of the Rings kloon met een vleug Star Wars en Alien. Wel zijn dit allemaal titels die binnen het genre toonaangevend zijn en dat valt van Outlander niet te zeggen. Eigenlijk is de film op geen enkel moment echt spannend en weet het verhaal nooit echt te boeien. Dat komt vooral door het belachelijke acteerwerk en de slecht uitgevoerde setting. Je heb nooit het gevoel dat je kijkt naar een dorp in het oude Noorwegen, want de film doet geen moeite om je te overtuigen dat dit zo is. Ook de special effects zijn van een erg laag niveau en het beest, dat zo’n beetje de spil is van de film, past niet in het verhaal. Deze rare mix van science fiction en geschiedverhaal slaat op bijna elk front de plank mis.

Kijkbaar
Op de één of andere manier is het resultaat, ondanks de vele fouten en misstappen nog aardig kijkbaar. De film duurt misschien net iets te lang, maar vooral het science fiction gedeelte weet te boeien en daarom is het vol te houden. Erg mooie beelden flitsen voorbij wanneer de voorgeschiedenis van Kainan uit de doeken wordt gedaan. Het doet heel erg denken aan een aantal scènes uit de latere Star Wars films qua pracht en praal. Verder is de aanwezigheid van Sophia Myles als Freya een groot pluspunt. Het knappe vrouwtje staat haar mannetje gedurende de hele film en laat zien dat vrouwen ook de held kunnen zijn, zonder meteen een hoog bimbo-gehalte te hebben.

outlander2

Extra’s
Hier kunnen we kort en krachtig over zijn. Er staat enkel een trailer van de film op de disc. Deze dvd is zelfs zo van z’n extra’s gestript, dat het alleen mogelijk is om de film met Nederlandse ondertiteling te kijken. Heb je dus een keer een vriend of vriendin op bezoek die geen Nederlands spreekt en ook Engels niet als moedertaal heeft, dan zul je hem of haar geen plezier kunnen doen met een andere taal als ondertiteling.

Outlander is een aardige film voor liefhebbers van het genre of kijkers die geen genoeg kunnen krijgen van de LOTR-aftreksels. Voor de extra’s hoef je de dvd in ieder geval niet aan te schaffen en aangezien de film ook niet geweldig bijzonder is, lijkt het me een verstandige zaak om ‘m gewoon te laten liggen.

Film: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Outlander outlander