Inkheart - blu-ray recensie

Inkheart - blu-ray recensie

Eenhoorns, vliegende apen, Toto en een tikkende krokodil; een portie fantasie door elkaar gemixt. Precies waar fantasyfans van houden.

Zilvertong
Het verhaal begint met Mo (Brendan Fraser) en zijn dochter Meggie (Eliza Bennet), die een roadtrip langs verschillende oude boekenwinkels maken. Mo is heimelijk op zoek naar een boek met de titel 'Inkheart'. Waarom, wil hij Meggie niet vertellen. Wat Meggie echter niet weet, maar waar ze snel achter zal komen, is dat haar vader over een speciale gave beschikt. Wanneer hij namelijk hardop voorleest uit welk willekeurig boek dan ook, komen de karakters tot leven en worden ze uit het boek, onze wereld in gezonden. Dit gegeven is het begin van een groots avontuur dat je door de meest uiteenlopende verhalen meesleept.

inkheart 1

Cornelia Funke
Het verhaal van Inkheart is gebaseerd op het gelijknamige boek van Cornelia Funke. Het is zeker geen letterlijke verfilming, maar de hoofdlijnen zijn er zeker in terug te vinden. Een klein minpunt van de film is, dat het verhaal soms niet helemaal soepel loopt. Wanneer Mo en Meggie gevangen genomen worden in het kasteel van Capricorn (Andy Serkis), worden ze door Dustfinger (Paul Bettany) geholpen om te ontsnappen…om daarna weer terug te moeten keren om de rest van hun queeste af te leggen. Dit voelt een beetje knullig aan en zal vast niet de bedoeling van de auteur zijn geweest. Andere aspecten van het verhaal zijn echter weer briljant en zullen door elke fantasy liefhebber gewaardeerd worden. Bijvoorbeeld het gegeven dat een schrijver zijn eigen creatie ontmoet.

Not in Kansas anymore…
De cast van Inkheart zit vol bekende namen, die vrijwel een ding gemeen hebben: ze doen iets wat ze nog niet eerder hebben gedaan. Brendan Fraser, bekend uit films als The Mummy en Journey to the Center of the Earth, heeft eindelijk geleerd dat hij niet perse sullig hoeft te zijn om een leuke acteur te zijn. Als Mo, weet hij voor het eerst een serieuze rol neer te zetten waarbij hij niet continu in het oog springt door domme dingen te doen. Ook Paul Bettany, die de rol van de enigszins egoïstische Dustfinger vertolkt, lijkt zich als een vis in het water te voelen in de fantasiewereld van Inkheart. Hetzelfde geldt voor acteerveteraan Helen Mirren. De enige die een beetje uit de toon valt is Ravi Gafron, die een van de veertig rovers uit het verhaal van Sinbad speelt. Zijn acteertalent is niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heeft hij een hotfactor a la Orlando Bloom, dus blijft het leuke beeldvulling.

Extra’s
De extra’s zijn niet overvloedig, maar zeker aanvullende voor de film. De twee bijna verplichte extra’s zijn natuurlijk aanwezig, namelijk deleted scenes en een making of. In tegenstelling tot wat vaak het geval is zijn de deleted scenes echter heel interessant om te zien. Er is duidelijk zichtbaar dat de makers hebben nagedacht over bepaalde scenes en wat beter werkt in de film. De scènes die er uiteindelijk niet in zijn gekomen wijken fundamenteel af van degene die in de er wel inzitten.

De leukste extra echter is toch 'A Story with the Cast & Crew' waarin de cast en crew door om de beurt een zin te zeggen, een verhaal in elkaar zet. Als laatste is er nog Eliza Reads to Us. Op zich een leuke extra, waarin Eliza Bennet (Meggie) een stuk voorleest uit het boek Inkheart. Enige nadeel hieraan is dat ze een stuk leest van het einde van het boek. Een stuk dat tevens niet in de film zit. Deze extra is daarom ongeschikt voor mensen die na het zien van de film graag het boek van Cornelia Funke nog willen lezen.

inkheart 2

Inkheart is een film die boordevol fantasie zit en die voor kinderen en volwassenen leuk is om te kijken. Het verhaal had misschien wat beter uitgewerkt kunnen worden voor een filmversie, maar blijft vermakelijk. Een bijzonder aspect van Inkheart is dat het een fantasieverhaal is, dat zich op onze aarde afspeelt. Ondanks dat we niet in een wereld vol feeën en zeemeerminnen duiken, weet de regisseur onze aarde zo bijzonder neer te zetten dat je je af en toe toch in een andere wereld waant. De extra’s op de blu-ray zijn tevens van goede kwaliteit. Ze sluiten goed aan op het thema van de film, al had de making of iets langer en uitgebreider mogen zijn. Inkheart is een klein pareltje dat zeker niet mag ontbreken in je fantasiecollectie.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Extra's: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Inkheart Inkheart