Valentine's Day - recensie

Valentine's Day - recensie

Garry Marshall laat op de respectabele leeftijd van 75 jaar zien dat hij nog steeds meetelt in Hollywood.

Met Valentine's Day maakt de producent, schrijver, acteur en regisseur niet alleen een romantische komedie waarin iedereen met elkaar verweven is, maar ook laat hij een sterrenensemble overtuigend het podium betreden, dit alles verpakt in een overdosis aan verhaallijnen.

valentines_day_1

Veelvoud in eenheid
In Valentine's Day zitten minimaal twaalf verhalen die ieder, al dan niet verweven in elkaar, een unieke status genieten. De film opent met een romantisch gebaar van Reed Bennett (Ashton Kutcher), die zijn vriendin Morley (Jessica Alba) een diamanten ring om haar vinger doet. Het is Valentijnsdag en Los Angeles, het decor van de film, moet er nu eenmaal aan geloven. Zo krijgt de beste vriendin van Bennett, Julia (Jennifer Garner), een nieuwe man in haar leven, dokter Harrison Copeland (Patrick Dempsey); en krijgt een leerling van diezelfde Julia, de tienjarige Edison (Bryce Robinson), warme gevoelens voor een klasgenootje. Edison woont bij zijn grootouders Estelle (Shirley MacLaine) en Edgar (Hector Elizondo), die hun eenenvijftig jarig huwelijk hebben te vieren, maar een wond uit hun verleden is nog niet geheeld. Dan is er de babysitter van Edison, Grace (Emma Roberts), die op haar beurt relatie-adviezen vraagt aan de ervaren Estelle en Edgar. Ook is er nog een vriendin van Grace, Felicia (Taylor Swift), die haar vriendje Willy (Taylor Lautner) wil verwennen. En dan moeten de karakters gespeeld door de volgende acteurs nog worden uiteengezet: Jamie Foxx, Eric Bane, Jessica Biel, Queen Latifah, Anne Hathaway, Topher Grace, Bradley Cooper, Kathy Bathes, George Lopez, en Julia Roberts! Kunt u het nog volgen? Het is dan ook een feest van herkenning.

Vivian Ward en Frankie
Garry Marshall, actief als producent, scenarioschrijver, acteur en regisseur, komt uit een familie van filmmakers; zo speelde hij een rol in de door zijn zus Penny geregisseerde film A League Of Their Own, en was hij verdienstelijk bij het regiedebuut van zijn zoon, Keeping Up with the Steins. Ook produceerde hij de succesvolle seventies series Happy Days en Mork en Mindy, inderdaad ja, series die de carrières van Ron Howard en Robin Williams op de kaart zetten. Maar Marshall is vooral een meester in het vertellen van geweldige verhalen. Zo maakte hij in 1990 Pretty Woman, de film die de doorbraak betekende voor Julia Roberts, en regisseerde hij in 1991 Michelle Pfeiffer en Al Pacino in het ontroerende en komische liefdesdrama Frankie and Johnny. Het zijn dan ook deze films die een stempel drukken op zijn vak- en meesterschap. Marshall is zoals een schapenhoeder voor zijn schapen; een opa voor zijn acteurs. Het is niet toevallig dat Hector Elizondo, Edgar in de film, in alle films van Marshall zit en dat Julia Roberts graag met hem werkt: "All Garry wants to do is tell a great story and make people laugh, and he's a master at it."

La vita é bella
Valentine's Day is een zogenaamde mozaïekfilm, waarin een groot aantal personages een rol spelen en meerdere verhaallijnen met elkaar zijn verweven. Voorbeelden hiervan zijn Crash, Pulp Fiction, Magnolia, en natuurlijk ook Love Actually, maar Valentine's Day spant in opzet en uitwerking de kroon. Als romantische komedie is het dan ook een typische genrefilm, en dat is Marshall wel toevertrouwd. Het scenario staat vol grappige dialogen, goed getimede grappen en ontroerende momenten. Hiernaast heeft de film een degelijk ritme en een soundtrack die hier natuurlijk alleen maar thuis hoort. Het is deze combinatie die de film naar ongekende hoogten brengt en van de geboorte van de eerste romantische komedie van dit Millenium in mozaïekvorm een feit maakt. Geen rol is ongeloofwaarig en Marshall weet bij eenieder van zijn sterren empathie op te roepen; let vooral ook op de scène waarin Estelle en Edgar elkaar op een tot een openlucht bioscoop omgetoverd kerkhof vinden. De tekstuele verwijzing naar het respectabele en interessante oeuvre van MacClaine krijgt hier een welverdiende knipoog, waarmee Marshall ook het bewustzijn van de rijke filmgeschiedis in Hollywood naar de kijker brengt. Wat kan het leven toch simpel en mooi zijn.

valentines_day_2

Na Pretty Woman en Frankie and Johnny brengt Garry Marshall een geweldige cast opnieuw samen in een verdienstelijke romantische komedie met een veelheid aan verhalen. Valentine's Day is als een luchtige vlaai die oh zo heerlijk smaakt.

125 minuten