movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 01-03-2010
- Geplaatst door Peter Koelewijn
Peter: De herrijzenis van het horrorgenre
Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en films. Van welke hij meer houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er echter niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.
Als er een filmgenre al sinds de jaren ‘90 in een hoekje is gaan liggen om langzaam te creperen, dan is dat het horrorgenre wel. Nu zul jij, de lezer, waarschijnlijk meteen diverse recente horror-achtige films in het hoofd hebben, maar ik zeg niet voor niets ‘horror-achtig’. Ik had de recente film van Sam Raimi nodig om te beseffen dat ik al in geen jaren meer een echte horror heb gezien.
Ik heb het natuurlijk over Drag Me to Hell, de glorieuze horror-comeback van Raimi. Na jaren van sandalen-series en Spider-Man deed de regisseur weer eens waar hij het best in blijkt te zijn; een horror maken, en wel eentje met een bijna beledigend makkelijk plot. Niks geen boek gebonden in mensenvlees dat portalen naar andere dimensies en tijdperken kan openen, maar gewoon een spuuglelijke zigeuner-oma die een carrièrevrouw vervloekt omdat ze geen lening krijgt. Wat volgt is een griezeltrip die nooit cheesy wordt of naar kolderiek nijgt, maar op en top ENTERTAINT. Je hangt wel een paar keer in de kroonluchter tijdens de film, maar lacht daarna nerveus de zenuwen van je af, als bij een ritje door het spookhuis op een stuiverkermis.
Nu wordt Drag Me to Hell in de review van deze site een slapstick horror genoemd, maar sinds wanneer is een humoristische horrorfilm een subgenre? Bij de term slapstick horror denk ik eerder aan de Scary Movie-serie; slapstick in de vorm van de flauwe grappen en horror in de vorm van de rest van het script, inclusief de acteurs. Moesten mensen aan het begin van de vorige eeuw ook niet gniffelen toen ze voor het eerst Nosferatu op het doek aanschouwden? Een man met lange witte vingers en een blik alsof hij het water ziet branden. Horror is een van de oudste filmgenres maar door het laagdrempelige imago zie je slechts weinig talentvolle regisseurs er eentje in hun latere carrière maken. Het genre is daardoor inspiratieloos en boeit al jaren niet meer. Ik doel op de bijna één op één remakes van Michael Bay (Freddy Krueger is zijn volgende slachtoffer) en de pretentieuze pulp van Rob Zombie (Michael Myers is krankzinnig vanwege zijn white trash verleden? Hoe origineel!). Waarom moet horror een ongemakkelijk gevoel achterlaten na het kijken, in plaats een gevoel van verwondering dat je getuige was van iets speciaals?
Drag me to Hell was voor mij persoonlijk een eye-opener, nog meer dan voor de meeste critici. Het bracht mij weer hoop voor het vastgeroeste genre, en ik hoop dat alle ‘horror’ regisseurs hem ook kijken, en nog eens, en nog eens! Zo’n zuiver gedestilleerd lesje nederigheid zie je namelijk niet ieder jaar de revue passeren. Als er al zo’n fantastische horror om zo’n simpel verhaaltje kan worden gebonden, dan hoeven we toch helemaal niet te remaken? Dan is er toch nog genoeg ruimte om te verkennen? Eén ding moet echter nooit vergeten worden bij horror; het draait om entertainment, niet om het griezelen. Voor echte horror hoef je tegenwoordig alleen maar de trein in te stappen met een zak kunstmest en een oude, tikkende wekker. Als je het in de spits doet haal je misschien zelfs de BBC.
Tags: column, Drag Me to Hell, Horror
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Vrijdag 26 maart 2010 om 09:19
Sinds wanneer is het niet meer de bedoeling dat een columns subjectief is?
Anoniem Woensdag 3 maart 2010 om 22:49
@Maarten Baars en Fabian
Bedankt voor de feedback. Wellicht dat ik in mijn volgende column mijn stelling wat meer uit de doeken doe. Jullie hebben me in ieder geval stof tot nadenken gegeven.
Anoniem Dinsdag 2 maart 2010 om 11:48
Leuke column, maar ben het wel eens met Maarten en jammer dat je je column eindigt met “het draait om entertainment, niet om het griezelen”. Dit gaat subjectief misschien wel voor jou op en dat kan, alleen dit kun je niet objectief op die manier neerzetten. Entertainment en griezelen gaan makkelijk samen lijkt mij. Een film als 'Haute Tension' laat mij griezelen van de spanning, maar biedt ook veel entertainment hierdoor. Maar natuurlijk ook films als 'Alien' en 'The Shining'. Er zijn een legio van films die mij laten griezelen en entertainment bieden. Natuurlijk heb je films, hoewel dit zelden is, waar de entertainment waarde echt nihil is, bijvoorbeeld een film zoals Pasolini's 'Saló'. En wat dan met de Franse horrorfilm 'Martyrs', die film laat je zeker niet achter met het idee dat je een entertaining avondje hebt gehad.
Dus om nu te zeggen "Eén ding moet echter nooit vergeten worden bij horror; het draait om entertainment, niet om het griezelen." is een beetje aparte bevinding. Het gaat misschien voor jouzelf wel op, maar dit geldt natuurlijk niet in zijn algemeenheid.
De term slapstick die ik in mijn recensie voor Drag Me Too Hell gebruikte lijkt misschien wat vreemd te staan, maar Raimi is van kleins af aan erg geïnspireerd geweest door het slapstick trio The Three Stoges en heeft meerdere malen zelf gezegd graag slapstick elementen in zijn films te plaatsen. Slapstick horror wordt waarschijnlijk een beetje verkeerd geïnterpreteerd. Een film als 'Braindead' heeft ook tal van slapstick momenten. Slapstick is het enorm uitvergroten en overdreven neerzetten van handelingen en fysiek geweld, dit in komische vorm. Drag Me Too Hell doet niet anders.
Anoniem Maandag 1 maart 2010 om 20:08
Helemaal eens met bovenstaand commentaar. Bovendien vind ik Drag me to Hell nou niet echt meteen het beste voorbeeld. Misschien wel als je je enkel concentreert op de mainstream horror, maar goede horror is in principe nooit verdwenen. Er lopen echt genoeg getalenteerde regisseurs rond, enkel komen ze tegenwoordig moeilijk aan de bak omdat het grote publiek niet direct op echte horror zit te wachten. Hier heb ik dus al gelijk problemen met Drag me to Hell als voorbeeld in je stuk. Het is misschien een opluchting voor fans van Raimi die de laatste jaren zijn bestookt met Spiderman filmpjes enzo, maar ik als echte horrorliefhebber kwam zeker niet volledig aan mijn trekken. De film mist intensiteit, leunt teveel op het sound design (schrikeffecten) en heeft overduidelijke beperkingen toegelaten om een PG-13 rating te kunnen bemachtigen. Dit zeer waarschijnlijk om een zo breed mogelijk publiek te kunnen bereiken (lees zoveel mogelijk geld aan de film verdienen). 'Echte' horror is Drag me to Hell allesbehalve. Ben je iemand die op zoek is naar een frisse wind vanuit de horrorhoek van de cinema, kun je je beter richten op de stroom aan sterke Europese horror van de laatste jaren, of de minder groots opgezette horror industrie, de low budget horror.
Anoniem Maandag 1 maart 2010 om 14:45
Volledig met je oneens: "het draait om entertainment, niet om het griezelen". Voor jou misschien, maar er zijn heel veel mensen waarbij het ook gaat om het griezelen. Laat me zo vrij zijn om van Drag Me To Hell toch een subgenre binnen de horror te maken. Slapstick is niet het juiste woord. Zeker niet. Maar horrorkomedie wel. Maar sterker nog, zelfs Sam Raimi zal het niet met je eens zijn. Want wat zijn film nou juist zo meesterlijk maakt is dat je op het ene moment zit te lachen, terwijl je het volgende zit te beven op je stoel. Waar bij vele regisseurs de komedie het griezelniveau onderuit haalt, weet Sam Raimi ze juist perfect naast elkaar te zetten. Hoe moeilijk is dat!
Maar zeker, ik zat 'm te schijten bij films als Rec en ja, ook The Blair Witch Project. Heerlijk hoe horror je slapeloze nachten bezorgt. Noem mij vreemd, maar het feit dat ik mijn slaapkamerdeur niet meer open durf te doen na het zien van een film bezorgt mij een gevoel van diep respect. Wauw, dat ik als volwassen man door een film nog zó kan worden gegrepen.
Dus, lieve Peter. Ik snap dat jij persoonlijk horror wil zien als entertainment, niet als een avondje griezelen. Maar beweer niet dat horror alleen daarvoor is bedoeld en geef toe dat waar jij naar zoekt gewoon een subgenre is. Net zoals waar ik het meest van houd ook een subgenre is.
Wat wel een sterke overeenkomst is, is dat beide soorten films bijzonder moeilijk te maken zijn. Hollywood kan het niet. Dat is zeker. Remakes van japanse griezelaars zijn altijd zo standaard opgebouwd. En The Ruins leek aanvankelijk huiveringwekkend te zijn, maar is uiteindelijk ook gewoon veel te cliché om echt te schokken en van te griezelen.