Ever Since the World Ended - dvd recensie

In Ever Since the World Ended krijgen we te zien wat er van de wereldbevolking is overgebleven, twaalf jaar nadat deze is geteisterd door een grote epidemie.

Van films die zich afspelen na de Apocalyps, zijn er dertien in een dozijn. Sciencefiction films als James Cameron’s The Terminator maken mooi gebruik van dit decor, maar ook in het horrorgenre is er aardig wat neergezet, zoals Danny Boyle’s 28 Days Later. Een grote trend in het laatste decennium is uiteraard ook het hyperrealisme geweest. Wat van start ging met The Blair Witch Project (hoewel dit concept niet totaal vernieuwend was, Ruggero Deodato’s Cannibal Holocaust uit 1980 maakte al gebruikt van gevonden filmmateriaal dat als echt door moest gaan, is dit wel qua succes naar een ongekende hoogte gebracht) en vooral in de tweede helft van de afgelopen tien jaar veel films heeft opgeleverd zoals o.a. Cloverfield, REC en Diary of the Dead. Bij deze zogeheten faux documentaire gaat het vooral om de kijker een extreem realistisch beeld te geven. Ever Since the World Ended kan zich bij dit genre aansluiten als post-apocalyptische documentaire.

Ever Since the World Ended
Twaalf jaar geleden is het grootste deel van de wereldbevolking door een epidemie uitgeroeid. Twee filmmakers doorkruisen het bijna verlaten San Francisco, waar nog maar 186 mensen wonen. De filmmakers ontmoeten verschillende overlevenden en die vertellen o.a. door middel van interviews hoe zij dagelijks door het leven gaan, overleven en hoe de wereld veranderd is ten opzichte van vroeger. Een portret van de jaren na het einde der tijden.

worldended01

The End of the World As We Know It
Ever Since the World Ended
, die inmiddels al uit 2001 stamt maar nu pas op dvd uitkomt, probeert op een realistische wijze een hypothese te verbeelden; wàt als het merendeel van de bevolking een grote epidemie niet overleeft en wat heeft dit voor effect op het menselijke gedrag en de wereld? Gezien de actuele staat van de aarde, lijkt deze film een mooie aansluiting op Al Gore’s An Inconvenient Truth.

Ever Since the World Ended is anders dan de bovengenoemde films daar het hier in een meer conventionele documentairevorm is gegoten waar interviews met diverse mensen worden afgewisseld met opnamen uit de alledaagse samenleving. We krijgen dus niet de realtime first-person stijl te zien van films als [REC] en Cloverfield.

De opzet is mooi en relevant, alleen laat de uitvoering de film soms in de steek. Hoewel Ever Since the World Ended een redelijk authentiek beeld geeft, dit deels door de overtuigende acteerprestaties, heb je zelden het idee dat wat je te zien krijgt ook echt plaats heeft gevonden. De film gaat voor extreem realisme maar dit wordt zelden op een effectieve manier behaald. We krijgen hier en daar beelden te zien van verlaten gebieden; dit heeft echter nergens hetzelfde geslaagde effect als bijvoorbeeld de lege straten van Londen in 28 Days Later. De film speelt zich af twaalf jaar na de epidemie die de wereldbevolking heeft gedecimeerd; de wereld lijkt echter weinig veranderd. Het is op zich zeker fijn dat we eens een film te zien krijgen die het niet moet hebben van met blauw en grijs doordrenkte cliché kleurcorrecties en beelden van troosteloze landschappen als in recente films zoals Teriminator Salvation en The Book of Eli. Toch maakt Ever Since the World Ended zich er soms wat te gemakkelijk vanaf, onder meer door de keuzes van de filmlocaties, wat niet altijd in het voordeel werkt.

Ook proberen de makers de film een existentiële lading mee te geven waar uiteindelijk te weinig mee wordt gedaan. Nergens gaan we de pijnlijke diepte in en wordt alles meer als interessant ‘what if’ concept vertoond, en worden we als kijker nergens binnenstebuiten gekeerd. Er worden interessante vragen gesteld zoals hoe er veranderingen hebben plaatsgevonden en hoe de jeugd de wereld ziet die de epidemie nauwelijks heeft meegemaakt. De wat jongere mensen hebben een minder sterk beeld van hoe de wereld vroeger was, hebben hier dus minder binding mee en staan potentieel sterker in het omgaan met de wereld zoals deze nu is. Toch heeft het geheel een wat oppervlakkige uitwerking en dit is jammer, omdat er zeker meer in had gezeten.

worldended02

Extra’s
De extra’s bestaan uit extra filmmateriaal van ongeveer 15 minuten, een trailer en een slideshow. Het extra filmmateriaal voegt niet echt iets toe, maar de liefhebber van de film kan hier nog even kort induiken.

Ever Since the World Ended is een interessante en bedachtzame toevoeging aan het faux documentaire genre, maar heeft tevens duidelijke gebreken. Hoewel de acteurs authentiek overkomen, mist de film toch de gelaagde diepgang en het existentialisme waar de makers naar streven. Het concept om Ever Since the World Ended in documentairevorm te gieten is als opzet interessant, maar de uitvoering is wat minder geslaagd. Zeker een aardige film om eens te bekijken, maar Ever Since the World Ended is zeker geen overtreffende trap in het genre.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Extra's: gelesterhalfstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Ever Since the World Ended worldended_cover