From Within - dvd recensie

From Within - dvd recensie

Stel je voor. Je zit met je vriend of vriendin lekker gezellig te knuffelen in een parkje. De avond breekt bijna aan en je kijkt samen uit over de rivier die voor jullie stroomt. Opeens pakt de ander een handpistool uit zijn/haar zak en schiet zichzelf door het hoofd.

From Within begint ongeveer met eenzelfde soort situatie. Het meisje, dat net een moord heeft meegemaakt, rent in grote angst (met een boek onder haar arm) naar de winkel van haar vader en nog geen vijf minuten later maakt zij zich ook van kant...of toch niet? Er blijkt een vloek losgelaten te zijn, die ervoor zorgt dat de bezetene zelfmoord pleegt. De persoon die het slachtoffer aantreft is vervolgens de volgende in de rij en zo dreigt een heel dorp uitgemoord te worden.

from_within_1

Het verhaal is redelijk simpel en wordt hier en daar nog even gedoopt in een christelijk sausje. Er bevindt zich een grote christelijke groepering in het dorpje, die er zeker van is dat de reeks zelfmoorden de schuld is van een heksenfamilie. Dit gezin wordt al sinds tijden gediscrimineerd en woont dus ook een eindje buiten het stadje. Het botert niet echt tussen het gezin en de rest van het dorp en dat komt doordat de vrouw uit het gezin schuldig wordt gehouden voor een moord uit het verleden. De hoofdrolspeler van het hele verhaal, de achttienjarige Lindsay die bijna getuige was van de tweede zelfmoord, raakt bevriend met de jongen uit dit gezin, Aiden, die weer de broer is van het eerste zelfmoordgeval dat in de inleiding van deze recensie beschreven wordt. Het wordt niet veel ingewikkelder; uiteindelijk barst de bom en het hele stadje begint te moorden.

De vloek is neergestreken over het stadje en een handjevol mensen pleegt zelfmoord. Je merkt dat de film heel erg de weg van de Saw-vervolgen opgaat en veel spanning opbouwt naar de moorden toe, die keurig verspreid over het hele verhaal plaatsvinden. Je krijgt al snel het gevoel dat je naar een matige horrorfilm aan het kijken bent en de acteurs bevestigen dit gevoel alleen maar. Thomas Dekker, die de rol van Aiden speelt, lijkt maar één emotie te kennen die hij gedurende de hele film tentoonstelt. Elizabeth Rice, die de hoofdrol speelt als Lindsay, weet de kijker net te boeien, maar levert ook geen super-prestatie. Dan is er ook nog Adam Goldberg, een gerespecteerde acteur, die een bijrol speelt waaraan hij waarschijnlijk niet meer herinnerd wil worden. Oh ja, ook de dochter van Bruce Willis en Demi Moore, Rumer Willis, speelt een verwaarloosbaar rolletje, maar heeft toch het geluk om haar naam dikgedrukt op de dvd-hoes te zien. Gelukkig duurt dit vehikel maar negentig minuten.

Je ziet het tegenwoordig zo vaak. Films die in de Verenigde Staten niet het gewenste succes behalen, maar om de één of andere reden toch in Europa uitgebracht moeten worden. Ook in Nederland verschijnen er maandelijks halfmislukte films op een dvd-schijfje, waar dan nauwelijks aandacht aan besteed wordt. Zo bevat deze dvd dus ook bijna geen extra's. Enkel een setje trailers van films van een soortgelijk niveau vrolijken dit totaalplaatje op. Jammer, want een making of of regisseurscommentaren vind ik toch het minste wat je als uitgever op een dvd kan zetten om de consument toch net dat beetje meer voor zijn of haar geld te geven.

from_within_2

Op zichzelf is From Within al een matige horrorfilm, waarvan er elk jaar een budgetbak vol van worden gemaakt. De film weet maar nauwelijk te boeien en zit vol met clichés. Je moet wel heel erg van dit soort tienerhorrorfilms houden, wil je tot aanschaf van deze film overgaan. Het verbaast me elke keer weer dat er voor dit soort films, waar er zoveel van uit komen, nog steeds een markt is.

Film:
gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster