Planet 51 - dvd recensie

Planet 51 - dvd recensie

Planeet 51 krijgt bezoek van levensgevaarlijke aardbewoners; de planeet is in rep en roer, maar zijn de aardlingen wel wie ze denken dat ze zijn?

Lichtjaren ver weg zweeft een klein planeetje tussen de sterren...
De vredelievende Planeet 51. In deze animatiefilm voorziet Ilion Studies de kijker van een blik op een verre planeet, een planeet die veel van de aarde wegheeft, buiten enkele steenbuien en het groene volkje dat er rondwandelt. We komen er al snel achter dat de planeet enkele decennia op ons achterloopt, waar de golden oldies de radio’s domineren en de ruimtevaart nog in de kinderschoenen staat. Hier leren we Lem kennen, een vrolijke bewoner van Planeet 51 die op het punt staat zijn volwassen leventje te beginnen. Samen met zijn vrienden Skiff en Eckle is het er aangenaam vertoeven. Daarbij heeft hij ook een oogje op zijn buurmeisje maar mist na alle jaren nog steeds de daadkracht om op haar af te stappen. Tot overmaat van ramp verschijnt er nog een andere kaper op de kust en blijft Lem hopen op een nieuwe kans met een betere afloop. Het wordt al snel duidelijk dat de burgers van Planeet 51 het niet zo op aliens hebben en door de gestapo-achtige nieuwsbulletins van de gerespecteerde professor Kipple bibbert het volk bij de gedachte tot zombies gebombardeerd te worden door de onwelkome hersenetende wezens.

Planet_51_1

Paniek in de tent!
Maar de volgende ochtend is het onwaarschijnlijke gebeurd; een ruimtesonde is geland, toevallig genoeg naast het huis van onze jonge vriend en de paniek en consternatie is enorm. Het leger rukt uit om de sonde te beveiligen en gaat op zoek naar de piloot. Captain Charles T. Baker is de trotse astronaut die van pure schrik zijn ruimtesonde heeft achtergelaten en op de vlucht is voor de vreemde groene mannetjes.
In het planetarium waar Lem werkt ontmoeten Captain Baker en Lem elkaar en na een hilarisch voorstelrondje neemt Lem de taak op zich om astronaut Baker terug bij zijn ruimtesonde te krijgen. Geen makkelijk taak dus, aangezien het hele land in rep en roer verkeert.

Cast & Crew
Het idee achter Planet 51 is afkomstig van Joe Stillman, schrijver van de kaskraker Shrek, en legendarische komedieseries Beavis & Butthead en King of the Hill. Het is het eerste project van de jonge Ilion Animation Studios. Voor de stemmen heeft de studio groots uitgepakt: de Engels gesproken versie heeft Dwayne Johnson, aka The Rock, Jessica Biel, Gary Oldman, Sean William Scott en komediegrootheid John Cleese in het repertoire. Voor de Nederlandse versie is de popgroep Zirkus Zirkus aangewezen om de hoofdrollen en de titelsong te vertolken.

Wat gaandeweg ook opvalt, zijn de invloeden en persiflages uit andere sciencefiction klassiekers. Zo heeft het hondje van Lem verdacht veel weg van de afzichtelijke Alien, wordt ET nog snel even nagedaan en is het robotje van ruimtereiziger Baker even aandoenlijk als de koddige Wall-E. Het aantal spoofs is te groot om op te noemen maar de oplettende filmkenners zullen de vele connecties moeiteloos kunnen herkennen. De hommages aan deze films zijn erg leuk en stijlvol gedaan, zonder ergens ordinair jatwerk te worden.

Naast twee trailers en de making of is er een featurette met commentaar van de acteurs en een zogeheten 'progression reel' waarbij getoond wordt hoe de film tot stand is gekomen, van schets tot hoge-resolutie 3d-beelden. De extra's worden compleet gemaakt met een korte film over het ontstaan van de bevolking op Planeet 51. Het bekijken waard.

planet_51_2

Planet 51 is een echte familiefilm waarin de grappen zowel jong en oud aanspreken. Het concept van een planeet waar aardbewoners de indringers zijn, is niet eerder in een animatiefilm verwerkt en wordt door Ilion uitstekend aangepakt. De stemmen overtuigen en tillen de personages naar een hoger niveau, vooral bij de komische talenten zoals John Cleese en Sean William Scott. Een leuke film dus, deze Planet 51. Er is niets aan te merken op de vormgeving, voice-overs, de verhaallijn of de grappen tussendoor. Toch stijgt de film niet boven het niveau van Shrek of Finding Nemo uit, hiervoor valt er toch te weinig te lachen en blijft het gevoel dat er meer in had gezeten over. Desondanks een prima film om met de kleine te kijken; volwassenen zullen de grappen met dubbele bodem kunnen waarderen en het geheel is entertainend genoeg om te blijven boeien.

Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Jorge Blanco

Sherman Doesburg