Lang & Gelukkig - recensie

Lang & Gelukkig - recensie

Pieter Kramer geeft een eigentijdse, absurdistische bewerking van de eeuwenoude klucht.

Producent Alain de Levita van NL Film werd door Kramer getipt de voorstelling Lang en Gelukkig, van het Ro Theater, in de Meervaart te gaan zien, waarna De Levita enthousiast raakte over een adaptatie naar film. "De zaal puilde uit... Kinderen met hun ouders, tieners, studenten en volwassenen in alle leeftijden bevolkten de zaal. Met recht een publiek van 8 tot 88 te noemen." De film is dan ook een eigentijdse klucht waarin sprookjes vrij worden geïnterpreteerd. Assepoester (Hannah van Lunteren) leeft samen met haar vader de Baron (Jack Wouterse) en hun knecht Knoop (Dick van der Toorn), die verliefd is op Assepoester, maar zij ziet hem niet staan. Op een dag ontvangt de Baron internetbruid Irma Zonderboezem (Arjan Ederveen) die, samen met haar twee dochters Paris (Alex Klaasen) en Hilton (Gijs Naber), in het sprookjesbos gaat wonen. Tegelijkertijd organiseert de Koningin (Sylvia Poorta) aan het hof een bal voor prins Roderick van Oranje Nassaukade (Hans Leendertse) omdat hij aan de vrouw geholpen moet worden, en maakt Roodkapje (Sylvia Poorta) in het bos kennis met de op een geïmproviseerde motor zittende Wolf (Alex Klaasen).

lang&gelukkig_1

Van Theo & Thea naar film
Pieter Kramer regisseerde voor televisie Theo & Thea, gevolgd door Kreatief met Kurk, 30 Minuten, Borreltijd, en Hertenkamp. Bij het Ro Theater, waar hij vaste regisseur is, regisseerde hij in 1999 Ja zuster, nee zuster, tevens in 2002 verfilmd tot een kassucces. Nu heeft hij met de verfilming van de semi-klucht Lang & Gelukkig opnieuw goud in de maak. De stroom aan grappen worden met pijlen op de kijker afgevuurd, en zijn, geheel in lijn met de ingrediënten van een klucht, nergens te veel. Opzettelijke absurditeiten, humor, woordspelingen, seksuele insinuaties, en natuurlijk handelingen die compleet over de schreef gaan. Een voorbeeld uit Lang & Gelukkig is de scène waarin de Baron zijn onlangs verworven internetbruid uit Wit-Rusland, Irma Zonderboezem, samen met haar twee dochters Paris en Hilton, in zijn huis ontvangt. Bij aankomst strompelt de dochter van de Baron, Assepoester, de trap af, waarna Irma Zonderboezem haar in gebrekkig Engels zegt: "You can bring the koffers upstairs". Ook de scène voorafgaand aan de ontmoeting tussen de Baron en Zonderboezem, waarin ze elkaar via een chatsessie 'vinden', is hilarisch te noemen. In het vliegtuig, waar turbulentie ervoor zorgt dat de stewardess schuin door het gangpad marcheert, heeft humor eveneens de overhand. Zo zegt Irma Zonderboezem tegen haar twee dochters dat de piloot weer bezig is met zijn eigen boezem, terwijl Irma de enige is die rechtop staat, in schril contrast met de schuin marcherende stewardess, wat in deze situatie natuurlijk absurd te noemen is. De vertelstructuur van de film wisselt echter humor af met scènes waarin een onvolprezen gevoel voor de liefde centraal staat. Zo probeert de Wolf Roodkapje met woordspelingen te winnen als hij zegt: "Jouw lichaam is als een mandje vol met kwaliteitsproducten".

Moraal
Bordkartonnen sets versterken de absurditeiten van het kundig in elkaar vervlochten scenario met als hoogtepunt de ontknoping op het bal. Kramer creëert een eigen vormgevingswereld waarbinnen de acteurs, die meerdere rollen spelen, zich aan scherpe dialogen te buiten kunnen gaan. Een pluim voor Hans Leendertse, die als Prins Roderick schittert, en een nostalgische noot vormt voor de Bassie en Adriaan-generatie. Tijdens de aftiteling van de film zingt een koor: "Ga niet wachten op de clou of moraal van het verhaal want dan kom je van een koude kermis thuis". Lang & Gelukkig is als een bezoekje aan de kermis; vluchtig, plezierig, en flitsend.

lang&gelukkig_2

Lang & Gelukkig is een voortrazende trein vol van absurditeiten, humor, woordspelingen, seksuele insinuaties, en handelingen die compleet over de top gaan. Hierbinnen is geenszins sprake van een moraal, maar van een nieuw genre wellicht. Lang & Gelukkig als een eigentijdse semi-filmklucht?

14 oktober 2010

90 minuten