A Female Assassin - dvd recensie

A Female Assassin - dvd recensie

Galia werkt voor de Russische seks-maffia, en daar wil ze maar wat graag onderuit.

Galia werkt tegen wil en dank voor de Russische seks-maffia. Ze wil maar wat graag met dit werk stoppen en terug gaan naar haar dochtertje, die ze heeft moeten achterlaten. Op een dag probeert ze te ontsnappen uit het bordeel waar ze werkt. Helaas voor Galia mislukt het jammerlijk, maar ze krijgt wel een mogelijkheid om het wereldje achter zich te laten. Als ze namelijk een aantal mensen voor haar baas om wil leggen, kan ze haar paspoort terug verwachten en een redelijke hoeveelheid geld. Het is een keuze die ze liever niet wil maken, maar de wens om terug te keren naar haar dochter is toch wel erg groot en uiteindelijk zwicht ze. Al snel bevindt ze zich in de duistere wereld van huurmoordenaars. Het is wel duidelijk dat ze de baan liever niet had gewild. Haar werk is bepaald niet "netjes".

a_female_assassin_1

Als ze niet aan het werken is, bevindt Galia zich in het appartementje dat ze via haar baas heeft weten te regelen. Het appartement stelt niet veel voor en ze kan er niet echt lekker tot rust komen doordat de buren naast haar het soms aardig bond maken. Op een dag maakt Galia kennis met Eleanor, de buurvrouw, een jonge vrouw die in de lokale supermarkt werkt en die haar vertelt over haar man, voor wie ze continu bang is. De twee worden snel vriendinnen, en daar halen ze allebei kracht uit. Als Galia er echter niet in slaagt om een van haar doelwitten op een snelle doeltreffende wijze van het leven te beroven, brengt ze zowel zichzelf als Eleanor in gevaar. Er zit niet veel anders op dan terug vechten.

Kirot
De oorspronkelijke titel van deze film was Kirot, zo staat de film ook nog steeds bekend op IMDB, hier gaat de film door het leven als A Female Assassin, terwijl hij ook nog bekend staat als The Assassin Next Door. Regisseur Danny Lerner levert met deze film zijn tweede in zijn carrière af. Hij doet dit op niet onverdienstelijke wijze, want A Female Assassin weet best te boeien. De film is echter nog geen meesterwerk. Op diverse plekken laat Lerner een steekje vallen en dat is jammer; de spanningsopbouw is namelijk wel goed.

Cast
De naam die iedereen het eerste op zal vallen is die van Olga Kurylenko. Na Quantum of Solace en Hitman kwam deze dame steeds meer onder de aandacht als een stoere dame met flinke actiefilms. Niet gehinderd door haar sexy uiterlijk, uiteraard. Ook dit jaar speelde ze weer in zo'n actiefilm, namelijk Centurion. Wie echter verwacht dat we met A Female Assassin weer zo'n hevige actiefilm voorgeschoteld krijgen, heeft het echter gruwelijk mis. In A Female Assassin laat Kurylenko namelijk zien dat ze ook prima meer kan dan alleen wat wild rondzwaaien met wapens en de stoere chick zijn. Kurylenko speelt hier een dame die kampt met twijfels en onzekerheden. Haar Galia is bijzonder overtuigend en geloofwaardig. Ninette Tayeb speelt de rol van haar buurvrouw Eleanor. Deze Israëlische actrice is voor ons zeer waarschijnlijk onbekend, op de enkeling na die Israëlische films kijkt. Dit geldt ook voor het gros van de rest van de cast. Het komt de film eigenlijk alleen maar ten goede.

Deze dvd bevat slechts een trailer van de film.

a_female_assassin_2

A Female Assassin, of ook wel Kirot, is geen onverdienstelijke film, maar één op de hoes een andere indruk geeft dan je als kijker krijgt voorgeschoteld. De film is geen actiefilm zoals de titel doet vermoeden, maar eerder een psychologisch portret van een moeder die er alles aan doet om weer terug te kunnen keren naar haar dochter. De keuze om de film te hernoemen in A Female Assassin is begrijpelijk gezien de reputatie van Olga Kurylenko, maar tegelijkertijd jammerlijk. Samen met de coverfoto, zet dit de kijker op het verkeerde been. Verwacht dus geen actiefilm, je zou bedrogen uitkomen.

Te koop vanaf 21 september 2010.

Olga Kurylenko

21 december 2010