The Hole - recensie

The Hole - recensie

Een leuke instaphorrorfilm voor kinderen, met een leeftijdsgrens vanaf 12 jaar.

Het horrorgenre is eigenlijk altijd voorbehouden aan filmkijkers van boven de 16 jaar en daar is wat voor te zeggen. Een echte horrorfilm moet je op het puntje van je stoel laten zitten en je er met een flink schrikeffect weer diep in laten vliegen. Hevige spanning en shockeren met ‘gore’ is het doel en dat gaat nou eenmaal niet samen met jeugdige kijkers, waar dat te veel impact op zou hebben. Echte horrorliefhebbers zullen dan ook beweren dat elke film die zich horror noemt en een rating onder de 16 heeft (in Amerika de zogenaamde R(estricted)-rating), geen echte horror kan zijn. Maar zo blijft er een grote doelgroep van jeugdige horrorintroducés over, die er misschien wel van houdt, maar er de leeftijd nog niet voor heeft. Zelden worden deze horrorfans aangesproken, omdat het commercieel gezien een weinig interessante groep is. Met The Hole wordt geprobeerd om een spannende, maar lichte horrorfilm juist voor deze doelgroep te maken.

Zwart gat
The Hole draait om de broers Dane en Lucas, waarvan Lucas de jongste is, en hun buurmeisje Julie. Met zijn drieën vinden ze in het nieuwe huis van de broers een groot luik in de kelder, afgesloten met een aantal zware hangsloten. Toevallig vinden ze de sleutels en besluiten ze het luik open te maken. Ze ontdekken een enorm, schijnbaar oneindig, zwart gat onder het luik. Vervolgens beginnen er allemaal mysterieuze dingen te gebeuren, zoals het verschijnen van een kleine clownspop. Het blijkt dat het gat niet meer zo makkelijk te sluiten is en dat uit het gat de grootste angsten van de drie tevoorschijn komen.

The Hole 3D

Gremlins
Regisseur Joe Dante heeft al een waslijst aan kinderhorrorfilms op zijn naam staan, waarvan Gremlins uit 1984 waarschijnlijk het bekendst is. Het was een enorme hit over kleine, groene en lelijke wezentjes die een stad terroriseerden. De film was zowel grappig als eng en daarmee was het subgenre van de kinderhorrorfilm geboren. In navolging van het succes werden films als Troll, Critters en Gremlins 2 gemaakt, maar geen van allen kon tippen aan het origineel. Ook van Dante’s hand is Piranha uit 1978, de film die de basis vormde voor de recente remake Piranha 3D. Met al deze films verwierf de regisseur een grote cultstatus. Nadat hij met Looney Tunes: Back in Action een echte kinderfilm had gemaakt, spreekt hij met The Hole weer zijn oorspronkelijke publiek aan.

Clownpop
De hoofdrolspelers zijn vrij onervaren en gek genoeg heeft de jongste van de drie, Nathan Gamble, die Lucas speelt, nog de meeste ervaring. Gelukkig valt dit niet op in het spel van de drie, want vooral de twee broers, waarvan de oudere wordt gespeeld door Chris Massoglia, spelen erg goed samen. Haley Bennett, in de film het buurmeisje Julie, is vooral mooi en heeft verder een niet al te grote rol. Het plot van de film is vrij voorspelbaar en ook niet echt origineel. Toch blijft het bij vlagen wel spannend, hoewel er altijd sprake is van een lichte spanningsopbouw om het voor het jonge publiek zo nooit te lang al te spannend te houden. Als voorbeeld kan de kleine clownpop genomen worden, een link naar zowel Dante’s eigen gremlins als ook voortbouwend op de angst voor clowns in de film It. De verschijning van de pop is vrij eng, maar de spanning wordt afgebroken door de scene bijvoorbeeld op klaarlichte dag te laten afspelen en de camera op een veilige afstand te houden, of de pop wel in close-up te laten aanvallen, maar dan alleen met kleine, slappe vuistjes. Ook is er geen spatje bloed in de film te bekennen en gaat er steeds op tijd een lichtje aan bij donkere scènes. Dat maakt de film uitstekend geschikt voor jongere kijkers, want ondanks dat hij erg spannend blijft, wordt hij nooit heel eng. De film is wat dat betreft dan ook goed te vergelijken met Ghostbusters.

The Hole 3D

Sets
Cameravoering en montage zijn opvallend goed en met name het slotakkoord van de film toont ook een aantal erg mooie sets. De special effects vallen hier en daar wat tegen, maar gelukkig kiest Dante er voor om zo weinig mogelijk gebruik te maken van CGI. Wel wordt de film in 3D uitgebracht, wat met name aan het einde van de film een leuke toegevoegde waarde geeft. Een aantal shots werken zelfs bijzonder goed met het 3D effect, zoals de spijkers die op een gegeven moment uit het luikdeksel komen.

The Hole is een erg leuke horrorfilm voor de jeugd, met veel spanning, maar weinig echt enge scènes en al helemaal geen ‘gore’. Ondanks het flinterdunne en voorspelbare plot blijft de film boeien door de leuke verwijzingen naar horrorklassiekers en de goede regie. Voor de echte horrorliefhebber zal deze film te flauw zijn, maar dat is ook totaal niet de doelgroep van deze film. Voor jongere kijkers is dit een uitstekende film waar de liefde voor het genre vanaf straalt. En zoals in menig horror-film heeft ook in The Hole acteur Dick Miller weer een kleine maar mooie cameo-rol.

Joe Dante

Haley Bennett
Nathan Gamble