• Recensies » Boek
Pride & Prejudice & Zombies - boek recensie

Pride & Prejudice & Zombies, met zo'n titel is alles meteen gezegd.

Klassieker
Pride & Prejudice & ZombiesIedereen die Engels heeft gehad op de middelbare school kent Jane Austen en waarschijnlijk is de titel Pride and Prejudice (Trots en Vooroordeel of Waan en Eigenwaan) ook niet onbekend. Het oorspronkelijke verhaal is tamelijk zware kost, maar nog steeds één van de meest gelezen Engelse romans. Schrijver Seth Graham-Smith heeft het boek voorzien van een 'mash-up' met zombies, wat niet alleen voor humoristische momenten moet zorgen, maar de tekst ook geschikt zou maken voor een mannelijke doelgroep. In dit geval is 'zou' het sleutelwoord. De schrijver kan heel veel bedoeld hebben, maar is hier niet in geslaagd.

In Pride & Prejudice & Zombies wordt Engeland geplaagd door een mysterieuze ziekte, waardoor de doden weer tot leven komen. Nog steeds gaat het verhaal over de de zusjes Bennet en hun perikelen in de liefde. De dames zijn nu echter getraind in de oosterse krijgskunst om de zombies van zich af te kunnen slaan. Hoofdpersoon Elizabeth Bennet wil niets liever dan zombies uitschakelen met haar ninja-zwaard, maar al snel wordt ze afgeleid door de afstandelijke en arrogante Mr. Darcy. Zal Elizabeth de zombies en de klassenverschillen overwinnen?

Zombieboek?
De zombie-toevoegingen in het boek hebben daadwerkelijk niets aan het verhaal toe te voegen. Wanneer je dit boek naast het origineel legt, zul je zien dat de teksten vrijwel identiek zijn. Er zijn een aantal scènes aan toegevoegd met de ondoden, en af en toe wordt het woord zombie geplaatst waar waarschijnlijk eerst iets anders heeft gestaan. Geen van bovengenoemde aanpassingen hebben echter ook maar enige toegevoegde waarde voor een boek dat al bijna 200 jaar een klassieker in zijn soort is.

Jane Austen
Op de schrijfstijl is weinig aan te merken, die was in het origineel al goed. De toegevoegde stukken vallen in ieder geval niet erg uit de toon en ik denk dat we hier de ‘schrijver’ Seth Graham-Smith voor moeten bedanken. Kijk je tussen alle zombies door, dan is Pride & Prejudice & Zombies nog steeds een erg sterk boek met een romance waar veel chick-flicks nog wat van kunnen leren. Af en toe doet het allemaal wat oubollig aan, maar gezien het feit dat het in de 19de eeuw geschreven is, blijft het boek nog prima overeind.

Pride & Prejudice & Zombies is een boek dat de sterke punten heeft van de klassieker, waar we Jane Austen voor moeten danken. Echter het heeft ook de zwakke lauwheid van de toegevoegde zombies, wat alleen maar afbreuk doet aan het verhaal dat verteld wordt. De reden waarom iemand met het idee is gekomen om dit boek te schrijven en uit te brengen, wordt niet duidelijk. Als de reden is om meer jonge mensen dit verhaal te laten lezen, dan komen die van een koude kermis thuis. Het is dezelfde tekst, hetzelfde verhaal en er wordt geen humor aan toegevoegd. Lees gewoon het origineel!

Film: gelesterhalfstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Pride & Prejudice & Zombies Pride & Prejudice & Zombies
Genre: Roman, Horror, Thriller