Rapunzel – dvd recensie

Rapunzel – dvd recensie

Nostalgie in een nieuw jasje.

Al jaren probeert Walt Disney Animation Studios het bekende sprookje Rapunzel van de gebroeders Grimm te verfilmen, maar het twintig meter lange goudblonde haar van de jonge prinses was de animatieafdeling iedere keer te slim af. Disney heeft met behulp van de nieuwste digitale animatietechnieken het haar weten te temmen. Omgerekend betekent dat meer dan 100.000 individuele haarstrengen en 2900 kilometer als je het haar van Rapunzel achter elkaar zou leggen. Daarnaast bereikt Disney met deze film de mijlpaal van 50e lange animatiefilm.

Rapunzel, Rapunzel, laat je haar vallen!
Na de geboorte van prinses Rapunzel kunnen de koning en koningin niet lang van hun nieuwe wonder genieten. Het kleine meisje met de magische goudblonde lokken (mits het niet wordt afgeknipt) wordt uit haar Koninklijke wiegje ontvoerd door de gemene Mother Gothel (ingesproken door Donna Murphy) en opgesloten in een hoge toren. Ze groeit op in gevangenschap en heeft geen weet van wat er zich buiten afspeelt, totdat de knappe en beruchte bandiet Flynn Rider (Zachary Levi) ten tonele verschijnt. Rider is op de vlucht voor het leger van de koning en kiest de hoge toren uit om zich in te verschuilen. De inmiddels 17-jarige Rapunzel (met de stem van Mandy Moore) besluit het op een akkoordje te gooien met de bandiet en samen verlaten ze de toren. De jonge prinses, die ieder jaar op haar verjaardag vanuit het torenraam de hemel bezaaid ziet met ‘lichtjes’, wil graag weten waar dit mooie verschijnsel vandaan komt. Het tweetal gaat samen met kameleon Pascal, de groene rechterhand van Rapunzel, op ontdekkingstocht en worden gaandeweg de avontuurlijke reis achterna gezeten door lakeipaard Maximus, het leger van de koning, Mother Gothel en twee bekenden van Rider die nog een appeltje met hem hebben te schillen.

Vertrouwd recept
Men neemt één knappe prinses, één aantrekkelijke jongeman, één heks (in uiterlijk of in daden), een paar komische bijfiguren, een aantal ‘catchy’ liedjes die goed in het gehoor liggen, een vleugje spanning en tot slot een snufje romantiek. Zie daar, een geslaagd Disney-gerecht met een overheerlijk nostalgisch sausje voor de topping.

Rapunzel ademt de oude handgetekende animatiesfeer van Walt Disney, maar is tegelijkertijd voorzien van een modern CGI-jasje. Iedere animatie is tot in detail uitgewerkt (met name de romantische scène van Rider en Rapunzel in het bootje met 46.000 verschillende lampionnen is adembenemend mooi), de personages zijn stuk voor stuk verschillend en allen zijn voorzien van fijne humor (vooral de bijrollen van kameleon Pascal en lakeipaard Maximus zijn subliem). Het verhaal neemt, ondanks dat het voorspelbaar is, zo nu en dan een verassende wending en de muziek van Alan Menken (Alladin, De Kleine Zeemeermin en Enchanted) zorgt voor de juiste finishing touch.

Regisseurs Byron Howard (Bolt) en Nathan Greno hebben het sprookje letterlijk en figuurlijk waargemaakt. Het is een klassieke Disney-film geworden in een moderne uitvoering die zowel jong als oud in positieve zin niet onberoerd zal laten.

Extra’s
Bij het bonusmateriaal van de dvd kun je kiezen uit twee verschillende opties: ‘openingen volgens het sprookjesboek’ en ‘de 50ste animatiespeelfilm’. ‘Openingen volgens het sprookjesboek’ bestaat uit twee verschillende (getekende) openingsversies zoals de film had kunnen zijn. Bepaalde elementen van beide versies hebben bijgedragen aan de uiteindelijke versie van Rapunzel. ’50ste animatiefilm’ is een korte compilatie van alle vijftig animatiefilms die Walt Disney Animation Studios door de jaren heen heeft uitgebracht. Mocht je het bonusmateriaal van de dvd om wat voor reden dan niet bekijken, dan heb je niets gemist.

Rapunzel is een echte feel-good film die voor iedere leeftijd toegankelijk is. Walt Disney Animation Studios heeft zichzelf weer als vanouds op de kaart weten te zetten met deze klassieke animatiefilm. De mix van de CGI-techniek en de vertrouwde tekentafel is een aangename combinatie die de sprookjesachtige magie, waar menigeen toch stiekem naar verlangt, weer tot leven weet te wekken.

Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

Te koop vanaf 31 maart 2011.

Regisseurs: