Imagine 2011: I Saw The Devil - recensie

We kijken de duivel eens goed aan in deze wraakfilm van Jee-woon Kim.

In 2009 kon het Imagine publiek genieten van The Good, the Bad, the Weird van de Koreaanse regisseur Jee-woon Kim. Het jaar daarop moesten we het zonder een film van hem doen, maar dit jaar is hij terug met I Saw The Devil. Weet de regisseur van films als A Tale of Two Sisters en A Bittersweet Life ook nu weer een film van formaat af te leveren?

I Saw The Devil opent met de zeer brute moord op de zwangere verloofde van Kim Soo-hyeon’s (Byung-hun Lee). Gebroken door het verlies van zijn verloofde, besluit geheimagent Kim Soo-hyeon het recht in eigen handen te nemen en op jacht te gaan naar de moordenaar. Terwijl de politie eveneens op zoek is naar de dader, pakt Kim Soo-hyeon het wat harder aan en geeft de vier verdachten van de politie een onverwachts bezoekje. Eén voor één gaat hij het lijstje met verdachten af, waarbij hij op koelbloedige wijze de mannen ondervraagt. Wanneer Kim Soo-hyeon zijn dader gevonden lijkt te hebben wordt het echt interessant, want wat doe je wanneer je de moordenaar van je geliefde gevonden hebt? Kim Soo-hyeon’s besluit is als een duveltje in een doosje, iets dat geheel past in de lijn van de film.

De openingsscène zet de toon van I Saw The Devil goed neer. De film is hard, bloederig en compromisloos, maar daarom niet minder stijlvol. Jee-woon Kim weet de film visueel prachtig te weergeven, met als hoogtepunt een weergaloze scène in een auto, waarin de camera met een zwiep die onmogelijk lijkt, weet te manoeuvreren. I Saw The Devil kijkt weg alsof je naar een bloedstollende jacht kijkt, iets wat bij No Country For Old Men ook het geval is en dit gegeven lijkt hier even sterk te werken. Alleen is de uitwerking iets minder, vooral omdat de keuze die Kim Soo-hyeon maakt wat onduidelijk is. Met een beetje inlevingsvermogen valt die wel te begrijpen, maar het heeft als gevolg dat I Saw The Devil wat in herhaling lijkt te vallen en met een filmduur van 141 minuten is de film net iets te lang. Desalniettemin levert Jee-woon Kim een sublieme wraakfilm af, die audiovisueel fantastisch in elkaar steekt en ondanks de lange filmduur je steevast weet te boeien. Bovendien zijn de acteerprestaties erg sterk en zet met name Min-sik Choi een angstaanjagende rol neer.

Jee-woon Kim weet ondanks de redelijk simpele formule van een wraakfilm een ijzersterke film af te leveren. I Saw The Devil is snoeihard, wordt op een prachtige audiovisuele manier gepresenteerd en bevat sterke acteerprestaties, met name van Min-sik Choi. De film is echter niet foutloos, met als grootste kritiek dat hij wat in herhaling valt. Er had daarom best wat in de film mogen worden gesneden, zeker met de lange filmduur die de film heeft. Die kritiek daargelaten is I Saw The Devil een bloedstollende film en zijn de vele gewelddadige scènes stiekem verduiveld lekker om naar te kijken.

Jee-woon Kim

Horror

11 april 2011