movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 06-05-2011
- Geplaatst door Jelle Burgers
Jelle: Boeiend!
Waarom kunnen bepaalde films je wel of niet boeien? Ja, boeiend!
Een film kan blijven boeien, ongeacht hoe vaak we hem ook hebben gezien. Daar tegenover staat dat bepaalde films totaal niet kunnen boeien. De redenen waarom de ene film wel en de andere film niet in staat is om de kijker aan zich te binden, zijn vaak onderwerp van discussie, zowel in een academische context als daarbuiten. Je zou kunnen beargumenteren dat films zo interessant zijn, omdat er zoveel te zien is.
Denk eens aan Avatar, een film die zich niet als geheel laat opnemen omdat het beeld zo vol en druk is. Toch is dat volgens mij niet de voornaamste reden dat mensen meerdere malen naar dezelfde film kijken. Het lijkt mij vele malen logischer dat er iets anders aan de hand is, namelijk dat films interessant zijn omdat ze emoties kunnen opwekken. Maar hoe wekken films emotie op?
Laat ik een voorbeeld geven om het verschil te illustreren tussen een film die perfect slaagt in het opwekken van emoties: Kubrick’s meesterwerk The Shining en een film die redelijk faalt in het losweken van emotionele reacties: Vacancy. Ik geloof dat films die slagen in het opwekken van emoties in staat zijn het publiek te betrekken bij wat er in het verhaal gebeurt. De verhaallijn alleen is dus al in staat om het publiek te boeien. Maar dit kan niet verklaren waarom The Shining over het algemeen gezien wordt als een meesterwerk, terwijl Vacancy toch niet veel verder komt dan de betiteling “B-film”.
Als we beide verhalen met elkaar vergelijken, blijken ze namelijk veel overeenkomsten te hebben. Mensen, gestrand op een verlaten plek, worden bedreigt met de dood door psychopaten. Het fundamentele verschil tussen deze twee films ligt volgens mij in het feit dat het publiek in The Shining intens begaan is met het lot van de hoofdpersonen, terwijl in Vacancy het lot van de hoofdpersonen een veel minder emotionele reactie zal oogsten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we bij het kijken naar Vacancy niet geïnteresseerd zijn in de hoofdpersonen. Integendeel, het fundament van elke narratieve film is de betrokkenheid van het publiek met de hoofdpersonen. Het verschil tussen The Shining en Vacancy is dus een verschil in de constructie van betrokkenheid. Kudo’s voor Kubrick dus.
Makers van B-films lijken wel eens te denken dat mensen meer begaan zijn met het lot van mooie mensen dan met het lot van minder mooie mensen. Het resultaat is vaak een film als Final Destination 2,3,4: vol met mooie mensen, maar toch niet zo boeiend. Een echte B-film is vaak te herkennen aan de looks van de hoofdpersonen. Als ze er als model voor de Otto-catalogus uitzien, kun je vaak wel aannemen dat de regisseur zijn gebrek aan middelen of kwaliteit wil verbloemen door het publiek af te leiden met dit soort pratende paspoppen. Ik ken geen film waarin dit ook echt lukt. Ik ben geen regisseur, maar ik kan niet anders zeggen dat ik niets dan bewondering heb voor mensen die het voor elkaar krijgen het publiek zo te betrekken bij het lot van de hoofdpersonen dat mensen bereid zijn meerdere malen te gaan kijken en vervolgens ook nog de dvd kopen.
Tags: Avatar, column, Jelle Burgers, The Shining, Vacancy
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Maandag 9 mei 2011 om 12:16
'Je moet “iets geven” om wat er met de personages gebeurd.'
Ik reageerde voornamelijk op dit zinnetje. Dan denk ik automatisch aan emotionele betrokkenheid.
Anoniem Maandag 9 mei 2011 om 10:10
Gefascineeerd zijn door een personage is een vorm van betrokkenheid....
Anoniem Maandag 9 mei 2011 om 09:40
Lees nu overigens ook die opmerking over B-films pas goed. Jelle bedoelt met B-film dus een minder goede film, prima, maar dat verandert verder niets aan mijn mening over wat je duidelijk probeert te maken. Betrokkenheid, 'iets geven' om de personages is niet wat een film voor mij meeslepend maakt. Om een recent voorbeeld te nemen: Biutiful, van Inarritu. Een geweldige film die in essentie een klootzak (Bardem) aan ons introduceert. Ik geef niks om de man, maar hij fascineert mij wel. Om nog een voorbeeld te noemen, uit een hele andere hoek uit de cinema: Scarface van De Palma. Nog een klootzak, compleet over-de-top, maar de film is fascinerend om weer hele andere redenen. Vind betrokkenheid nogmaals niet zo'n belangrijke factor binnen film.
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 23:13
De defenitie wel maar het probleem wat jij aankaart heeft niets te maken met budget.
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 22:30
Jij stelt toch dat de definitie van een b-film draait om het budget?
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 21:28
Nee, ik beargumenteer juist niet vanuit budget...
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 18:25
Dat ben ik met je eens. Ons meningsverschil gaat dus over de uitleg van wat een B-film is, jij beargumenteert vanuit productie (budget dus) en ik vanuit resultaat. Maar dat is prima!
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 17:47
Maar mijn argument is dus dat die betrokkenheid niets met budget te maken heeft (wat eigenlijk de hele titel van B-film is) maar met de insteek van de producent en de vrijheid die een regisseur krijgt (waar casting dus bij hoort).
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 15:58
Mijn argument is niet dat het audiovisuele aspect van flims niet kunnen boeien, integendeel. Echter, in de narrative film is betrokkenheid bij de personages een sleutelaspect. Nogmaals, betrokkenheid in de meest abstacte zin. Het is natuurlijk aan de regisseur om die betrokkenheid te creeren. Een van de manieren waarop je geen betrokkenheid creert is door het casten van mensen die er alleen goed uit zien en geen goede acteerprestatie kunnen neerzetten.
Ik denk dat ik "betrokkenheid" nogmaals moet toelichten, want uit jullie commentaren lees ik dat jullie mij verkeerd begrijpen. Als je het over spanning en sfeer hebt heb je het indirect over betrokkenheid. Want wat is nu de voorwaarde voor het creeren van spanning? Je moet "iets geven" om wat er met de personages gebeurd. Als dat niet het geval is zul je geen spanning voelen, dat is namelijk onmogelijk omdat het jou niet interesseert wat er verder gebeurd. Je moet betrokkenheid dus niet opvatten als sympathie of een vrijwillige keuze: in elke narrative film zal je betrokkenheid moeten ervaren om geinteresseerd te blijven.
Wat betreft de betiteling van Vacancy als B-film, die term is natuurlijk relatief. Laat ik zegggen dat Vacancy geen goede film is (al helemaal niet vergeleken bij The Shining).
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 15:05
Ik zal niet zeggen dat de personages uit The Shining mij niet boeien maar het is inderdaad het audio/visuele spektakel wat de spanning en sfeer veroorzaken en wat mij direct overtuigde dat ik films wilde gaan maken.
De opmerking over B-films schiet mij een beetje in het verkeerde keelgat. Ten eerste lijkt me dit veel meer een discussie over wel of geen lef tonen in films (zoals het tegen moet en wil in kiezen van knappe acteurs) dan over wat B-films doen, alleen al omdat je voorbeeld geen B-film is (19 miljoen budget). Dit gaat over lef en of een producent kiest of hij een goeie film wil maken of dat ie hoe dan ook geld wil verdienen. En dat laatste nekt zelfs de grootste films zoals bijvoorbeeld Avatar. Warner Brothers had Kubrick hoog zitten en liet hem voor een groot deel zijn gang gaan, dat was bij Kubrick juist en leverde meesterlijke films op. Een kunstenaar (en bij die term komt een regisseur vele malen dichter in de buurt dan een producent) is veel meer bezig met uniek zijn en zijn kijkers oprecht te willen boeien dan ze enkel het theater in te lokken met knappe koppen op de poster. En dat lijkt mij veel meer de essentie van of een film boeiend is.
Anoniem Zondag 8 mei 2011 om 01:33
Om heel eerlijk te zijn boeit het me eigenlijk helemaal niets wat de personages in The Shining overkomt. Ik ben in dit geval echt compleet overdonderd geraakt door de setting, het camerawerk, de mise-en-scène en vooral de muziek. Personages was ik na een half uur al vergeten en hoe het met ze zou aflopen maakte me ook helemaal niets meer uit. Ik zette me vooral schrap voor een Kubrick-voorstelling.
Anoniem Zaterdag 7 mei 2011 om 13:26
Correctie: sympathie (in het Nederlands)
Anoniem Zaterdag 7 mei 2011 om 13:25
Ik denk dat je betrokkenheid verward met sympathy. Je moet betrokkenheid opvatten in de meest brede zin van het woord. Betrokkenheid bij een personage is dus een situatie waarin de "avonturen" van de personages jouw interesseren omdat je wilt weten hoe het met ze afloopt. Als dat niet aanwezig is dan zet iedereen de film uit omdat de afwikkeling van het verhaal niet meer relevant is voor jouw beleving. Het omgekeerde van mijn hypothese, een film zonder audiovisuele hoogstandjes en uitsluitend dialoog en een verhaallijn, is zeer veel voorkomend. Dat bewijst dus dat de hoeksteen van elke film de betrokkenheid van de kijker de personages is, iets dat je zo ver kunt doorvoeren dat slechts de verhaallijn voldoende is om kijkers te boeien. Het is wel lastig om een voorbeeld te bedenken zonder audiovisuele kwaliteiten omdat film een audiovisueel medium is. Gelukkig werkt het argument ook voor andere media, denk eens aan boeken, een toneelstuk of een hoorspel.
Anoniem Vrijdag 6 mei 2011 om 16:46
De acteurs zijn er voornamelijk ter ondersteuning van het meesterschap van Kubrick. Nu zet Nicholson natuurlijk wel een fenomenale rol neer, maar betrokkenheid met Jack Torrance? Nee niet echt, is het de rol ook helemaal niet voor. Om even op je hypothese in te gaan. Jouw voorbeeld zou veel interessanter zijn dan het omgekeerde: Personages en verhaal zonder enige vorm van audiovisuele klasse van een regisseur.
Anoniem Vrijdag 6 mei 2011 om 15:31
Hoe weet je dat je niet betrokken bent bij de personages? Even een hypothetische situatie: iemand maakt een audiovisueel meesterwerk zonder verhaal en zonder personen in beeld te brengen. Zou je deze film net zo goed vinden als The Shining?
Anoniem Vrijdag 6 mei 2011 om 15:23
The Shining is vele malen beter dan vacancy om het simpele feit dat The Shining een audiovisueel meesterwerk is. Betrokkenheid met de personages heb ik bij beide films niet.