• Recensies » TV-series
Family Guy: seizoen 6 - dvd recensie

Family Guy: seizoen 6 - dvd recensie

Ooit begonnen als een 50.000 dollar project is Family Guy inmiddels uitgegroeid tot een zwaargewicht binnen het komedie genre. Seizoen 6 gaat hier vrolijk op door.

Bedenker en cartoonist Seth MacFarlane is ooit begonnen met het meeschrijven van bekende cartoons als Johnny Bravo en Cow & Chicken. Nu waren dit al vaak best controversiele cartoons, maar geen van deze producties zijn te vergelijken met de cartoon waar MacFarlane echte bekendheid mee kreeg: Family Guy. Hierin volgen we een Amerikaanse familie uit de middenklasse en hoe ze omgaan met maatschappelijke problemen. Het gaat om serieuze onderwerpen, maar verwacht niet dat ze serieus aangepakt worden!

Controverse
Want controversieel is Family Guy zeker. Het is dan ook af te raden om ook dit seizoen te bekijken als je lichtgevoelig bent voor grappen over (homo)seksualiteit, racisme en levensbedreigende ziektes. MacFarlane speelt in op de meest gevoelige onderwerpen, en neemt geen blad voor de mond. Het is daarom geen verrassing dat de animator meerdere keren voor de rechter gesleept is en dat zijn inbox waarschijnlijk uitpuilt door de haat-mails van verontwaardigde kijkers. Hoe dan ook, de komiek heeft tot nu toe alle rechtzaken gewonnen en gaat dus ook in seizoen 6 lekker verder met het parodieren op alles dat los en vast zit.

Nederland
In ons kleine land is het algemeen bekend dat we vaak achterliggen met films en series. Toch gaat dit in het geval van Family Guy wel erg ver. Zo krijgt men in landen als Engeland en de Verenigde Staten al bijna het einde van seizoen 9 te zien, terwijl wij net pas seizoen 6 op dvd in de winkel krijgen. Trouwens kun je ook dagelijks naar Comedy Central kijken voor afleveringen, maar ook daar zul je het moeten doen met de wat oudere seizoenen.

Familie man
We volgen Peter Griffin, een domme, lompe en dikke Amerikaan die samen zijn familie vaak bizarre avonturen beleeft in zijn stadje Quahog. Vrouw en moeder Lois is een slimme en aantrekkelijk huisvrouw, die vaak haar hersenen gebruikt op het moment dat Peter dit niet doet. En dit komt vaker voor dan je zou denken. Kinderen zijn Chris, een jonge versie van zijn vader, Meg, de ongewilde dochter die overal buitengesloten wordt, en Stewie de eeuwige baby die met zijn hoge IQ de wereld wil veroveren. Ten slotte is er nog Brian, de sprekende hond van de familie die graag opera's bezoekt en martini's drinkt.

In dit seizoen volgen we Brian die samen met zijn knappe maar oliedomme vriendin gaat samenwonen, de invalide buurman Joe die weer kan lopen na een operatie, Stewie die na 6 seizoenen eindelijk zijn moeder vermoordt, Peter die zijn nogal ongewone roots ontdekt en nog vele anderen bizarre personen en gebeurtenissen. Er is genoeg materiaal om je 4 uur lang aan het lachen te houden.

Staking
Wat meteen opvalt is dat er dit seizoen slechts 12 afleveringen te zien zijn (andere seizoenen hebben, op seizoen 7 na, minimaal 18 afleveringen). Dit komt door een grote staking door die ten tijde van het maken van seizoen 6 door Hollywood heen ging. Deze staking was afkomstig van een grote groep Amerikaanse tv-, radio- en filmschrijvers die vonden dat ze wel een graantje mochten meepikken van de grote winst die de filmstudio's voor zichzelf hielden. Uiteindelijk hield men dit zeker 3 maanden vol voordat er een deal werd gesloten en de schrijvers weer aan het werk gingen. Ook MacFarlane deed hier aan mee, waardoor seizoen 6 uiteindelijk een kleiner aantal afleveringen bevat.

Waardig?
De ware fan zal zeker niet teleurgesteld zijn met Seth's creaties in dit seizoen. Er zitten zeer amusante afleveringen tussen zoals McStroke, waarin hij de mensen die om de klap iemand aanklagen parodieert. Ook zitten er vermakelijke stukken tussen zoals Stewie kills Lois waar het verstand gewoon helemaal op 0 staat, zonder enkele achterliggende bedoelingen. Helaas zijn er enkele mindere delen te zien waarbij de grappen erg oppervlakkig zijn.

Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Op het recensie-exemplaar stond als bonus alleen een verzameling van verwijderde scènes uit dit seizoen. Dit zijn vaak grappige alternatieven van de bestaande scenes, maar voegen verder niks toe aan het totaalplaatje. Ze zijn wat ze zijn: probeersels van MacFarlane waaruit er uiteindelijk gekozen wordt voor de grappigste versie. Op de retail-versie staan verder ook nog drie featurettes plus een audio-commentaar.

Dat Family Guy één van de populairste komedie-series is, blijkt ook weer uit het zesde seizoen. Samen met de originaliteit en de grappige en gewetenloze parodien blijf je verrast bij de meeste afleveringen. Mocht je het willen vergelijken met de vorige seizoenen, valt nummer 6 toch een beetje tegen aangezien er ook een paar rotte appels van afleveringen tussen zitten die af en toe wat tegenvallen, maar die zijn gelukkig op een (halve) hand te tellen. Ook zijn er simpelweg minder afleveringen dan bij andere seizoenen, en is de pret vanzelfsprekend  van kortere duur. Mocht je nog nooit van Family Guy gehoord hebben, dan raad ik je af om met de eerste aflevering van dit seizoen te beginnen, aangezien het een erg vreemde en niet-representatieve aflevering is. Iedereen die niet vrolijk wordt van Peter en zijn avonturen, kan ook nu hun geld beter aan andere series besteden. Hoe je het ook wendt of keert, Family Guy is en blijft een grote naam binnen het komedie-genre. Of je nou een voor- of tegenstander bent, het is een uitdaging om je lach in te houden als je naar een aflevering aan het kijken bent.

Update: tekst over de aflevering Blue Harvest verwijderd. Deze stond op het recensie exemplaar maar is niet aanwezig op de retail-versie.

Te koop vanaf 25 mei 2011.

Seth Green