Hell's Ground - dvd recensie

Hell's Ground - dvd recensie

Een Pakistaanse hommage aan de zombiefilm.

Een poster die in koeienletters vermeld: ‘Move over Jason and Leatherface. Make way for the Burqaman.’ De afbeelding die er bij hoort moet je zien om te geloven. Hell’s Ground ofwel Zibahkhana. Zombiehorror uit Pakistan. Als dat niet nieuwsgierig maakt.

De rebellenclub van Islamabad
Een groep jongeren uit de buitenwijken van Islamabad gaat stiekem naar een concert. Onderweg, tijdens een bevoorradingsstop, worden de kids nog galmend gewaarschuwd door een oude man. Manisch schreeuwt hij ze toe dat ze op de weg naar de hel zijn beland, maar alles tevergeefs. De club vervolgt al drinkend en blowend de reis. Maar dan raakt de benzine op. Uiteraard moet de gifbeker vervolgens tot de bodem leeg. Dus moeten ze, terwijl overal zombies en een vleesetend bosvolk rond hen heen lopen, met een jerrycan in de aanslag op zoek naar brandstof. Alsof het al niet ellendig genoeg is, maakt er ook nog een wilde burqadrager met een ronduit sadistisch martelwerktuigjacht jacht op de jongeren. Het laat zich raden dat een exotische slachtpartij het gevolg is

Bloed moet vloeien
Natuurlijk gaat het verhaal niet dieper dan noodzakelijk. Bloed moet vloeien, dat is het doel. Maar dit is zeker geen gemakzuchtige haastklus. De film mag dan zonder hulp van sponsoren en overheid tot stand zijn gekomen, er doen wel Pakistaanse filmveteranen als Rehan en Hajma Malik mee die al ruim zestig jaar meedraaien in de Pakistaanse filmwereld. De acteurs spreken zowel Engels als Urdu en laten stuk voor stuk zien dat ze meer dan verdienstelijke kunnen acteren. Ook het script, waarin naast al het bloed en andere gore uitspattingen ook ruim baan is gemaakt voor kritisch maatschappelijke overpeinzingen, is gewoon goed geschreven. Het is dan ook niet meer dan logisch dat deze film op meer dan veertig internationale filmfestivals met open armen ontvangen werd. In Austin en Rio de Janeiro mocht Hell’s ground zelfs prijzen in ontvangst nemen. Uiteindelijk is de film ook door de Pakistaanse film keuring heen gekomen.

De extra's vormen een pure verwennerij voor de liefhebber. Er staat een mooie ‘making of’ op deze dvd, met de briljante titel Ice Cream zombieland. Want als je ergens nieuwsgierig naar bent na het zien van de film is het wel hoe hij tot stand is gekomen. De regisseur, Omar Ali Khan, blijkt naast een fervent horrorliefhebber, ook de eigenaar van de biologische ijsjesketen The Hotspot te zijn. Het geld dat hij met de ijsverkoop verdient, heeft er voor gezorgd dat zijn droom om een eigen horrorfilm te maken, gerealiseerd kon worden. Kijk, dat zijn nog eens verhalen waar een waar filmhart van gaat branden. Naast deze onbetaalbare documentaire en het vermakelijk commentaarkanaal dat de regisseur heeft volgepraat, zal de fanaat het niet droog kunnen houden als hij de tweede schijf uit de verpakking haalt. Meer dan honderd minuten kan de kijker zich onderdompelen in één de meest bizarre Dracula film ooit gemaakt. Dracula in Pakistan, originele titel: Zinda Laash, uit 1967, krijgt u er gratis en voor niets bij.

Ondanks dat het budget zichtbaar beperkt is, stoort dit geen moment. Deze film is namelijk met het filmhart op de juiste plek gemaakt. Natuurlijk lijkt deze film op alles dat über-zombieregisseur George A. Romero op de mensheid heeft losgelaten. En natuurlijk zie je alles van een kilometer afstand aankomen. Maar in plaats van dit een kopie te noemen, pleit ik voor het predicaat: dappere en liefdevolle hommage. Deze film is een must voor iedere horrorliefhebber. Het is spannend en hartverwarmend om te zien hoe een liefhebber zijn hart volgt en met een film op de proppen komt die niet alleen een een zekere niche-waarde heeft, maar ook met gemak de concurrentie aan kan met alle zombiefilms die er tot op heden verschenen zijn. Dit is verplichte kost voor alle zieke geesten. Hell’s Ground? Hell Yeah!

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Hell's Ground (Zibahkhana)