The Stoning of Soraya M. - recensie

The Stoning of Soraya M. - recensie

Een film over een onderwerp dat helaas nog steeds actueel is in Iran: steniging.

Journalist Sahebjam is onderweg wanneer hij autopech krijgt in een compleet afgelegen gebied van Iran. Na de nodige tijd wachten wordt hij opgemerkt en meegenomen door een bus, die hem meesleept naar het eerstvolgende dorpje. In dit afgelegen dorpje zal hij moeten wachten tot zijn auto weer gemaakt is door Hashem, die er niet helemaal zeker van is dat hij hem kan maken. Hij gaat wel zijn best doen om hem zover rijklaar te maken dat hij het land uit kan komen.

Het is hier dat Sahebjam wordt benaderd door de mysterieuze Zarah. Ze probeert hem iets duidelijk te maken, maar hij kan er niet veel aan vastknopen. Zeker niet wanneer andere bewoners beweren dat hij niet naar Zarah moet luisteren. Vooral de Mullah van het dorpje probeert hem uit alle macht duidelijk te maken dat Zarah niet te vertrouwen valt. Wanneer Sahebjam even later tijd alleen heeft met Zarah is het aan hem om te besluiten of hij wil luisteren of niet. Ze vraagt hem alles op te nemen, zodat hij haar stem kan meenemen. Sahebham besluit dit te doen en Zarah vertelt het zware verhaal van haar nichtje Soraya.

Soraya is getrouwd met de harde Ali die allang geen zin meer heeft in zijn gearrangeerde huwelijk met Soraya. In plaats daarvan heeft hij zijn zinnen gezet op de veertienjarige dochter van een vriend. Hij wil dat Soraya instemt met een scheiding en gaat hierin enorm ver. Wanneer Soraya niet toegeeft aan deze wensen, beschuldigt hij haar van overspel met de zachtaardige Hashem. Overspel wordt bestraft met steniging. Om dit verhaal naar de buitenwereld te kunnen krijgen, zal Sahebjam natuurlijk wel weg moeten kunnen komen.

Bestseller
The Stoning of Soraya M. is een verfilming van de bestseller van de Frans-Iraneese journalist Freidoune Sahebjam, waarin dezelfde voorvallen worden beschreven. Het boek vestigt de aandacht van de wereld op de echte Soraya die in 1986 tot haar middel begraven op het dorpsplein werd gestenigd door haar dorpsgenoten. Het is helaas een tragedie die niet alleen Soraya ten deel is gevallen, maar nog duizenden anderen. De afloop van deze film is ook geen verrassing, wanneer je de titel leest. Soraya wordt gestenigd en dat zie je in al zijn gruwelijkheid in beeld. Je zou je kunnen afvragen of je dit aan mensen moet tonen, en het antwoord is helaas een keihard 'ja'. Hoe erg de voorvallen in de wereld ook zijn, veel mensen hebben er nog steeds geen weet van, of proberen dit te ontkennen.

Cyrus Nowrasteh
Regisseur en mede scenarioschrijver Cyrus Nowrasteh heeft met The Stoning of Soraya M. een hele gedurfde film gemaakt. Een film die zeker niet iedereen zal aanspreken en zelfs voor menigeen niet te bekijken zal zijn. Het is een harde film zonder een vrolijke afloop. Daar moet je maar aan durven. Natuurlijk had Nowrasteh het boek om zich op te baseren. Maar vooral de keuze om de steniging zo openlijk te laten zien, is een dappere.

Acteerwerk
De film heeft een aantal bekende namen. Shohreh Aghdashloo, die Zarah vertolkt, kunnen we kennen uit diverse Amerikaanse producties. Zo speelde ze onder andere mee in het vierde seizoen van de hitserie 24. Een andere naam die we zeker kunnen kennen is die van Jim Caviezel die al in heel wat films heeft meegedaan. Mozhan Marnò die de titelrol vervult, is wat minder bekend, maar heeft ook al in een aantal Amerikaanse producties meegespeeld. Vooral Aghdashloo valt op door haar ijzersterke vertolking van de mysterieuze Zarah. Marnò heeft eigenlijk in het geheel een ondergeschikte rol aan die van Aghdashloo. Ze speelt haar rol als Soraya echter wel met verve. De rol van Caviezel als de journalist is eigenlijk maar een kleine, maar wel een sterke.

The Stoning of Soraya M. is een harde film die laat zien hoe in Iran de vrouw niets te vertellen heeft en de man eigenlijk een soort vrijbriefje heeft om te doen en laten wat hij maar wil. Wetgeving die compleet corrupt is en altijd uitspraak doet in het voordeel van een man met aanzien ten opzichte van een vrouw. Angst voor de grotere mannen in een dorpje, waardoor zelfs rechtschapen mensen voor het verkeerde pad kiezen. Steniging als straf voor vermeend overspel. Een steniging waarbij ook familieleden stenen gooien. The Stoning of Soraya M. is een film die niet voor iedereen zal zijn, maar vertelt wel een verhaal dat gehoord moet worden.

Cyrus Nowrasteh

Shohreh Aghdashloo
Jim Caviezel