17 Filles - recensie

17 Filles - recensie

Je zou er maar als ouder achter komen: je 17-jarige dochter is bewust zwanger geraakt nadat ze een jongen vijftig euro heeft gegeven in ruil voor onveilige seks.

Het waargebeurde 17 Filles van Delphine en Muriel Coulin begint in een EHBO-lokaal op een middelbare school in het Franse Lorient. Tientallen meisjes staan te wachten voordat ze door de schoolarts worden getest op hun gezondheid. Zo ook Camille (Louise Grinberg). Zij laat aan de schoolarts weten dat ze in de zomervakantie zwanger is geraakt. Wanneer Camille het haar vriendinnen ook vertelt, begint het pas echt. Camille realiseert zich vanaf dat moment dat het veel makkelijker zou zijn wanneer al haar vriendinnen zwanger zouden zijn: samen opvoeden, samen naar school, samen ergens wonen en nooit meer gezeur van hun ouders. Camille gooit het in de groep en een paar dagen later slaan de meisjes toe op een fout schoolfeest. Met zijn zessen zoeken de meisjes ieder een jongen uit om mee te dansen, waarmee ze even later in de duinen belanden. Nadat de meisjes een paar dagen later ieder positief getest zijn, kan een nieuw schoolleven met dikke buik beginnen. De meisjes worden dikker en volwassener. Toch blijven ze ook jong: ze gaan door met roken, drinken en lol maken. Een paar maanden later zijn er totaal op de hele school 17 meisjes zwanger geraakt, waarvan er 15 ook daadwerkelijk een baby krijgen. Camille krijgt na een aanrijding een miskraam, verlaat de stad en laat nooit meer iets van haar horen.

17 filles
is geregisseerd door de Franse zussen Coulin. Met deze film maken ze na wat korte films hun speelfilmdebuut. Het verhaal zelf is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een groep studentes in het Amerikaase Massachusetts. Daar werden in 2008 17 meisjes tegelijk zwanger en vormden daarmee de basis voor deze film.

Hitchcock
In de film zijn af en toe invloeden uit het expressionisme waar te nemen. In deze vroege filmstroming uit 1920 waren emoties of gedachten van personages terug te zien in het decor, make-up, gebruik van licht en camerawerk. Alfred Hitchcock (The Birds, Rear Window) nam dit later effectief over in zijn films. Nu lijken de Franse zussen hier gevolg aan te geven. Het gebruik van licht en het spelen met scherpte doet in 17 Filles soms zeer expressionistisch aan. Zo wordt Camille een tijd lang opgelicht door bewegende rode lampen, wanneer zij op de schoolfeestavond een vriendin nog wat moed in praat voordat zij de daad begaat. Camille wordt zo ‘duivels’ weergegeven, zij is degene die iedereen aanspoort het te doen. Daarnaast praat Camille op het schoolfeest met de biologische vader van haar eigen kind. Hij zegt niets met het kind te maken willen hebben en loopt weg. Camille is intens triest en blijft alleen achter, voor een muur met tientallen zichtbare scheuren. Het moment waarop de meisjes besluiten om met z'n allen zwanger te raken, is ook een bijzonder moment in de film. De meisjes besluiten het namelijk in de McDonald's, wat wordt gezien als een bedrijf dat mensen dik maakt. Een duidelijke verwijzing naar de meisjes.

Evenwichtloos
De film gaat over 17 meisjes, alleen worden niet alle karakters even grondig uitgewerkt. Camille, die erg sterk acteert net als de rest van de jonge cast, is het hoofdpersonage. Over haar kom je samen met haar beste vriendinnen het meeste te weten, zij het niet erg uitgebreid. Af en toe maken de meisjes keuzes waarvan je als kijker denkt: waarom? Hierdoor zijn sommige verhaallijnen niet goed te volgen. De film zelf bestaat voornamelijk uit zeer korte lijnen en lijkt mede door het lichtgebruik meer op een korte documentaire dan op een lange speelfilm. Als geheel pakt het wel aardig uit. De vraag hierbij is alleen of je dit ook niet in een korte speelfilm van 30 minuten duidelijk had kunnen maken. De mise-en-scène is daarnaast erg matig. Is het - ineffectieve - gebruik van de verschillende korte verhaallijnen nog zeer gewaagd, zo zijn de shotkeuzes erg simpel gekozen. De maaksters kiezen ervoor om vast te houden aan bepaalde basis filmprincipes: close filmen bij veel emotie en long shots gebruiken bij minder intieme momenten. Deze weinig originele aanpak versterkt de film niet.

17 filles is een film vol talentvolle actrices die samen een boeiend en amuserend verhaal weten neer te zetten. De film bevat alleen teveel korte verhaallijnen, waardoor een duidelijke structuur ontbreekt. Een kleine herleving van Hitchcock maakt dit een beetje goed, maar kan niet voorkomen dat de inhoud zeer simpel en gefragmenteerd is.

Regisseurs:

Delphine Coulin
Muriel Coulin