Ghost Rider: Spirit of Vengeance - recensie

Laat het regisseursduo Neveldine/Taylor Ghost Rider eindelijk een beetje vlammen?

Een deal met de duivel sluiten. Iedereen met een beetje gezond verstand kan raden waar dat op uitloopt: problemen. Johnny Blaze doet het toch. Om zijn op sterven liggende vader te redden, sloot hij een pact. Maar de duivel komt zijn belofte niet na. Zijn vader sterft en Blaze moet als Ghost Rider opdraven om slechte mensen op te halen. Van een slechte deal mag je wel spreken. Blaze maakt er zelf ook een grap over: "Ik weet wat jullie denken. Kijkt deze kerel geen films?"

Blaze heeft een hekel aan zijn krachten en leeft een teruggetrokken bestaan in Oost-Europa. Daar wordt hij door de priester Moreau gevraagd om een moeder en haar zoon te beschermen.  Het gaat om een belangrijk kind. Als hij het kind in veiligheid brengt, wordt hij verlost van zijn demon. En zo zit Johnny voor hij het weet weer op de motor. Dat hij daarbij niet ongezien blijft, mag geen verrassing zijn. De duivel komt hem al snel op het spoor. De risico’s die hij neemt zijn groot, maar er staat dan ook veel op het spel: verlost worden van de demon die hem al zo lang dwarszit.

Duivels onderbelicht
Nicolas Cage keert in Ghost Rider: Spirit of Vengeance terug in de rol van Johnny Blaze. Dat doet hij beter dan in voorganger Ghost Rider. Hij zit beter in zijn rol en neemt zijn personage net wat minder serieus dan in het vorige deel. Het niveau van de bijrollen wisselt enorm, maar de meeste zijn niet echt bijzonder en de interessante acteurs komen niet genoeg aan bod. Op Blaze na wordt niemand echt uitgediept. Ciarán Hinds heeft de perfecte kop om de duivel te spelen, maar krijgt te weinig tijd om wat anders te doen dan enorm kwaad kijken. Als duivel laat hij voornamelijk hulpjes het vuile werk opknappen. Van de andere bijrolacteurs is Elba het enige lichtpuntje. Hij zet Moreau neer als een mysterieuze, stoere priester.

Weinig verhaal
Het script faalt jammerlijk; in het verhaal zit totaal geen ontwikkeling. Na een prima gefilmde opening, waarin een klooster wordt overvallen, blijft een echt verhaal helaas uit. Vanaf het begin zit er een groepje gekken achter het kind en haar moeder aan, waarna Blaze wordt overgehaald om ze te beschermen. Dit is eigenlijk alles wat er valt te vertellen over het verhaal. Daar komt bij dat de uiteindelijke schurk zo onderbelicht blijft, dat je de hele film eigenlijk een grote groep achtervolgende imbecielen ziet. Zij zijn op elk punt minder interessant dan de hoofdschurk. Wat het script van dit deel toch een stuk beter te verteren maakt dan die van het eerste deel is de humor. De film neemt zichzelf duidelijk niet te serieus. Niet alle grappen zijn even geslaagd, maar de luchtige toon is een verademing ten opzichte van het op alle punten falende vorige deel.

Juiste aanpak
De energieke aanpak van het regisseursduo Neveldine/Taylor werkt. Hun films zijn hyperactief, vol humor en enthousiasme. Ze weten van de saaie figuur - die Ghost Rider in de vorige film was - toch nog wat leuks te maken. Het enthousiasme zorgt ervoor dat je ondanks het levenloze script toch blijft kijken. Een gaap valt niet te vermijden, maar door een groot aantal actiemomenten en een flinke dosis humor is deze Ghost Rider toch een leuke film geworden. Ook de actie en effecten zijn dik in orde, waarbij de spectaculaire opening meteen de toon zet. Vooral de scene waarin Ghost Rider een vlammende kraan gebruikt om zijn tegenstanders uit te schakelen, is erg spectaculair. Het camerawerk werkt daarbij goed. De actie blijft goed te volgen en is heel dynamisch. De 3D-effecten hebben af en toe een meerwaarde, met name door de vlammen, al worden de effecten verder weinig gebruikt.

Verwachtingen
Te hoge verwachtingen moet je niet hebben bij Ghost Rider: Spirit of Vengeance. In 2012 komen er veel superhelden in de bioscoop. The Dark Knight, The Amazing Spider-Man en The Avengers zijn niet de minste namen. De verwachtingen rondom die projecten,  die komende zomer in de bioscoop te zien zullen zijn, zijn logischerwijs heel groot. Ghost Rider: Spirit of Vengeance komt al veel eerder uit. Zijn voorganger flopte en de verwachtingen die fans van Ghost Rider toen hadden, zijn nu wel bijgesteld, waardoor de film prima overkomt.

De nieuwe Ghost Rider overtreft zijn voorganger op alle fronten. Vooral de luchtige toon blijkt te werken. Zowel de makers als hoofdrolspeler Cage lijken zichzelf niet al te serieus te nemen. Het enthousiasme waarmee het regisseursduo Neveldine/Taylor het personage aanpakt werkt en de actie is soms spectaculair te noemen. Het verhaal faalt en karakters worden nauwelijks uitgediept, maar door de relativerende aanpak van de makers valt er aan deze vervolgfilm best wat plezier te beleven.

Genre: Actie
Regie: Mark Neveldine, Brian Taylor
Cast: Nicolas Cage, Ciarán Hinds, Idris Elba, Violante Placido