De continue strijd tussen vorm en inhoud is ook dit jaar weer een vast IDFA-onderdeel.
Veel filmkijkers baseren hun filmkeuze voor een groot deel op het verhaal wat wordt verteld. Zelden zal je horen dat de cameraman een reden is voor een bezoek aan de bioscoop. Dat geldt nog meer voor documentaires. Het onderwerp moet de kijker aanspreken. Je wil iets wijzer worden of bevestiging krijgen van je eigen ideeën. Het verwijt naar het IDFA - terecht of onterecht - is dan ook al sinds jaar en dag dat ze inhoud vaak boven vorm zouden stellen.
Maar het festival biedt wel degelijk ook documentaires die puur visueel zijn ingesteld en de bezoeker als het ware een beeldessay voorschotelen. De meest uitgesproken films zijn te zien in het onderdeel Paradocs, met als grootste filmLeviathan. Deze opmerkelijke documentaire - die we apart zullen bespreken - laat je op een hallucinerende manier een nacht meekijken met de visvangst op een trawler. Als een rondslingerende camera bevind je je letterlijk tussen de weggespoelde visresten.

Een andere voorbeeld van een visueel ingestelde documentaire isTrains of Thoughtsvan de Oostenrijkse filmmaker Timo Novotny. DeTrainszijn metro's in New York, Los Angeles, Tokyo en Hong Kong, deThoughtszijn korte gesprekjes met mensen die Novotny aantreft in de metro of overpeinzingen en gedachtes die de filmmaker over ons uitstort. Daarnaast worden de beelden versterkt door stevige muziek als een echte soundscape. Met name in het begin, als hij in New York is, werkt dit zeer effectief, met zwenkende camera's en time-lapses. Alleen wordt naarmate de film voortduurt het een beetje een herhaling van zetten, waardoor de spanningsboog veel te vroeg inzakt.

Uren kan je discussiëren over de balans tussen vorm en inhoud. Maar eigenlijk is dat onbelangrijk. Een goede film moet je meeslepen, of het nu fictie is of een documentaire. En gelukkig zijn ook deze films meer dan genoeg op het IDFA te vinden.