Splinter - dvd recensie

Splinter - dvd recensie

Dreamer is net ontslagen uit het ziekenhuis. Hij heeft een schietpartij ternauwernood overleefd. De kogel waarmee zijn broer werd neergeschoten, ging door hem heen en raakte Dreamer in de hersenen. De kogel hebben ze laten zitten. Zijn geheugen is hij echter kwijt.

Wat is er in godsnaam gebeurd?
Als Dreamer bijkomt in het ziekenhuis weet hij niet precies wat er gebeurd is. Zijn moeder en zijn maatje Dusty vertellen dat. Sparky, de broer van Dreamer, is neergeschoten in een driveby schietpartij. De kogel waarmee zijn broer is vermoord, is doorgeschoten en in de hersenen van Dreamer beland, waardoor Dreamer zelf  maar net aan de dood is ontsnapt. Dreamer kan het niet geloven, zijn broer vermoord. Het ergste is nog wel dat hij zich niets kan herinneren van wat er gebeurd is en waarom.

splinter1

Dreamer wil zijn broer wreken, koste wat kost, maar dan moet hij wel eerst weten wie het gedaan heeft. Er wordt eigenlijk als vanzelfsprekend gedacht aan de rivaliserende bende van Greenville, maar het is helemaal niet zeker dat die het gedaan hebben. Voor de bende waar Dreamer bij hoort, die van Paradise Garden, lijkt dat echter helemaal niet van belang. Het kan niemand anders geweest zijn, dus Greenville moet eraan. Ondertussen onderzoekt detective Cunningham (Tom Seizemore), een man die meer aan de drank zit dan goed kan zijn, de moorden samen met detective Gramm (Resmine Atis) een rookie die overgeplaatst is, nadat ze bij een ander bureau een collega verlinkt heeft. De situatie wordt hoe langer hoe onduidelijker en er vallen steeds meer doden. Dan begint Dreamer zich langzaam kleine flarden te herinneren, maar wat is er waar van de flitsen die hij ziet?

Michael D. Olmos
De regisseur van deze film kan op zijn minst als onbekend worden bestempeld. De film Splinter is dan ook pas zijn tweede film als regisseur. Hoewel Splinter geen geweldige film is, valt wel te zien dat deze regisseur potentie heeft. Het grootste nadeel van Splinter is dan ook dat het gehele arsenaal aan stijltechnieken de revue passeert. Olmos maakt gebruik van flashbacks, slowmotion, freeze-frames, etc. Het wordt gewoon iets te veel van het goede. Het maakt dat je als kijker het gevoel met de film kwijtraakt en dat is zonde.

Seizemore en Atis
splinter2Het acteerwerk van Tom Seizemore is zeker niet verkeerd, maar verzeild helaas wel veel in stereotypen. Zijn detective Cunningham is er een die je in wel meer films tegenkomt en wordt daardoor nergens speciaal. De beste man is corrupt, heeft er geen zin meer in en is een schande voor zijn corps, maar hij haalt nog wel de resultaten binnen. Resmine Atis, die de rookie 'good' cop speelt is ook gewoon goed op haar plaats in de rol die ze speelt, maar het script laat gewoon weinig boeiends toe. Daarentegen speelt de onbekende Enrique Almeida een hele overtuigende Dreamer net als Noel Gugliemi die Dusty voor zijn rekening neemt. Het lijkt er een beetje op alsof Olmos deze rollen wat meer vrijheid heeft gegeven, want zowel Almeida als Gugliemi hebben veel meer ziel in hun personages kunnen stoppen.

Edward James Olmos
Een leuke toevoeging aan de cast is toch wel Edward James Olmos, die captain Garcia speelt. Hij is de vader van de regisseur en zorgt voor de typische "give me your badge" scène die je in deze film na een tijdje ook echt gaat verwachten.

Splinter is een redelijke film, geen goede en geen slechte. Het verhaal leent zich voor een veel betere verfilming, maar wordt door het overmatige gebruik van stijlelementen om zeep geholpen. Michael D. Olsen heeft wel laten zien dat hij zijn vak verstaat en als hij nu nog de gulden middenweg gaat vinden en zijn acteurs wat meer ruimte zullen krijgen om wat karakter aan hun personages mee te geven, dan kunnen we in de toekomst nog mooie films verwachten.

De dvd bevat een trailer.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Splinter splinter