The Ramen Girl - dvd recensie

The Ramen Girl - dvd recensie

Het zal je maar gebeuren. Je pakt je biezen en trekt naar een ver land om bij je geliefde te zijn. Alleen maar om vervolgens alleen achter te blijven als hij moet verhuizen. Het overkomt Abby. Een meisje alleen in Tokyo.

Voor de liefde doen we allemaal wel eens rare dingen. Abby (Brittany Murphy - 8 Mile, Don't Say A Word) besluit om haar vriendje achterna te reizen en naar Japan te gaan om bij hem te zijn. Koud twee weken uit het vliegtuig krijgt ze te horen dat manlief uit Tokyo moet vertrekken voor een belangrijke klus in Osaka. Abby en hij gaan met ruzie uit elkaar en zij blijft alleen achter in zijn appartement.

ramen girl 1

Na de episode met haar ex ontdekt  Abby een klein restaurant. Ze besluit om er op af te gaan en te zien wat voor tentje het is. Het blijkt een ramen-zaakje te zijn. Ramen is een traditioneel Japans noedelsoepgerecht waar generaties van chefs elkaar opvolgen na lange training. Aanvankelijk wil de chef haar vooral uit zijn gesloten winkel hebben, maar hij krijgt de kleine Abby maar niet uit zijn winkel. Hij besluit haar een kom ramen te bereiden, in de hoop dat ze dan weg zal gaan. Vervolgens raakt Abby in de ban van de ramen. Ze besluit om zichzelf op te werpen als leerling voor Maezumi (Toshiyuki Nishida - Get Up!, Gakko). Om van hem de kneepjes te leren. Ook hier stuit Abby op weerstand, maar ze zet door. Ze weet Maezumi over te halen en wordt zijn leerling.

Abby en Maezumi kunnen maar beperkt met elkaar communiceren. Het ligt voor de hand dat dit zorgt voor hilarische momenten tussen student en leerling. Dit staat echter niet in de weg dat Maezumi enkele zeer gevoelige monologen af kan steken tegen Abby. Hoewel Abby er niets van snapt, spat Toshiyuki Nishida van het doek af. Hier wordt ook duidelijk dat Murphy nog diepte mist als actrice. Ze wordt door Nishida eigenlijk te kijk gezet.

ramen girl 2

Emotie in je eten
Een kom ramen is als een klein universum dat een verhaal vertelt. Een ramen-kok moet dan ook niet met z’n hoofd koken, maar met zijn hart. Zo vloeien de emotie van de kok door in de ramen die hij kookt. Eenzelfde principe was ook aan de orde in Simply Irresistible (1999), waar eten eveneens een catalisator was voor de gevoelens van de chef. Voor Abby ligt hier haar grootste obstakel. Ondanks dat ze alle technieken onder de knie heeft, lukt het haar niet om de benodigde liefde in het gerecht te steken.

Het verhaal in deze film is vrij standaard. Iemand, in dit geval Abby, is hopeloos alleen en ongelukkig. Voorts ontdekt deze persoon iets exotisch en stort zich er op. Met als uiteindelijk doel gelukkig te zijn, door middel van het exotische goed. In The Ramen Girl wordt dit stramien tot het uiterste gevolgd. Dit maakt de film dan ook geweldig voorspelbaar.  Opvallend genoeg is de film niet saai te noemen, maar erg bijzonder is hij niet.

The Ramen Girl is net als Abby’s ramen-gerechten. Ze bevatten alle ingrediënten, maar missen de samenhang. Bij Brittaney Murphy krijg ik het gevoel dat ze nog niet klaar is om een film in haar eentje te dragen. Dit wordt nog eens versterkt door Nishida, die haar verschillende malen overklast in hun scènes samen. Wat rest is een aardige film, waar je niet al te veel van hoeft te verwachten. Toch zeker niet slecht, maar geen meesterwerk.

Extra’s
Deze dvd bevat geen extra's

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster