Mutant Chronicles - dvd recensie

Mutant Chronicles - dvd recensie

Mutant Chronicles is een sciencefictionfilm gebaseerd op een Zweeds ‘pen and paper’ rollenspel uit 1993. Het spel kent behoorlijke successen en daarom werd het tijd voor een actievolle verfilming.

Toekomstmuziek
Mutant Chronicles speelt zich in de 28e eeuw af. Tijdens deze periode wordt de wereld beheerst door vier multinationals die onderling vele oorlogen voeren. Gedurende één van deze veldslagen wordt er een mysterieuze machine ontdekt die de aarde overspoelt met een mutantenleger. Het mutantenleger breidt zich uit en dit zorgt ervoor dat iedereen van de aarde geëvacueerd moet worden. Broeder Samuel (Ron Perlman) ziet zichzelf als de uitverkorene en besluit een team bij elkaar te zoeken om een laatste aanval uit te oefenen op de machine. Zo maken Mitch Hunter (Thomas Jane) en Valerie Duval (Devon Aoki) deel uit van het elite team dat een poging doet om de machine te vernietigen.

Mutant Chronicles 1

Leentjebuur
Mutant Chronicles is niet een bijzonder goede film. De rolprent probeert wel heel gedwongen andere successen na te doen. De  queeste die opgezet wordt om de machine te vernietigen lijkt heel erg op die van Lord of the Rings, alleen boeit een stuk minder. Het hele idee van de uitverkorene en de afloop van het verhaal doen ook zwaar aan The Matrix denken. Simon Hunter moest gedacht hebben dat een paar sterke namen, een scheutje van voorgaande kassuccessen en een shitload aan special effects genoeg moeten zijn voor een kaskraker. Ondertussen wordt er veel half werk verricht, waardoor de film als een geforceerde poging overkomt.

Zo ademt de setting geen enkele sfeer en is er een matig team ingehuurd voor de special effects. Gedurende de film is het door verschil in belichting  meerdere malen duidelijk te zien dat de acteurs voor een scherm staan. Daarnaast laten sommige robots en vijanden wel een erg neppe indruk achter en is het bloed dat in grote hoeveelheden rondvliegt wel heel erg rood en nadrukkelijk in beeld. Ook de dialogen zijn van een laag niveau en de karakters neem je eigenlijk nooit echt serieus. Dat komt mede door de miscast van Ron Perlman, die de uitverkorene speelt, maar tegelijkertijd ook een gelovige priester gestalte geeft. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere matige acteerprestaties. Ondanks al deze zwakke punten blijft er een resultaat over dat toch kijkbaar is en op sommige momenten zelfs vermakelijk. Zo zitten de actiescenes aardig in elkaar en kent het verhaal een (helaas voorspelbare) ontknoping die goed in beeld wordt gebracht. Wel houd de film na de finale abrupt op, terwijl je jezelf nog afvraagt hoe het verder gaat met deze toekomstige wereld. Mutant Chronicles is al met al een matig tussendoortje dat voor fans van het genre nog best een klein beetje de moeite waard is.

Mutant Chronicles 3

Extra’s
Ook deze dvd kent niet bijzonder veel extra’s. Het standaard trailertje is op de schijf te vinden en daarnaast een making of. Het rare aan die making of is dat die bijna even lang duurt als de film zelf. Tijdens deze lange clip komen eigenlijk alle aspecten van het maken van de film aan bod. Van pre-productie tot post-productie. Elke fase wordt op een goede manier toegelicht, waardoor de making of eigenlijk leuker is om te bekijken dan de film zelf.

Mutant Chronicles is een wanproduct en dat de making of beter is dan de film zelf, zegt al heel wat. Toch is de film voor fans van het genre nog licht aan te raden. Hopelijk krijgt Simon Hunter niet nog eens zo’n groot budget, want met dat geld had je een veel betere productie in elkaar kunnen zetten.

Film: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Mutant Chronicles mutant