Defiance - dvd recensie

Defiance - dvd recensie

Defiance vertelt het verhaal van drie Joodse broers, die in 1941 ontsnappen aan een massa-slachting in hun dorp. De jaren hierna verschuilen ze zich in de bossen en redden zodoende het leven van vele honderden Joden..

Joden
Veel films die we in Nederland over de Tweede Wereldoorlog te zien krijgen, vertellen het verhaal over de gevolgen van de oorlog in ons eigen land. Beelden van vreselijke concentratiekampen in Duitsland en angstige Joden die overal ondergedoken zitten; verfilmingen van de landing en strijd in Normandië. Defiance is in dit kader een totaal andere film; rauw, kil, hard en (soms) erg somber. In deze film wordt een waargebeurd verhaal verteld dat zich afspeelt in de bossen van Polen en Wit-Rusland. De geschiedenis die hier geschreven is, kennen we in Nederland niet of nauwelijks. Toch grijpt deze film je langzamerhand steeds meer naar de keel. Zoals bekend, werden in Polen de Joden eveneens opgejaagd en ook daar waren er (gelukkig) mensen die zich hiertegen verzetten.

defiance 1

Bossen
In de bossen van Polen en later Wit-Rusland verschuilen de Joodse broers Zus (Liev Schreiber), Tuvia (Daniel Craig) en Asael Bielski (Jamie Bell) zich voor de Duitse bezetter. Voordat ze de bossen invluchten, zien ze hun ouders voor hun ogen vermoord worden. Na verloop van tijd komen er van diverse kanten meer Joodse vluchtelingen uit hun schuilplaatsen en uit de getto’s (wijken waar de Joden bijeen werden gedreven om getransporteerd te worden) naar de bossen uit de jeugd van de Bielski’s.

Twijfel
Al snel blijkt dat deze bossen voor langere tijd hun thuis zullen zijn. Om toch te overleven, beginnen de broers samen met de groep  permanente, half-ondergrondse houten hutten te bouwen. Tijdens hun verblijf daar zien we de bewoners honger lijden, ruzie maken, in doodsangst voor de Duitsers op de vlucht slaan en twijfelen, onder andere aan het leiderschap van Tuvia.  De broers Zus en Tuvia komen gedurende de film dan ook lijnrecht tegenover elkaar te staan. Tuvia wil enkel de oorlog overléven en dan het liefst zonder bloedvergieten. Dit beseft hij zich echter pas nadat hij de moordenaar van zijn ouders en zijn gezin heeft omgebracht. Zus wil niet wachten totdat ze genadeloos door de Duitsers worden afgeslacht en sluit zich aan bij een Russische Otriad (partizanen). De jongere Asael zit op die manier tussen twee vuren. Uiteindelijk blijkt ook hij aan het einde van de film doortastendheid en leiderschap te bezitten.

defiance 2

Regisseur en acteurs
Regisseur Edward Zwick (Blood Diamond, I am Sam en The Last Sumarai) vertelt het verhaal van de Bielski-partizanen redelijk zwart-wit. Zoals zo vaak ligt de waarheid achter deze geschiedenis vele malen gecompliceerder. Zwick heeft zich bij de verfilming van het boek (geschreven door Nec Techama) vooral geconcentreerd op het verhaal van de broers en hun pogingen om te overleven in een donkere en zeer levensgevaarlijke tijd. Hierbij krijgt de regisseur hulp van een aantal erg aansprekende en overtuigende acteurs. Daniel Craig speelt de twijfelende en af en toe angstaanjagende Tuvia met veel overtuiging. Zijn spel wordt zeker naar een hoger niveau getild door de aanwezigheid van Liev Schreiber, die de agressieve en wispelturige Zus gestalte geeft. Ook de rol van de jongste broer, Asael, wordt vol overgave vertolkt door Jamie Bell. Hiermee laat de jonge acteur zien dat hij, na rollen in Billy Elliot, King Kong en Jumper, definitief tot de grote jongens gerekend mag worden.

Defiance komt bij de kijker binnen. Doordat er geen enorme actiescènes of spectaculaire special effects in deze film zijn gebruikt, gaat het puur om het verhaal. Door het sterke spel van de acteurs en de mooie beelden die geschoten zijn in de bossen van Litouwen, slaagt regisseur Edward Zwick ruimschoots in zijn poging om dit verhaal aan de kijker te vertellen. En zo kan het gebeuren dat een verhaal van bijna 70 jaar geleden, nog dagenlang in je hoofd zit. En dat is ongetwijfeld de bedoeling van deze film.

Extra’s
Deze dvd bevat slechts enkele trailers.

Film: gelestergelestergelestergelesterhalfster