Coraline - dvd recensie

Coraline - dvd recensie

Coraline is niet alleen visueel de aantrekkelijkste stop-motion film, het is ook een spannend sprookjesachtig verhaal met geweldige extra's op de dvd.

Een stop-motion film kan alleen gemaakt worden door filmmakers met engelengeduld. Elk figuurtje in beeld moet stapsgewijs bewogen worden, waarna er een foto gemaakt wordt. Er gaan 24 foto's in 1 seconde film. Als je dan een scène bekijkt waarin hoofdpersonage Coraline met 200 honden in een zaal zit, mag je er best wel even bij stil staan dat er iemand bezig is geweest al die 200 honden te laten bewegen.

coraline 1

In deze dvd-recensie gaan we in op de extra's die er op het schijfje staan. Wil je de recensie van de film lezen, kijk dan hier.

2D vs 3D
De dvd bevat twee schijfjes met de film in 2D en een 3D-versie. Met de bijgeleverde vier rood/groene brilletjes kan de 3D-variant bekeken worden. Het is mij onduidelijk waarom er nog steeds films als 3D-versie op een dvd worden meegeleverd. De kwaliteit is om te huilen en is niet te vergelijken met de nieuwe 3D techniek die tegenwoordig gebruikt wordt in de bioscoop. Deze techniek werkt echter niet op de tv die bij de consument in huis staat, waar de techniek gebruikt wordt met het rood/groene brilletje, die alweer dateert uit de jaren vijftig.

Het resultaat is dan ook veel verlies van kleur, scherpte plus een geel waas over de film heen. Iedereen die het brilletje langer dan een kwartier op houdt wordt beloond met hoofdpijn. 3D op dvd? Niet meer doen! Het is jammer want het feit dat de film in 3D geschoten was, voegde daadwerkelijk wat toe en liet de kijker onderdeel worden van de filmwereld.

Gelukkig hebben we ook nog de 2D-versie van de film. Voor de beste beleving thuis zal deze versie bekeken moeten worden en dat is beslist geen straf. Ook zonder 3D ziet alles er prachtig uit.

coraline-6

Deleted Scenes (9 min)

Regisseur Henry Selick laat in 9 minuten enkele verwijderde scènes zien die de film niet hebben gehaald. Zo zien we een scène die maar liefst 66 dagen duurde om te animeren en achteraf niet in de film kwam. Als Selick in beeld komt om over de scènes te vertellen, krijgen we om een of andere reden soms andere beelden te zien van hem dan wat er op dat moment gezegd wordt, afgewisseld met fragmenten waar hij bijvoorbeeld zijn hoofd beweegt, zijn haar goed doet of in de camera lacht. Erg vreemd en afleidend.

Making of (36 min)
Selick vertelt samen met auteur Neil Gaiman over het verschil tussen de film en het boek van Gaiman. De stemacteurs komen aan bod en we krijgen een kijkje hoe het inspreken van de stemmen verliep. Ook interessant om te zien is waar Selick zijn visuele inspiratie vandaan haalde. Daarnaast wordt de kijker getoond hoe de set werd gemaakt en hoe veel werk er ging zitten in het maken van de poppen die werden gebruikt en kleine details, waaronder het naaien van miniatuur handschoentjes voor Coraline.

Audiocommentaar
Het is mogelijk om de film nogmaals te kijken met commentaar van Henry Selick. De regisseur vertelt gretig over het productieproces, hoe bepaalde scènes zijn gecreëerd en over het verschil tussen het boek en de film. Het is erg interessant om nogmaals door de film heen te lopen en meer te leren over de gigantische hoeveelheid werk die er gaat zitten in een stop-motion film. Selick weet het commentaar leuk te brengen en voor animatieliefhebbers is dit zeer de moeite waard.

coraline 2

3D op dvd geeft de techniek een slechte naam. Voorlopig werkt het alleen in de bioscoop. Gelukkig is er ook een 2D-versie meegeleverd van deze geweldige film. Als animatieliefhebber moet je Coraline gezien hebben. De animatie is grandioos en het is visueel een van de mooiste films die je ooit zult zien. De extra's zijn de moeite waard voor liefhebbers van deze film en stop-motion fanaten. Er wordt uitgebreid uit de doeken gedaan hoe Coraline tot stand kwam en hoe omslachtig het stop-motion proces is.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Coraline coraline