The Losers - blu-ray recensie

The Losers - blu-ray recensie

Vijf stereotype helden vormen samen een speciale commando-eenheid. Als ze tijdens een missie in een hinderlaag lopen, denkt iedereen dat ze het loodje hebben gelegd. In werkelijkheid beramen The Losers een plan om wraak te nemen op de anonieme vijand.

The Losers draait om vijf leden van een speciale commando-eenheid: Clay (Jeffrey Dean Morgan) die het team leidt, Jensen (Chris Evans), Roque (Idris Elba), Pouch (Columbus Short) en Cougar (Oscar Jaenada). Zij worden uitgezonden op een missie naar Bolivia. Al snel komen ze er achter dat ze zelf het doelwit zijn geworden van deze missie. Ze weten te ontkomen en men denkt dat ze inderdaad bij een explosie om het leven zijn gekomen. Na deze hinderlaag kunnen ze niet meer terug naar Amerika en verblijven ze elders om aan een plan te werken waarmee ze zich de onbekende vijand, Max, kunnen wreken. Dan komen ze onverwachts de mysterieuze dame Aicha (Zoë Saldana) tegen en blijkt het dat ze in Max een gemeenschappelijke vijand hebben. Aicha heeft een plan bedacht om hem te grazen te nemen, en daarbij heeft ze de hulp van het team van Clay hard nodig. Ze biedt hen een veilige en anonieme overtocht naar Amerika aan en in ruil daarvoor moeten ze Max uitschakelen. Maar is het eigenlijk wel zo makkelijk om die Max te vinden en wat zijn eigenlijk de motieven van Aicha om wraak te willen nemen op Max?

Geen Soderbergh
The Losers is gebaseerd op het eerste deel van de gelijknamige comic van Andy Diggle en Jock. Dit duo was ook verantwoordelijk voor de comics Judge Dredd en Lenny Zero. Regisseur Sylvain White was in zijn jeugd verslaafd aan comics, en hij was van mening dat The Losers zich ideaal zou lenen voor een verfilming. The Losers kreeg in de Verenigde Staten wel een bioscooprelease, maar in Europa kwam de film direct op dvd uit. Wellicht dat de distributiemaatschappijen gezien de staat van dienst van White op safe wilden spelen, want het oeuvre dat van zijn hand kwam, is nou niet bepaald een eervolle vernoeming waard. Zo maakte hij eerder de dansfilm Stomp the Yard en het uitgemolken I Always Know What You Did Last Summer. Het is begrijpelijk dat men geen nieuwe Steven Soderbergh in hem zag. Daarnaast beschikt de film over een degelijke maar onbekende cast. De bekendste naam is dan ook Jeffrey Dean Morgan die met Watchmen naam maakte, maar bij de vrouwen vooral bekend staat als de tranentrekkende Danny uit Greys Anatomy. Dan is er ook nog Idris Elba, a.k.a. Stringer Bell, die in The Wire alles was wat een stoere man moest zijn. Ook van hem gaan we de komende jaren nog heel wat horen aangezien hij de hoofdrol heeft in de eerste Alex Cross thriller. Zoe Saldana kennen we natuurlijk van haar rol in Avatar, maar zonder Na’vi accent en blauwe foundation, blijkt ze toch lastig te herkennen. Als laatste is er nog Chris Evans die vooral veel meespeelt in tienerfilms zoals The Fantastic Four. Allemaal acteurs waarvan iedereen denkt ‘waar ken ik hem/haar ook alweer van?’

Afgezaagd Team
De voorzichtigheid van de distributiemaatschappijen was wat betreft de acteurs niet nodig geweest. Het zijn stuk voor stuk ambitieuze figuren die staan te popelen om zichzelf in Hollywood te bewijzen. Ze kunnen wel degelijk acteren en ze hebben films als deze nodig om hun naam te vestigen. Met de acteerprestaties zit het in The Losers dus wel snor. Het enige minpuntje van de casting is misschien dat Zoë Saldana absoluut niet geloofwaardig is als een keiharde vechtmachine; een casting in een drama over anorexia zou in haar geval beter op zijn plaats zijn want mevrouw Saldana is op zijn zachtst gezegd een beetje aan de magere kant.
Wat natuurlijk ook een beetje stoort is de opzet van het team. Elk teamlid van The Losers heeft een eigen specialiteit en een stereotype karakter. Zo is Clay de leider, Roque degene met leiderambities en heeft dus graag ook een vinger in de pap, Jensen is de whizzkid en de grapjas, Pooch de familyman en Cougar is de eigenzinnige latino met een vetgedrukt accent. Waar kennen we deze opzet ook alweer van? Niet zo heel recent geleden konden we nog genieten van de langverwachte A-Team film en het afgezaagde The Expendables, waarin twee teams van stereotype karakters ook het gevecht aangaan met het onrecht. Misschien dat er daarom ook is gekozen voor een straight-to-dvd release.

Hollywood Formule
Afgezaagde opzet of niet. The Losers dendert lekker door, het tempo is hoog en elke scène bevat wel een actiemoment. Je kunt duidelijk zien dat er is nagedacht over de gevechtsscènes en de bijbehorende stunts en dat maakt het geheel dynamisch om naar te kijken. Ook het kleurgebruik is scherp en warm waardoor de film, die geheel is opgenomen in Porto Rico, een zinderend sfeertje krijgt. Geheel verwacht heeft de film daarom ook niet veel diepgang en is er weinig ruimte om de karakters beter te leren kennen. De oude Hollywood formule overheerst; er is een team, ze hebben een probleem en dat gaan ze oplossen, eind goed al goed.

Extra’s:
Er staan een paar leuke extra’s op de blu-ray. Zo bevat deze een Behind the Scenes met maar liefst drie verschillende onderdelen. Het eerste vertelt over de rol van Zoe Saldana en hoe het voor haar was een film te maken temidden van alleen maar mannen. In het tweede onderdeel zien we hoe The Losers werden voorbereid op hun rol als Special Command. Ook zien we hoe Porto Rico is gebruikt om verschillende locaties te creëren. De stuntcoördinator komt in het derde en laatste onderdeel aan het woord; hij vertelt hoe de actiescènes in de film tot stand zijn gekomen. De tweede extra bevat een eerste blik op de nieuwe Batman animatiefilm. Zeker leuk voor de comicfans die de film bekijken. En tot slot bevat de derde extra een verwijderde scène met Chris Noth in de rol van Max. Het blijft echter een vraag waarom die scène verwijderd is.

The Losers leunt sterk op de eeuwenoude Hollywood formule: men neme een aantal hoofdrolspelers, ze hebben een probleem en dat probleem moet worden opgelost. Dit gaat niet zonder slag of stoot natuurlijk. In The Losers wordt er namelijk flink wat geslagen en het tempo ligt lekker hoog. Alhoewel er weinig diepgang in de karakters of het verhaal zit, zijn de acteerprestaties ruim voldoende. Een no-brainer dus, die zich prima leent om op een brakke zondag bekeken te worden.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: The Losers