Thor - recensie

Thor - recensie

Van dondersteen naar superheld: Thor is een prachtige film die ver boven de gemiddelde Marvel-productie uitsteekt.

In de database van Marvel Entertainment zul je meer dan achtduizend karakters terugvinden, waaronder veel wereldberoemde superhelden die we het afgelopen decennium beter hebben leren kennen op het grote scherm. Vanaf 1998 hebben deze superheldenfilms meer dan 6,1 miljard dollar opgebracht en zoals het er nu naar uitziet zal dat bedrag alleen nog maar groeien. Zo krijgen we dit jaar nog de nieuwe X-Men: First Class en Captain America: The First Avenger. Volgend jaar kunnen de liefhebbers genieten van The Avengers, waar we crossovers kunnen verwachten van superhelden als The Incredible Hulk, Iron Man, Captain America... en natuurlijk Thor.

Hoogmoed komt voor de val
De jonge en roekeloze Thor (Chris Hemsworth) wordt na een misplaatste wraakactie door zijn vader, de god Odin (Anthony Hopkins), van het buitenaardse koninkrijk Asgard verbannen naar aarde. Hier komt de naïeve prins erachter dat hij zowel zijn superkrachten als zijn legendarische hamer Mjölnir kwijt is. Hij besluit niet bij de pakken neer te zitten en gaat samen met de aardse wetenschapster Jane Foster (Natalie Portman) op zoek naar een weg terug naar Asgard. Hier is ondertussen zijn tweelingbroer Loki (Tom Hiddleston) aan de macht en staan de Frost Giants, die al eeuwenlang aartsvijanden zijn van de Asgardianen, op het punt zijn land binnen te vallen. Toch blijkt een weg terug niet zo makkelijk als Thor dacht en zal hij toch met meer moeten komen dan brute fysieke kracht.

Asgard
Wat meteen aan Thor opvalt zijn de prachtig gecreëerde planeten Asgard en Jutenheim (thuisplaneet van de Frost Giants). Asgard oogt imposant als grootse, met licht overgoten stad, bewoond door goden die een geschiedenis vol overwinningen kennen. Ook het kasteel in het midden ervan is werkelijk wonderschoon vormgegeven. Prachtig om te zien. Aan de andere kant hebben we Jutenheim waar de Frost Giants hun oude wonden aan het likken zijn. Het is een donkere planeet met verraderlijke ijsbergen, waar het de hele dag door sneeuwt. Een geweldig toneel voor de enige, maar erg indrukwekkende scène die we hier te zien krijgen. En om het nog beter te maken is alles in 3D, waardoor je nog meer van de omgevingen kunt genieten.

Luchtig
Al vanaf het begin hangt er een erg serieuze en mysterieuze sfeer rond de film. De inwoners van Asgard hebben een lange historie van conflicten met de Frost Giants en hebben, belangrijker nog, geen gevoel voor humor. Dit is vooral terug te zien in de onsterfelijke Odin, die als oude god vol wijsheid zit. Hij probeert zijn twee zonen Thor en Loki zo goed mogelijk voor te bereiden op de zware taak die hij ooit aan hen zal overdragen: heersen over het heelal. Pas als Thor op aarde belandt, lijkt de film enigszins 'open te barsten' en wordt het allemaal wat luchtiger. Niet alleen hebben deze aardbewoners een meer komische houding, ook de cultuurverschillen tussen Asgard en de aarde zorgen vaak voor humoristische gebeurtenissen. Hierdoor kun je twee uur genieten van een film vol afwisseling.

Thor's bende
Tijdens een aantal gevechten wordt Thor bijgestaan door een klein groepje vrienden. Zo maken we onder meer kennis met de langbebaarde Volstagg met zijn oneindige eetlust en met Sif, de enige vrouw in de groep. Ook Thor's broer Loki maakt deel uit van het gezelschap, maar als hij een duister geheim ontdekt dat hij met zich meedraagt, dreigt dit de groep op te breken.

Dit soort groepsrelationele problemen wordt in Thor breed uitgemeten en het is maar de vraag hoe relevant dat alles nu werkelijk voor het verhaal is. Op die manier krijgen andere groepsleden, zoals Fandral en Hogun, bijna geen kans om op het scherm in actie te komen. Dit is toch wel erg jammer, aangezien dit in andere films met groepsgevechten wel kon (denk hierbij aan Lord of the Rings). Hoewel regisseur Kenneth Branagh vaak de vrijheid neemt om een eigen draai aan het verhaal te geven, blijft hij wat betreft het uitdiepen van de personages juist erg dicht bij het originele stripverhaal. En dat blijkt niet altijd de juiste keuze.

Acteurs
Toen de crew op zoek ging naar een acteur voor Thor, werd er naar iemand gezocht waar de gemiddelde mannelijke kijker zich mee kon identificeren en waar veel vrouwen het warm van zouden krijgen. Nou, daar zijn ze in geslaagd. Chris Hemsworth is een relatief onbekende Australische acteur, die Thor een gezicht geeft. En dit doet hij buitengewoon goed. Hij wordt hier overigens in bijgestaan door een indrukwekkende cast. Wat dacht je van sir Anthony Hopkins die Odin neerzet als een wijze koning en oppergod? Of Natalie Portman, die maar weer eens bewijst waarom ze dit jaar zo veel prijzen gewonnen heeft? Zij speelt Jane Foster, het aardse liefje van Thor, en zorgt ervoor dat de film op de juiste momenten wat losser komt door haar mooie en vaak grappige verschijning.

Thor is een prachtig uitgewerkt, intelligent en volwassen werk geworden. Bovendien komen de adembenemende omgevingen en special effects door het 3D-effect extra goed tot hun recht. We zien hoe serieuze thema's als overmoed en wraaklust worden afgewisseld met een aangenaam stukje humor. Hoewel het jammer is dat de karakteruitdieping soms ten koste van de actie gaat,  is het wel degelijk 114 minuten genieten van een episch verhaal dat veel verschillende en vaak onverwachte wendingen heeft. Thor is zonder meer een aanrader.

Kenneth Branagh

Chris Hemsworth
Tom Hiddleston