movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Filmfestivals
Ontmoetingen op een lome zomerdag.
De Chileense cinema bevindt zich de laatste jaren in een opwaartse spiraal. Films als Old Cats, Post Mortem, Ocaso en ¡Vivan las Antipodas! waren het afgelopen jaar zowel op Filmfestivals als in de Nederlandse filmhuizen bijzonder succesvol. In het prestigieuze Spectrum-onderdeel van het IFFR is nu Verano te zien van de Chileense regisseur José Luis Torres Leiva. De vraag is nu of deze film meegaat in deze spiraal of juist een andere kant opgaat.
De setting is een idyllisch vakantie-oord in Zuid-Chili waar we een aantal mensen volgen in en rond een vakantie-oord, midden in de natuur. Op een losse, fragmentarische manier volgen we een aantal mensen die - los van elkaar - elk met kleine dingen bezig zijn. Er wordt geslapen in de zon, gezwommen in het zwembad, servetten netjes gevouwen en in de verte zoent een stelletje met elkaar. Al deze personages blijven apart van elkaar, bijna nergens kruisen de verhaallijntjes.
Met deze aanpak wordt het geen geraffineerd web van verhalen, maar eerder een film die van los zand aan elkaar hangt, waardoor een eenheid ver te zoeken is. Dat hoeft opzich niet uit te maken, als de afzonderlijke scenes maar voldoende overtuigen. Helaas is dat hier niet het geval. Veel situaties komen te gekunsteld over, waardoor je ook minder makkelijk meegaat in de momenten die wel geslaagd zijn. Hierdoor ontbreekt een motief of spanningsboog die de film voort zou kunnen drijven. Daarnaast worden deze scenes afgewisseld door stilstaande beelden en foto's, wat een geforceerde manier is om toch nog enige eenheid aan te brengen.
José Luis Torres Leiva is geen onbekende in Rotterdam. Zijn eerdere film El Cielo, La Tierra Y La Lluvia deed in 2008 mee aan de Tiger Award competitie. Zijn nieuwste film Verano is gefilmd met een Hi8 camcorder en doet zo door de grove korrel sterk denken aan een home-movie. Dit wordt versterkt omdat Torres Leiva dicht op de huid filmt. Dit levert een aantal mooie beelden op, van een rennende hond, een brommer en bossen en water. Helaas is dit niet genoeg om 93 minuten te blijven boeien.
Conclusie
Met een home-movie achtige aanpak geeft Chileens regisseur Torres Leiva een aparte sfeer mee aan Verano. De film met meerdere verhaallijnen blijft echter los zand, zonder een ensemble-stuk te worden. De aparte scenes weten ook los vaak niet te overtuigen. Daar kunnen de mooie beelden niet veel aan veranderen.
De Chileense cinema bevindt zich de laatste jaren in een opwaartse spiraal. Films als Old Cats, Post Mortem, Ocaso en ¡Vivan las Antipodas! waren het afgelopen jaar zowel op Filmfestivals als in de Nederlandse filmhuizen bijzonder succesvol. In het prestigieuze Spectrum-onderdeel van het IFFR is nu Verano te zien van de Chileense regisseur José Luis Torres Leiva. De vraag is nu of deze film meegaat in deze spiraal of juist een andere kant opgaat.
De setting is een idyllisch vakantie-oord in Zuid-Chili waar we een aantal mensen volgen in en rond een vakantie-oord, midden in de natuur. Op een losse, fragmentarische manier volgen we een aantal mensen die - los van elkaar - elk met kleine dingen bezig zijn. Er wordt geslapen in de zon, gezwommen in het zwembad, servetten netjes gevouwen en in de verte zoent een stelletje met elkaar. Al deze personages blijven apart van elkaar, bijna nergens kruisen de verhaallijntjes.
Met deze aanpak wordt het geen geraffineerd web van verhalen, maar eerder een film die van los zand aan elkaar hangt, waardoor een eenheid ver te zoeken is. Dat hoeft opzich niet uit te maken, als de afzonderlijke scenes maar voldoende overtuigen. Helaas is dat hier niet het geval. Veel situaties komen te gekunsteld over, waardoor je ook minder makkelijk meegaat in de momenten die wel geslaagd zijn. Hierdoor ontbreekt een motief of spanningsboog die de film voort zou kunnen drijven. Daarnaast worden deze scenes afgewisseld door stilstaande beelden en foto's, wat een geforceerde manier is om toch nog enige eenheid aan te brengen.
José Luis Torres Leiva is geen onbekende in Rotterdam. Zijn eerdere film El Cielo, La Tierra Y La Lluvia deed in 2008 mee aan de Tiger Award competitie. Zijn nieuwste film Verano is gefilmd met een Hi8 camcorder en doet zo door de grove korrel sterk denken aan een home-movie. Dit wordt versterkt omdat Torres Leiva dicht op de huid filmt. Dit levert een aantal mooie beelden op, van een rennende hond, een brommer en bossen en water. Helaas is dit niet genoeg om 93 minuten te blijven boeien.
Conclusie
Met een home-movie achtige aanpak geeft Chileens regisseur Torres Leiva een aparte sfeer mee aan Verano. De film met meerdere verhaallijnen blijft echter los zand, zonder een ensemble-stuk te worden. De aparte scenes weten ook los vaak niet te overtuigen. Daar kunnen de mooie beelden niet veel aan veranderen.
Regisseur:
Cast:
Rosario Blefari
Julieta Figueroa
Francisco Ossa
Genre:
Releasedatum:
27 januari 2012Ons oordeel:
-
Speelduur:
93 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.