The Pirates! Band of Misfits - blu-ray recensie

Aardman Animations levert weer een tijdloze stop-motion familiefilm af.

Als Studio Ghibli de koning van 2D animatie is en Pixar de scepter zwaait in 3D-land, dan mag voor het Britse Aardman Animations gerust een kroon worden gesmeed voor het stop-motion rijk. Decennia geleden al beroemd geworden door de Wallace & Gromit kleifilmpjes, gaat het beter dan ooit met de studio. Niet alleen maakten ze een stop-motion serie over Shaun the Sheep, ze hengelden ook diverse filmdeals binnen. Vorig jaar brachten ze nog Arthur Christmas uit en dit jaar hun eerste 3D stop-motion film The Pirates! Band of Misfits.

The Pirates! Band of Misfits

Piraten met een passie
De film is gebaseerd op de boekenserie van Gideon Defoe en vertelt het verhaal van piratenkapitein Pirate Captain, ingesproken door Hugh Grant. Al jaren wil hij de piraat van het jaar worden, maar zijn veroverde buit is vergeleken met de concurrentie minuscuul. Tijdens één van zijn rooftochten komt hij niemand minder dan Charles Darwin tegen (David Tennant) die opmerkt dat scheepspapegaai Polly eigenlijk de laatst overgebleven dodo is. Met de belofte van onmetelijke rijkdom zet het schip koers richting Londen. Toevallig haat Koningin Victoria (Inelda Staunton) piraten met een passie. Dus ja, natuurlijk komen ze met elkaar in contact.

Tikkeltje sullig
Hoe cliché piratenavonturen ook kunnen zijn, Band of Misfits verdient zeker punten voor een origineel verhaal. Het is ook leuk om te zien dat een Britse film zo de draak steekt met twee iconen als Charles Darwin en Koningin Victoria. Hugh Grant brengt ondertussen de nodige charme naar Pirate Captain, zonder dat de kijker flashbacks krijgt naar zijn eerdere films; een probleem dat Grant nog weleens heeft. De humor ontbreekt natuurlijk niet en is – volgens Aardman-traditie – erg visueel, soms scherp maar ook een tikkeltje sullig. Het is niet alleen stop-motion dat hun films een zekere tijdloosheid geeft.

Klei in plaats van computers
Waar de film pas echt uitblinkt is op het visuele vlak. De animaties hebben de juiste houterigheid maar de rest springt ook zonder 3D meer uit het beeld dan bij 2D of computeranimaties. Met name de achtergronden zitten bomvol visuele grapjes en uit de bijgeleverde making-of valt op te maken dat de sets ook de doorslag gaven om de film met klei te maken in plaats van computers. Af en toe wordt er echter wel een klein beetje vals gespeeld, bijvoorbeeld bij rookeffecten of de zee waarin het piratenschip vaart. Dat valt echter alleen op als je er specifiek naar zoekt.

The Pirates! Band of Misfits

London Calling
Toch is The Pirates! niet de beste Aardman-film. Het verhaal is minder gestroomlijnd als Chicken Run en hoe grappig de piratenbemanning ook is, je sluit ze niet in je hart zoals Wallace & Gromit. Daarvoor krijgen ze ook te weinig screentime. Een ander irritatiepuntje is de soundtrack, die op bepaalde momenten vervangen wordt met oude popmuziek. Zo wordt, wanneer ze voor het eerst naar Londen varen, “London Calling” van The Clash afgespeeld. Niet heel erg piraat-achtig.

Extra’s:
De blu-ray extra’s zijn wat karig. De commentaarband van de regisseurs en editor is nogal standaard en het piratenverkleedspelletje ronduit saai. Wat de blu-ray redt zijn de twee making-ofs die je met totaal nieuwe ogen naar de film doen kijken. De eerste is een algemene making-of en de tweede richt zich specifiek op een achtervolgingsscène met een badkuip, die heel wat tijd en mankracht vergde.

The Pirates! Band of Misfits is niet Aardmans beste stop-motion film, maar nog steeds een kanshebber voor beste animatiefilm van het jaar. Want dat is waar de film toch de overtreffende trap neemt: geweldig complexe stop-motion scènes en beeldschone sets en visuals.

Te koop vanaf 16 augustus 2012.

Peter Lord

Hugh Grant