The Expendables 2 - recensie

The Expendables 2 - recensie

De helden van weleer keren wederom terug.

The Expendables 2 draait om wraak. Barney Ross (Sylvester Stallone) en zijn team stuiten ergens in het oosten van Europa op een groep criminelen die onder leiding van Vilain (Jean-Claude Van Damme) de coördinaten van verborgen kernkoppen weet te vinden. Barney's team wordt verrast, en terwijl Vilain (ironisch bedoelde naam) met de noorderzon vertrekt, wordt bijkans het jongste lid van The Expendables (Liam Hemsworth) voor hun ogen vermoord. Voor kijkers die bekend zijn met films als Rambo zal het gevolg ervan niet uit de lucht komen vallen.

Glory Days
Net zoals in de jaren tachtig, toen sterren als Sylvester Stallon, Dolph Lundgren, Jean-Claude Van Damme, Chuck Norris en Arnold Schwarzenegger astronomische bedragen aan de box office verdienden, zal het budget van honderd miljoen dollar deze keer tevens terugverdiend worden. Stallone schreef mee aan het script en weet met regisseur Simon West (Con Air) een aaneenschakeling van actie te creëren waar de meeste Hollywood regisseurs van zullen dromen. De explosies en vuurgevechten worden bovendien afgewisseld met scènes waarin de macho's prachtig geminimaliseerde dialogen houden. The Expendables 2 is immers geen toonbeeld van drama, maar van spiermassa.

Humor
Terwijl het eerste deel al een aantal flauwe oneliners bevatte, heeft Stallone het script in deel twee nog meer versterkt met bonkige dialogen. Sterren als Jason Statham (Lee Christmas), Jet Li (Ying Jang) en Bruce Willis (Church) staan allemaal een keer in de spotlichten. De scene waarin Willis samen met Trench (Schwarzenegger) besluit het vuurgevecht in een Smart auto voort te zetten, is ronduit hilarisch en aan Lundgren (Gunner Jensen) is duidelijk te zijn dat hij zich vermaakte op de set. Regisseur West heeft echter niet alleen de humor in goede banen geleid. Het productieteam heeft gekozen voor een realistische uitstraling en dat betekent dat The Expendables 2 weinig tot geen kunstmatige effecten lijkt te bevatten. Het is rechttoe rechtaan actie waar fysiek door  lieden als Statham en Stallone hard voor is gewerkt. Dat werkt verfrissend, het memoreert niet alleen aan die klassiekers uit de jaren tachtig (Die Hard) maar Stallone en West lijken zich vooral te onderscheiden van veel slechte aktiefilms die momenteel in de bioscoop te zien zijn.

Koude Oorlog
Uiteindelijk blijft The Expendables 2 een film waarin geweld zodanig wordt verheerlijkt, dat de vraag rijst of het wel verstandig is om (vooral) Amerikanen te tonen die telkens het heft in handen nemen. De film lijkt een spiegel te zijn van de Amerikaanse samenleving, waarin de bounty  hunters en de cowboys de helden zijn. Dit in schril contrast met de werkelijkheid. Dat is het grootste probleem van The Expendables: de herleving van de Koude Oorlog leidt tot een volstrekt ongeloofwaardig verhaal.  De heimelijke relatie tussen de gehavende Stallone en de jonge Maggie (Nan Yu) lijkt  dat gevoel niet weg te nemen.

De hamvraag bij deze film is, 'maken ze het waar?' En dat doen Stallone en zijn vrienden zeker. The Expendables 2 is een film uit 2012 die in 1984 gemaakt had kunnen worden, en daarmee spreekt Stallone een oude en een nieuwe generatie aan. Alhoewel het verhaal graatmager is en de meeste participanten niet sterk kunnen acteren, maakt de onvermoeide actie de film toch de moeite waard.