Red Lights - recensie

Red Lights - recensie

Geloof jij in paranormale begaafheid? Dr. Margaret Matehson en haar assistent Tom Buckely in ieder geval niet. En ze gaan tot het uiterste om dat te bewijzen in Red Lights.

Dokter Margaret Matheson en haar assistent Tom Buckely zijn professionele sceptici als het aankomt op paranormale fenomenen. Naast lesgeven op een universiteit hebben ze als team al tientallen paranormaal begaafden, spiritisten en mentalisten ontmaskerd.  Dit doen ze vooral door te letten op de zogenaamde ‘red lights’, subtiele tekenen die  het bedrog van de vermeende bovennatuurlijkheid verraden. De heksenjacht van Matheson en Buckely neemt bijna obsessieve vormen aan. Maar van één helderziende blijven ze, tot grote frustratie van Buckley, af: Simon Silver. De blinde Silver ging dertig jaar geleden met pensioen, nadat zijn grootste criticus op een geheimzinnige wijze om het leven kwam. Reden te meer voor Matheson om ook nu weer met een grote boog om Silver heen te lopen, maar Buckely denkt daar uiteraard anders over.

Buitenaards tintje
Met zijn vorige film, Buried, had regisseur Rodrigo Cortés een succes te pakken door Ryan Reynolds anderhalf uur lang in een kist onder de grond te filmen. Red Lights is een bovenaardse film met een buitenaards tintje waarvoor Cortés lang research heeft gedaan door zich anderhalf jaar onder te dompelen in de wereld van het paranormale. Alhoewel Red Lights een fictief verhaal is met fictieve karakters, heeft Cortés wel degelijk wat trekjes van bekende mentalisten overgenomen. Zo heeft Silvers trukendoos opvallend veel gemeen met die van Uri Geller. Het casten van de acteurs was volgens Cortés een zeer bewust proces. Hij schreef de rol van Matheson met Sigourney Weaver in gedachten en ook voor de rol van Silver wilde hij een acteur van naam en faam. De Niro beschikt over de natuurlijke charme en mystiek die het personage van Silver kenmerken. Aangevuld met Cillian Murphy heeft Cortés een zeer geloofwaardige cast samengesteld die het ongelofelijke aan de man moet brengen.

Paranormale discussie
Er is niemand die nog nooit over het bovennatuurlijke heeft nagedacht. Of het nu aliens, duivels of kletsende lijken zijn, over hun bestaan wordt over de hele wereld getwijfeld. De nuchtere wetenschappers staan al sinds het ontstaan van de Bijbel rechtlijnig tegenover de gelovigen en spirituelen. Films over het paranormale gaan met name over paranormale verschijnselen zelf. De filmgeschiedenis heeft ons al aardig wat occult-horror opgeleverd. Red Lights is met zijn focus op de discussie rondom het onderwerp een uitzondering in het paranormale genre. Cortés doet een poging om je te betrekken bij die discussie en dat resulteert in een frisse kijk op het genre. Zijn research werpt duidelijk zijn vruchten af en hij weet de feitelijke informatie nauwkeurig te doseren, zodat Red Lights niet omslaat in een documentaire.

Verstikkende sfeer
Helaas lijkt het erop dat Cortés zijn professie verwarde met dat van een wetenschapper, want de positieve onderzoeksresultaten staan in schril contrast met het verhaal. Cortés heeft bewezen in een kleine ruimte maximale spanning te kunnen creëren. Buried was een nagelbijter vanwege de beklemmende locatie en het sprankje hoop die zich daar ontwaarde. Van die verstikkende sfeer zien we in Red Lights een light-versie. Mede dankzij kleurenfilters overheersen grijze en groene kleuren. Overal waar men komt in Red Lights is het donker, misschien in de hoop dat het rode licht dan des te meer opvalt. De vele close-ups verhogen de moeizaam op gang komende spanning een beetje. De gestileerde nachtmerrie is de perfecte achtergrond voor een spookverhaal, maar dat is net als echte geesten de grote afwezige op deze seance.  Dit komt met name door de voorspelbaarheid van de plot; al na een kwartier krijg je aanwijzingen over de clou. Daarnaast is er een afgeraffelde finale, waarin een eindmonoloog wordt gehouden waar voor de langzame kijker geen touw aan vast te knopen is.

Zijn vermogen om huiveringwekkende spanning te creëren heeft Cortés samen met Ryan Reynolds begraven. Toch weet hij de juiste setting en sfeer te scheppen die onmisbaar zijn voor een ritje in het spookhuis. Samen met een ervaren en geloofwaardige cast is Red Lights een film geworden die het vooral moet hebben van de dingen die je kunt zien in plaats van de dingen die je niet kunt zien.

Rodrigo Cortés

Robert De Niro
Cillian Murphy