Dragon Eyes - blu-ray recensie

Dragon Eyes - blu-ray recensie

Jean Claude van Damme in een nieuwe vechtfilm. Na het zeer genietbare JCVD klinkt dat veelbelovend.

De mysterieuze Mr. Hong, een voormalig crimineel, reist na zijn gevangenisstraf af naar het plaatsje St. Jude. Zijn bedoeling is om daar de misdaad de kop in te drukken en dat is niet makkelijk want het plaatsje wordt door Mr. V. gecontroleerd. Mr. V. maakt echt de dienst uit in St. Jude, bijna niets in het stadje gaat zonder zijn inbreng. Hong vindt een appartementje in een louche buurt, waar hij eerst het respect van de lokale bendes afdwingt. Het respect dat het hem oplevert, krijgt hij negatief weer terug in aandacht van Mr. V. Wat echter niemand lijkt te merken, is dat Hong de criminelen tegen elkaar uitspeelt.

De cast
Allereerst is dit absoluut geen Jean Claude van Damme film. Hij speelt wel mee in de film, maar zijn rol als mentor van Hong in de gevangenis is maar klein en niet wat echte fans van Jean Claude ervan zullen verwachten. Als mentor Tiano, maakt hij echer wel indruk en de sporadische scènes waarin hij voorkomt, geven wel wat extra's. De echte ster van deze film is echter Cung Le, die de rol van Hong op zich neemt. Eens in de zoveel tijd krijgen we een flashback, waarin we zien dat Tiano en Hong samen in de gevangenis zaten en dat Tiano hierbij de mentor was. Deze scènes voegen echt wat toe aan het verder flinterdunne verhaal. Dan hebben we nog Mr. V. in de rol van Peter Weller, en die man is werkelijk een genot voor het oog. Ook zijn rol is op veel punten erg herkenbaar en vaker zo neergezet, maar toch voegt Weller iets daaraan toe. Het voegt bovendien een stuk humor toe aan de film en dat is erg welkom.

Plat en cliché
Het verhaal van Dragon Eyes is echt flinterdun, maar dat is iets wat je bij dergelijke films kan verwachten. De makers hebben er voor gekozen om een rechttoe rechtaan verhaal te maken en te gaan voor de vechtscènes, en die zijn over het algemeen ook prima in orde. Wat de laatste jaren echter al veel te vaak voorbij is gekomen, zijn de introducties van karakters door een freeze frame met foto en de naam. Deze worden vergezeld van een muziekje wat dan weer uniek is voor ieder personage. Het cliché druipt er aan alle kanten vanaf.

Script en regie
Het door Tim Tori geschreven script van deze film rammelt, het verhaal is flinterdun, maar er zitten ook gaten in en het loopt allemaal net niet lekker. Regisseur John Hyams heeft de film een wat moderne look gegeven door middel van diverse digitale filters. Het maakt de film zeker nog niet goed, maar het biedt duidelijk wel perspectief voor deze regisseur, wanneer hij zou beschikken over een beter script. Het zou echter raadzaam zijn om iets minder gebruik te maken van slowmotion, want dat wordt op een gegeven moment aardig vervelend.

Extra's:
Er staan geen extra's op de blu-ray.

Voor de echte fans van martial-arts films is er genoeg te genieten aan Dragon Eyes. Er zijn genoeg gevechten die vaak op artistieke wijze zijn gefilmd, al wordt de slowmotion te veel gebruikt. De film schiet op diverse plekken te kort. Jean Claude van Damme heeft een kleine rol - wat misleidend is op de cover van de blu-ray - maar draagt zijn rol uitstekend. Cung Le doet wat van hem verwacht wordt en is prima in de actiescènes. Maar buiten de martial arts fans zal het als geheel weinig aansprekend zijn.

John Hyams

Cung Le
Jean-Claude van Damme