Stash House - dvd recensie

Stash House - dvd recensie

Dolph Lundgren is sinds lange tijd weer eens te zien als een onvervalste bad guy.

David en Emma zijn een jong verliefd stelletje. Op een dag rijdt het tweetal samen in de auto, wanneer David afkoerst op een huis. Hij geeft vervolgens zijn vrouw een cadeautje: een vingerafdruk-gevoelige sleutel voor dat huis. Emma is verbaasd dat ze de toch wel erg geavanceerde sleutel hebben van dit gigantische huis, totdat ze door krijgt dat David dit huis voor haar gekocht heeft.

Het huis is werkelijk te mooi om waar te zijn en dat blijkt ook al snel wanneer het stelletje ontdekt dat achter de muren een grote hoeveelheid heroïne blijkt te zitten. Naïef als ze zijn, vertellen ze dit aan de beveilingsagent van de buurt Ray, die helaas toch geen beveilingsagent blijkt te zijn. Al snel opent Ray, samen met diens partner Andy, de aanval op het huis, dat vol blijkt te zitten met beveilingingssnufjes. Het stel zal alles op alles moeten zetten om de twee indringers buiten te houden. Of zouden ze niet beter gewoon de heroïne kunnen overdragen?

Home Alone
Het eerste wat je te binnen schiet bij het kijken van Stash House is de gelijkenis met het idee van Home Alone. In dit geval is het echter een naïef jong stelletje dat de boeven probeert buiten te houden. Stash House probeert ook wel iets volwassener met het genre om te gaan dan eerder genoemde Home Alone. De film leent ook wel wat gegevens van de film Panic Room, alleen mist het compleet de finesse van deze film.

Acteerwerk
Het is moeilijk om met het stelletje mee te leven in deze film. David (Sean Faris) en Emma (Briana Evigan) hebben namelijk wat vreemde emotionele mood swings, waardoor je als kijker eerder om ze moet lachen dan met ze mee leeft. Faris en Evigan doen werkelijk hun best, maar hoe knap ze ook zijn, meeleven doe je niet. Dolph Lundgren heeft de grootste naam in deze film en hij speelt van alle mensen die aan de film meedoen, ook het beste. Dat zegt eigenlijk ook wel voldoende over het acteerwerk in deze film, dat zeker niet om over naar huis te schrijven is.

Ongeloofwaardig
Stash House heeft het zichzelf een beetje moeilijk gemaakt door de film zich te laten afspelen in een huis omgeven door andere huizen. Hoe goed dat huis ook beveiligd is, het is erg lastig voor te stellen dat niemand van de buurtbewoners ook maar iets zou horen van de aanvallen van de twee slechterikken. Het is jammer dat ze hier niet wat meer mee hebben gedaan, want nu weet je eigenlijk al vanaf het begin af aan dat we een film te zien krijgen met twee protagonisten (David en Emma) en twee antagonisten (Ray en Andy) en dat er dus op de één of andere manier iemand als winnaar uit zal komen.

After Dark
De film doet echter niet alles slecht. Wanneer David en Emma op onderzoek uit gaan in het huis en steeds andere handigheidjes aan het huis ontdekken, zitten daar wel een aantal leuke en slimme vondsten in van de regisseur, maar het is gewoon niet genoeg om de film naar een hoger plan te trekken. Het is voor Eduardo Rodriguez de tweede film die hij maakt voor het After Dark label, dat zich richt op actie films. De eerste film van zijn hand was El Gringo, waar hij duidelijk beter werk mee heeft afgeleverd en zelfs dat was geen fantastische film.

Extra's:
Op de aan ons geleverde dvd stonden geen extra's.

Stash House is voor Dolph Lundgren niet de definitieve terugkeer naar het actie genre. Hij speelt wel duidelijk beter dan alle andere acteurs in deze film en dat wil wel wat zeggen van een acteur die niet om zijn acteertalent bekend staat. Het concept van de film is prima spannend te maken, zo bewees een film als Panic Room al eerder. Ongeloofwaardige keuzes en een stel waarmee je niet kunt meeleven maken dat je deze film al snel weer vergeet.

Te koop vanaf 17 september 2012.

Eduardo Rodriguez

Briana Evigan