movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Top 10
- 11-10-2012
- Geplaatst door Omar Larabi
Top 10 overgewaardeerde films
Er zijn regelmatig films die door de media en het grote publiek enthousiast worden ontvangen. Veel van deze films blijken achteraf weinig om het lijf te hebben. Ze staan bol van simpele narratieve trucjes die de kijker moeten verleiden en ze slagen er niet in om het algemene kijkerspubliek wat verfrissends te bieden. Onderstaande films zijn allemaal op bepaalde punten overgewaardeerd door òf het publiek òf het journaille.
10 - The Avengers (2012)
Joss Whedon, die groot werd met Buffy The Vampire Slayer, mocht tot zijn genoegen de miljoenenfilm The Avengers regisseren. Producent Marvel had Jon Favreau, die met zijn Iron Man reeks de sterkste poot van de serie vertolkt, al gesommeerd op te rotten. Favreau had, net zoals in Iron Man, te interessante ideeën om het concept van een team van superhelden eens te verdiepen. Marvel wilde rechttoe rechtaan hersenloze actie met de onderbetaalde Thor, Captain America en The Hulk. Chris Evans en zijn vrienden moesten het met een schamele beloning doen terwijl de entrepeneur Tony Stark (Robert Downey Junior) een percentage van de opbrengst toucheerde. Dat verklaart waarom Favreau de film had moeten herschrijven en regisseren, het publiek komt vooral voor Iron Man. Dan hebben we het nog niet eens over de troosteloze Thor- en Captain America films.
9 - Intouchables (2011)
Intouchables is een Franse hitfilm over de relatie tussen een rijke stinkerd die tot aan zijn nek verlamd is en een arme West-Afrikaanse pauper uit de banlieues van Parijs, een soort masculine Cinderella. Deze film, geregisseerd door Olivier Nakache en Eric Toledano, is erg aandoenlijk en vermakelijk. Toch stoort het dat het oorspronkelijk waargebeurde verhaal bestond uit de relatie tussen een Noord-Afrikaan en een Fransman. Dat is een controversiële keuze die samen met de ogenschijnlijk oppervlakkige relatie tussen Francois Cluzet (Philippe) en Omar Sy (Driss) niet bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de film. Al het enthousiasme over Intouchables lijkt vooral te zijn ontstaan uit het feit dat Nakache en Toledano meesters zijn in melodrama die met glijmiddel door de strot van de kijker wordt geschoven.
8 - Pan's Labyrinth (2006)
Pan's Labyrinth gaat over een groep fascisten die in 1944 tijdens de beginperiode van Franco op razzia-achtige wijze trachten hun politieke tegenstanders uit te roeien. Guillermo del Toro visualiseert de strijd van het verzet tegen de kwaadaardige Vidal (Sergi López). Het feit dat del Toro op uitstekende wijze weet te schakelen tussen de illusies van Ofelia (Ivana Baquero) en de schrikbarende wereld van de fascisten is zeker één van de sterkste punten van de film. Het stoort echter dat andere noemenswaardige films over gebeurtenissen in deze periode, zoals Come and See van de Russische regisseur Elim Klemov, altijd de strijd verliezen van de meer glamoureuze tegenhangers. Del Toro's representatie van het fascisme is zeker niet de beste of meest unieke.
7 - Avatar (2009)
In Avatar staan net zoals in Star Wars de special effects centraal. Regisseur James Cameron haalt vooral de kracht van zijn film uit het gebruik van dure Imax camera's en de introductie van 3D-films. Daarmee is Avatar een technologische noviteit en niet meer dan dat. Het verhaal is flinterdun, oninteressant en al ontelbare keren uitgebeeld op het witte doek. Dat Cameron een fantastische wereld heeft gecreëerd, verdient zeker respect, maar zijn sprookjeswereld is weer zodanig emotioneel vermenselijkt, dat Pandora niet zo ver weg lijkt.
6 - American History X (1998)
Scriptschrijver David McKenna werkte met regisseur Tony Kaye samen om American History X te produceren. Deze film werd door het publiek met enthousiasme omarmd, grotendeels vanwege de intrigerende scène waarin Derek Vinyard (Edward Norton) een Afro-Amerikaanse inbreker executeert op een stoeptegel. Deze scène is exemplarisch voor het haatdragende mens dat Vinyard aanvankelijk is, voordat hij - uiteraard - wordt verkracht in de gevangenis en mede dankzij zijn ervaringen daar weer verrassend genoeg een beter mens wordt. American History X is een standaard tragedie die door McKenna en Kaye is opgeleukt met gimmicks die tot de dag van vandaag worden herinnerd door de fans. Dat is beangstigend, aangezien deze gimmicks vooral bestaan uit het strooien met krachttermen en het gebruiken van geweld.
5 - Schindler's List (1993)
Er zijn talloze films verschenen over de Holocaust en Schindler's List is vaak de enige film die het publiek kent. Dat is jammer, want zoals vanuit de Joodse wereld regelmatig is gezegd, lijkt regisseur Steven Spielberg geen recht te doen aan de verschrikkingen van de concentratiekampen. Spielberg toont wel degelijk empathie in een ontroerend verhaal. Hij had zijn concept echter niet zo noodgedwongen in een Hollywood stramien moeten persen. Nu lijkt het optreden van Oskar Schindler geforceerd en lijken de uitgebeelde Joden kritiekloze jaknikkers. De echte werkelijkheid was spijtig genoeg anders. Roman Polanski deed een betere poging met The Pianist maar de echte Holocaustfilm lijkt toch echt Shoah te zijn van Claude Lanzmann. Een negen uur durende film waarin op geen enkel moment Auschwitz zelf wordt getoond. Door het afnemen van getuigenissen neemt Lanzmann de kijker mee op een ongemakkelijke en traumatiserende achtbaansrit.
4 - Scarface (1983)
Tijdens de opnames van Scarface schijnen alle deelnemers, waaronder regisseur Brian De Palma, gretig gebruik te hebben gemaakt van het op de set aanwezig 'witte goud'. Dit lijkt niet ten goede te zijn gekomen aan de film. Alhoewel Scarface in de hiphopcultuur is verheven tot cultstatus, lijkt het excessieve geweld net zoals in de onderstaande films volledig doelloos te zijn. De kettingzaagscene is fascinerend alsmede de scene waarin Omar Suarez uit een helicopter wordt gekieperd. De acteerprestatie van Al Pacino is subliem, net als de geweldige soundtrack uit de jaren tachtig. Vergeleken met de subtiele film-noir esthetiek in The Godfather lijkt Scarface een film te zijn waar niet in wordt gefluisterd maar geschreeuwd. Fluisteren is echter moeilijker dan schreeuwen, daar heb je geduld en talent voor nodig. Overigens weet het merendeel van het publiek niet dat Scarface een remake is.
3 - Kill Bill (2003)
Kill Bill bestaat uit twee middelmatige tot oninteressante delen. Ondergetekende is een liefhebber van Tarantino maar beschouwt vooral Reservoir Dogs, Pulp Fiction en Inglorious Bastards als Tarantino's hoogtepunten. Hij is een conceptueel regisseur en dat is meteen zijn zwakte. Hij werkt continu vanuit hetzelfde uitgangspunt. Tarantino slaagde er net zoals Spielberg met Jaws in, om een publiek te winnen voor het B-film genre. Kill Bill wordt net zoals Fight Club gewaardeerd vanwege de actie, en niet vanwege de vooralsnog niet aangetroffen authentieke cameravoering of subliem acteerwerk. Kijk Kill Bill eens een paar keer, en dan wordt duidelijk hoe Tarantino er niet in is geslaagd zijn B-film concept te vermengen met de genialiteit van meester-regisseurs als Akira Kurasawa in Rashomon.
2 - Fight Club (1999)
Allereerst is de eindscene in Fight Club voor veel fans legendarisch. Deze is multi-interpretabel en zal hier voor de liefhebbers niet worden toegelicht. De eindscene lijkt het logische gevolg te zijn van een film met een onlogische verhaalstructuur. Niet zoals in David Lynch' Lost Highway, maar gewoon ronduit slordig. Daarnaast kan je vraagtekens zetten bij het onnodige en regelmatig overbodige geweld in de vele gevechtenscènes. Het is precies dat geweld wat het jonge kijkerspubliek lijkt aan te trekken in Fight Club. David Fincher's films worden wel vaker overgewaardeerd en dat is zeker bij Fight Club het geval. Fincher mist de schrijfervaring die cineasten als Anderson, Tarantino en Solondz wel hebben. Dat is zichtbaar in zijn films, waarin weinig van Fincher's persoonlijkheid lijkt door te sijpelen. Dat is niet perse nodig, maar het lijkt wel de reden waarom Fincher geen echte klassiekers heeft gemaakt. Films als Zodiac en The Social Network benaderen perfectie, maar Fincher is geen Joel Coen (Fargo) of Orson Welles (Touch Of Evil).
1 - Star Wars (1977)
Deel één luidde met de komst van vrachtwagenladingen aan speelgoed een gigantische kentering in. Hollywood transformeerde door George Lucas' representatie van de strijd tussen goed en kwaad die zich afspeelde in een door hem bedacht paradigma. In dit paradigma vechten de goedaardige rebellen tegen de kwaadaardige Darth Vader en de almachtige keizer. Alhoewel het oog voor detail memorabel is en de complexiteit van deze schijnwereld verbluffend lijkt, is het verhaal allesbehalve ingewikkeld. Star Wars is vergelijkbaar met andere Hollywood vehikels als James Bond en The Sound Of Music. Dat zijn films waarin ambiguïteit amper lijkt te bestaan doordat de wereld zo duidelijk is afgebakend. Films als Star Wars zijn hierdoor qua narratieve complexiteit teleurstellend en vooral kinderachtig. Hollywood regisseurs als Lucas zijn vooral moraalridders die hun verhaal zodanig moeten simplificeren dat het de massa aanspreekt. Regisseurs als Billy Wilder maakte zich ook schuldig aan vereenvoudigingen in een verhaal. Daarentegen zorgde Wilder er bijvoorbeeld in Sunset Blvd. tegelijkertijd ervoor dat zijn films een breed publiek aanspraken en dat nog steeds doen.
Tags: Akira Kurasawa, Al Pacino, American History X, Avatar, Billy Wilder, Brian De Palma, Buffy the Vampire Slayer, Captain America, Chris Evans, Claude Lanzmann, Come and See, Darth Vader, David Fincher, David Lynch, David McKenna, Edward Norton, Elim Klemov, Eric Toledano, Fargo, Fight Club, François Cluzet, George Lucas, Guillermo Del Toro, Hollywood, IMAX, Inglourious Basterds, Intouchables, Iron Man, Ivana Baquero, James Bond, James Cameron, Jaws, Joel Coen, Jon Favreau, Joss Whedon, Kill Bill, Lost Highway, Marvel, Olivier Nakache, Omar Sy, Orson Welles, Pandora, pan's labyrinth, Paul Thomas Anderson, Pulp Fiction, Quentin Tarantino, Rashomon, Reservoir Dogs, Robert Downey Junior, Roman Polanski, Scarface, Schindler's List, Sergi López, Shoah, Star Wars, Steven Spielberg, Sunset Boulevard, The Avengers, The Godfather, The Hulk, The Pianist, The Social Net work, The Sound Of Music, Thor, Tod Solondz, Tony Kaye, Tony Stark, Touch Of Evil, Wes Anderson, Zodiac
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Blaat Donderdag 30 mei 2013 om 14:47
Ik ben het zeker niet helemaal eens met deze lijst.
Er staan films op die ik toch wel tot mijn favorieten reken.
Maar dat geeft niet. Zulke lijstjes zijn nu eenmaal altijd erg persoonlijk.
Pico Donderdag 20 december 2012 om 16:52
Schindlers list heeft het leven van meer mensen veranderd zelden is het leed van voor namelijk joden beter weergegeven dan in deze film. Overgewaardeerd past hier dan ook niet bij.
Marko Holtkamp Donderdag 29 november 2012 om 12:40
Wat een pretentieus lijstje zeg, zonder enige waarde dan het aanwakkeren van discussie. In de tekst van Starwars een overbodige "kijkeenswatikallemaalweet" uiteenzetting over Billy Wilder. De tekst bij scarface spreekt zichzelf ook nog tegen. Pacino is subliem, maar vervolgnens is fluisteren moeilijker als schreeuwen.
Noem dit lijstje dan gewoon; films die ik niet leuk vind..... Dit irriteert.
Lianne Zaterdag 13 oktober 2012 om 08:28
Mmm.
Deze lijst wakkert in ieder geval discussie aan. Daar houd ik van :).
Ik ben het wel eens met Kill Bill. Maar Schindler's List, die film heeft mijn leven veranderd. Fight Club vond ik bijzonder en Intouchables hartverwarmend...die horen er wat mij betreft zeker niet bij.
KrisiZ Zaterdag 13 oktober 2012 om 00:18
Ik mis een film in de top 10. No Country For Old Men. Die moest zo spannend en geweldig zijn. Nou, ik heb hem uitgekeken maar dit was wel met korte periodes van slaap. Wat een vreselijk saaie en langdradige film was dat zeg...
Maarten Baars Vrijdag 12 oktober 2012 om 14:43
Uitermate dubieuze lijst met ontzettend veel toppers. En dan kan je mening verschillen, om ze om te dopen tot overgewaardeerd is een tweede. Kom op man, Fight Club...ha ha ha sorry. Maar je kan het geen goede film vinden, overgewaardeerd is het toch echt niet.
Remco Donderdag 11 oktober 2012 om 20:24
Zo´n lijst is altijd persoonlijk, natuurlijk. Het leuke vind ik dat ik je bij bijna de helft helemaal gelijk geef, maar bij sommige ook helemaal niet. Zo vind ik Pans Labyrinth geniaal en een beetje te snel geselecteerd voor een dergelijke lijst.
Kijk je naar Scarface, Fight Club, American History X, Star Wars ed. dan ben ik het weer helemaal met je eens. Scarface is puur effectbejag, voortgestuwd door legendarische overacting en simpele bordkartonnen karakters die tieren in one-liners. Fight Club is ook vrij gehypet, niet slecht maar niet legendarisch. Met als enige puntje van discussie de 'niet klassieke' films van Fincher, waar ik Se7en wel in zet.
American History X is inderdaad GTST-niveau als je kijkt naar het verloop van de tragedie met inderdaad de obvious rape scené in de douches en de nog veel meer voorspelbare ommekeer van de hoofdpersoon. Norton is wel geniaal. En tot slot Star Wars is natuurlijk ook pure hype-vorming.
joaldely Donderdag 11 oktober 2012 om 17:14
Ik kom er nu achter dat ik na 50 jaar films kijken er toch geen verstand van heb. ik schijn alle goeie films over te waarderen. Stom.
Elfloro Donderdag 11 oktober 2012 om 15:54
Omar, deze films zijn overgewaardeerd of jij vindt dat deze films zijn overgewaardeerd?
Tom Donderdag 11 oktober 2012 om 15:35
DOUBLEUK, nu ben ik wel benieuwd welke films je in je top 10 zou zetten... :)
DoubleUK Donderdag 11 oktober 2012 om 15:14
Omar, je hebt zoals iedereen recht op je eigen mening.
Maar mijn top 10 overgewaardeerde films ziet er compleet anders uit.
Dus laten we het maar eens zijn dat we het oneens zijn.