Bellicher: Cel - recensie

Bellicher: Cel - recensie

Na de tv-serie Bellicher, de macht van meneer Miller, naar een verhaal van Charles den Tex, is er nu Bellicher: Cel. Leent het verhaal zich meer voor een film of toch voor de lange adem van een tv-serie?

Nederlandse dramaseries zijn in. Ze scoren in eigen land goed maar ook in het buitenland. Zo zijn Penosa (USA en Polen), Overspel (USA), en Vuurzee (USA) onlangs verkocht, evenals de vierdelige serie Bellicher, De Macht van Meneer Miller, naar een verhaal van Charles den Tex rond de persoon van Michael Bellicher. Deze communicatie adviseur wordt in de serie de moord op een collega in de schoenen geschoven. Nu is er de film Bellicher: Cel, binnenkort een zesdelige tv serie, naar een ander verhaal van Den Tex, waarin Bellicher's identiteit gestolen blijkt te zijn.

Bellicher: Cel

Gestolen identiteit
De communicatiespecialist, ook in de film gespeeld door Daan Schuurmans, komt ernstig in de problemen wanneer de auto waarmee een meisje is dood gereden, op zijn naam blijkt te staan. Voeg daar nog aan toe dat zijn rekening is geplunderd en dat hij met een hypotheekschuld wordt geconfronteerd en de conclusie lijkt logisch: iemand moet zijn identiteit gestolen hebben. De politie hecht echter totaal geen geloof aan zijn verhaal. Dus gaat Bellicher, evenals in de vierdelige serie, zelf op onderzoek uit, daarbij gesteund door de chauffeur (Tim Murck) van een vriend, die zelf ook de dupe lijkt te worden van de bijzonder mysterieuze omstandigheden. Hij wordt ook geholpen door zijn advocate (Anniek Pheifer) en tussen hen ontstaat een vluchtige romance.

Actiethriller
Regisseur Peter Baan geeft de kenmerken van dit filmgenre een eigen Nederlandse touch door een achtervolging te ensceneren in Den Haag en de kassen van het Westland, die uitmondt in een veilinghal. De actie is efficiënt in beeld gebracht, maar gaat wel ten koste van de uitdieping van het thema, de karakters en hun onderlinge verhoudingen. De plotwendingen volgen elkaar in razend tempo op, waardoor de romance tussen de hoofdpersoon en zijn advocate en het thema van internetdiefstal nauwelijks uitgewerkt worden. Schuurmans speelt in de serie een mooie rol maar hij krijgt in de film niet de gelegenheid om de wanhoop van zijn personage vorm te geven. Paranoia en nachtmerries van de hoofdpersoon willen maar niet echt uit de verf komen. Ook de schakels in de zoektocht naar de boevenbende, die relaties heeft met de inlichtingendienst AIVD, worden door beide partijen wel erg gemakkelijk gevonden.

Bellicher: Cel

Thema
Het boek van Den Tex waarop de film gebaseerd is, dateert van 2008. Nu kwam Leon de Winter afgelopen voorjaar nog met de roman VSV over het onderwerp van een terroristische aanval in Amsterdam, maar toch lijkt de verwijzing in de film naar de betrokkenheid van de AIVD bij het stelen van identiteiten om terrorisme tegen te gaan een beetje te ver gezocht. Het is een fundament van het verhaal dat in de film niet echt overtuigt. De film roept de vraag op of in de zesdelige tv-serie hiervan de personages meer de kans krijgen zich te ontwikkelen en niet voortdurend in ademnood hoeven te komen van al het wilde geren en geraas dwars door de teelt van tomaten en komkommers, zoals in de film gebeurt.

Bellicher: Cel is een actiethriller met duidelijke Nederlandse accenten. De film overtuigt echter niet door een te veel aan actie elementen, waardoor thema en karakters te oppervlakkig blijven.

Anna Drijver
Anniek Pheifer