NFF 2012: My Life On Planet B - recensie

Grappige Nederlandse film met een soort Amerikaanse campyness.

Iedereen die ouder is dan twintig, heeft er zeker wel eens ééntje gezien: een foute, campy, sci-fi film uit de jaren '80 of jaren '90. In My Life On Planet B draait het ook helemaal om zo’n film, maar dan wordt hij bekeken door jongens van een jaar of vijftien. De film is geregisseerd door Iván López Núñez, die in 2007 afstudeerde van de Nederlandse Film en Televisie Academie. Hoofdrolspelers zijn Rick Wezenberg (Eppo) en Serge Price (Neky) die bekend is van Pietje Bell 2. Wezenberg heeft nog nooit in een speelfilm geacteerd, maar dat zou na My Life On Planet B wel eens kunnen gaan veranderen.

My Life on Planet B

Videoband
De film vertelt het verhaal van Neky en Eppo, twee vijftienjarigen die een eigen weblog hebben waarop ze filmpjes zetten. In die filmpjes bespreken ze elke keer een andere foute alienfilm die ze op videoband hebben gekocht in een tweedehandswinkeltje. Het leven van de jongens is niet slecht. Neky heeft weliswaar een moeder die nooit van de bank komt, maar de jongens gaan allebei netjes naar school, doen aardig tegen andere kinderen en ze kunnen samen uren zitten praten over films.

Punker
Totdat de jongens op de film Escape From The Planet Of The Worms stuiten, want vanaf dan lijkt alles anders te gaan. Neky verandert stukje bij beetje in een punker, inclusief foute vrienden en nachtenlang feesten. Als zijn vader ook nog probeert om hem bij zijn moeder weg te halen door hem te vragen bij hem en zijn veel te jonge, Thaise vriendin in te trekken, dan gaat het helemaal bergafwaarts met Neky. Daar ondervindt Eppo de nadelen van, want door zijn nieuwe punkhobby heeft Neky geen tijd meer voor hem en het maken van videoblogs. Eppo besluit The Planet Of The Worms zelf maar te gaan kijken, maar of dat nu zo’n goed idee is?

My Life on Planet B

Feestje
Het leukste aan My Life On Planet B is toch wel dat die ene slechte sci-fi-film helemaal niet bestond. Deze is dus helemaal gemaakt door Iván López Núñez en zijn team. Bob’s Propshop heeft voor deze film ranzige wormen gemaakt en dat het budget maar rond de 10.000 euro was, blijkt tijdens het kijken naar deze film. Uiteraard moeten het ruimteschip, de robots en de wormen er nep uitzien en dat is de makers goed gelukt. Het is vooral mooi om te zien dat die Escape From The Planet Of The Worms er ook echt uitziet alsof je naar een oude videoband kijkt. Behalve die sci-fi-film bevat My Life on Planet B nog vele andere verhaallijnen, van de vriendin van Neky’s zusje tot de verkoper van de daklozenkrant. Er zijn veel grappige personages die allemaal zo hun eigen, vreemde gebeurtenissen meemaken. Er gebeurt dus vrij veel, waardoor de film wat rommelig kan overkomen, maar bovenal is My Life On Planet B een klein feestje om naar te kijken.

Eigenlijk is er weinig op My Life On Planet B aan te merken. De film is grappig, heeft een kust en keur aan verschillende personages en de vreemde gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op. De opbouw is goed, de foutheid is vermakelijk en de acteurs hebben hun best gedaan. Chapeau!

Iván López Núñez

Serge Price
Rik Wezenberg