• Recensies » TV-series
The Walking Dead: seizoen 3 - eerste indruk

Het rondtrekkende circus met Rick als voorman vind in een gevangenis in Georgia hun nieuwe onderkomen, of niet?

De eerste afleveringen van seizoen twee van The Walking Dead waren teleurstellend. Alhoewel de eerste plotwendingen veelbelovend leken, bleek het leeuwendeel van dit seizoen te draaien om het herstel van de ernstig gewonde Carl (Chandler Riggs) en de zoektocht naar Carol's (Melissa McBride) dochter Sophia. Deze verhaallijnen speelden afwisselend op de voor- en achtergrond. Daardoor transformeerde de serie op veel momenten in een soap waarin discussies, die in het eerste seizoen al leken te zijn gevoerd, weer prominent de koers bepaalden. In dat daglicht lijkt het een goede keuze te zijn geweest van het schrijversteam dat Rick (Andrew Lincoln) nu optreed als de Capo di tutti capi. Hij neemt onverwoestbaar de leiding in het derde seizoen dat na ruim tien minuten al ontaard in de vondst van een nieuw onderkomen voor de bende.

The Walking Dead - seizoen 3

Darabont
De problemen in seizoen twee hadden te maken met de betrokkenheid van de peetvader van de serie, Frank Darabont. Darabont is een mastodont in Hollywood die onder andere als regisseur van The Shawshank Redemption alom bekendheid geniet. Het gestileerde en filmische karakter van seizoen 1 kwam mede dankzij hem tot stand. Darabont's werkwijze was in de ogen van zender AMC te kostbaar, waardoor hij ruim een jaar geleden werd ontslagen. Hoge bazen bij AMC vonden dat scènes in The Walking Dead ook voor een aanzienlijk deel binnen konden worden gedraaid (is goedkoper) en gaven aan dat zombies niet continu in beeld hoeven te worden gebracht. Kortom, het budget voor de serie kreeg zware klappen en het ontslag van Darabont werd slecht ontvangen binnen de cast en crew. Deze opeenstapeling van gebeurtenissen is opmerkelijk aangezien The Walking Dead in die periode ruim vijf miljoen kijkers had in de Verenigde Staten. Daarmee won de serie met gemak van andere AMC kanonnen als Breaking Bad en Mad Men.

Shane
Vanaf seizoen twee heeft AMC dus herstelwerk moeten verrichten en het is nog onduidelijk of Darabont's niveau in seizoen drie wordt behaald. In de eerste aflevering is al wel zichtbaar hoe de bonte groep zijn intrek neemt op het ogenschijnlijk verlaten terrein van een typisch zuidelijke gevangenis waar uitkijktorens en hekken de gevangenen scheiden van de bewakers. Met deze gevangenis als achtergrond zien we hoe de liefde tussen Maggie (Lauren Cohan) en Glenn (Steven Yeun) verder opbloeit, dat het humane karakter van Daryl meer tot uiting komt en vooral dat Rick's vrouw Lori (Sarah Wayne Callies) hoogzwanger is. Dat laatste blijkt nogal een probleem te zijn aangezien de apocalyptische tijden waarin ze leven geen lijken te bieden over het verloop van een bevalling. Bovendien is de relatie tussen Rick en Lori verslechterd door de openbaring aan het einde van het seizoen toen bekend werd dat Lori een relatie had met Shane (Jon Bernthal). Het is overigens spijtig dat hij uit de serie is 'geschreven'.

Plot
Het lijkt er op dat Rick en zijn kompanen in de komende aflevering zullen verblijven in een gevangenis. Hopelijk zal het grote plot dan wel geleidelijk ontvouwd worden. De tijd lijkt rijp voor wat semiaannemelijke verklaringen. Ik zou de makers aanraden om geloofwaardige plotwendingen te integreren in de serie. Aflevering 1 bevat namelijk enkele irritatiepunten; Als je als groep stuit op zombies die pakken van de Mobiele Eenheid dragen, zorg er dan voor dat je die pakken volledig in bezit krijgt en gebruikt. Daarnaast mag de zoon van Rick, cowboy Carl, schijnbaar geen kind meer zijn. Hij staat zij aan zij met de andere mannen zombies neer te knallen. Dat machogedrag bewijst dat Carl niets heeft geleerd van zijn eerdere aanvaringen met een kogel.

The Walking Dead - seizoen 3

Brits
Overigens is het interessant dat castingbureau's meer dan tevoren gebruik lijken te maken van Britse acteurs. Acteur Daniel Craig merkte op zes oktober in Saturday Night Live al op dat de Britten een hegemonie aan het vestigen zijn en dat is zichtbaar in de wijze waarop Andrew Lincoln (The Walking Dead), Charlie Hunnam (Sons Of Anarchy) en Stephen Graham (Boardwalk Empire) deze series vormgeven.

Voorlopige conclusie
The Walking Dead blijft als dystopische Amerikaanse serie fascineren. Als kijker wil je, net als bij Lost, antwoord krijgen op de grote vragen. Hopelijk lichten de makers dit seizoen een tipje van de sluier op. The Walking Dead is als zombieserie, waarin zombies bijna uitsluitend walkers worden genoemd, nog steeds verfrissend.

Sarah Wayne Callies
Andrew Lincoln

Horror