Resident Evil: Retribution 3D - recensie

Mila Jovovich is terug voor alweer het vijfde deel van deze gameverfilming. We gaan gewoon weer verder waar we waren gebleven.

Alice (Jovovich) is gevangen genomen en bevindt zich in een gigantische Umbrella vestiging, onder water. Jill Valentine (Sienna Guillory), die voorheen nog haar bondgenote was, is nu onder de controle van Umbrella. Umbrella zelf is nu helemaal onder de controle van de Red Queen. Alice weet te ontsnappen, door de hulp van Ada Wong (Bingbing Li) en Albert Wesker (Shaun Roberts) en komt er achter dat er hevig geëxperimenteerd wordt door de Umbrella Corporation. In dit onderwater complex, hebben ze namelijk diverse steden gesimuleerd, waarin het T-virus op diverse manieren wordt ingezet voor training.

Resident Evil: Retribution 3D

Alice vervolgt haar jacht op degene die verantwoordelijk is voor de virus uitbraak en wil tevens alles op alles zetten om een klein doof meisje te helpen, dat haar ziet als haar moeder.

Meer in de buurt van een video game
W.S Anderson komt met dit nieuwste deel in de reeks meer in de buurt van een video game. Zo voelen de verschillende gesimuleerde omgevingen echt als levels aan waar je doorheen moet komen om uiteindelijk bij een eindbaas uit te komen. Daarnaast komen een aantal personages uit de games nu ook eindelijk voor in de film. Leon is zo´n karakter wat je zou kunnen herkennen uit de games, maar ook Ada Wong is zo´n personage. Wat wel weer jammer is, is dat deze personages aardig vlak blijven. Anderson kiest er duidelijk voor om alleen het personage van Alice dieper uit te werken.

Mila Jovovich en co
Als Alice kan Mila Jovovich dan ook in dit deel meer van zichzelf laten zien. Waar in de vorige delen Alice alleen maar de bad-ass hoefde uit te hangen, krijgt ze nu een diepere laag door een deel van de film waarin ze van haar krachten ontdaan, als ordinaire huisvrouw wakker wordt in een rijtjeshuis, compleet met man en een doof kind genaamd Becky. Deze kant van Alice is gewoontjes, angstig en ook niet bekend met geweld, wat voor Jovovich ongetwijfeld een leuke afwisseling is geweest. Zoals eerder gezegd, blijven de overige personages vrij vlak, maar de Red Queen is gelukkig wel een interessantere slechterik dan Wesker, die in dit deel erg rolbrekend is. Wat nog wel het vermelden waard is, is dat Aryana Engineer, die de rol van de dove Becky op zich neemt, in het echte leven ook voor een deel doof is. Dit helpt zeker voor het realisme van haar personage.

Resident Evil: Retribution 3D

3D
Resident Evil: Retribution draait tot op heden in Nederland maar in 3 bioscopen, maar daar is wel wat voor te zeggen. Het draait namelijk alleen maar in IMAX theaters, waardoor je als kijker toch een iets betere 3D ervaring krijgt, dan wanneer je die in de gemiddelde zaal voor 3D films zou zien. Het 3D gebruik in de film is wel wat subtieler in deze film dan bijvoorbeeld in Resident Evil: Afterlife. In dit nieuwe deel zijn het voornamelijk kleine omgevingseffecten die op je af komen.

Al met al is Resident Evil: Retribution een vermakelijke film. Verwacht geen fantastische dialogen of diepgaande personages. Ondanks alle bordkartonnen personages en slechte dialogen doet Resident Evil: Retribution het al een stuk beter dan zijn voorgangers. Zo wordt eindelijk het gevoel van een video game lichtelijk geraakt en zit er zelfs eens wat meer emotie in deze film. Vond je echter de rest van de Resident Evil films niets, dan ga je niet spontaan dit deel wel leuk vinden. Je hoeft je overigens ook geen zorgen te maken als je de andere delen nooit gezien hebt, er wordt namelijk aan het begin vrij uitvoerig ingegaan op wat vooraf ging.

Paul W.S. Anderson

Milla Jovovich
Michelle Rodriguez