The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 - recensie

Met het laatste deel van de Twilight-reeks komt er echt een einde aan de franchise die jarenlang hordes tienermeisjes deed smelten. Een einde om blij van te worden?

Nadat Bella er in het eerste deel van dit afsluitende tweeluik twee uur over heeft gedaan om te transformeren tot vampier waren de verwachtingen voor het slot hooggespannen. Van een cliffhanger kon je wel spreken - een bij een soap gebruikelijke truc om de kijker te binden. Want dat was het vorige deel absoluut: een soap. In optima forma. En dan niet twintig, maar honderdtwintig minuten lang. Ditjes en datjes in het huwelijk van een meisje met een vampier. Een vrij pathetische bedoeling, zeker met de lang niet altijd even goed functionerende cast. Maar nu komt er eindelijk vaart in.

The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2

Bloedlink
Bella probeert zich na haar transformatie zo goed mogelijk aan te passen aan de rol van vampier. Ze traint haar bijzondere krachten, hoeft niet meer te slapen en gaat op jacht. Als er een bergbeklimmer in de buurt is, moet ze haar dorst onder controle houden. Ze weet zich maar ternauwernood te redden uit deze bloedlinke situatie. Niets aan de hand dus, of toch wel? De slechte Volturi worden getipt door haar dochter, waarna er een oorlog voor de deur staat. Want de Volturi geloven niet dat Bella haar kind baarde terwijl ze nog mens was. Hierdoor zou het een gevaarlijk wezen zijn.

Veelbesproken relaties
Kristen Stewart en Robert Pattinson, de hoofdrolspelers, zijn een veelbesproken koppel - niet alleen op het witte doek voelen ze wat voor elkaar. Helaas zie je dat niet echt terug in hun acteerwerk: van chemie is nauwelijks sprake. De dialogen stellen weinig  voor en zorgen vaak voor slaapverwekkende of gênante scenes, met een wat houterige Patttinson. Hierin staat hij niet alleen, ook zijn tegenstander Taylor Lautner doet het niet veel beter. Hij is wel meer op dreef dan in het vorige deel, maar het blijft een non-talent die nog geen deuk in een pakje boter kan slaan. De tweede veelbesproken relatie is die van hem met de dochter van Bella en Edward, Renesmee. Nu kan Lautner nog wel zeggen dat het een soort van beschermende relatie is, alleen komt dat komt niet echt duidelijk naar voren in de film. De rest van de cast maakt ook geen indruk, zelfs niet Michael Sheen.

Climax
Er wordt, zij het op een wat langdradige manier, redelijk vermakelijk toegewerkt naar de climax. Vooral het eerste uur heeft te veel saaie momenten, maar het tweede uur is zeker genietbaar. Het tempo ligt daar wat hoger en het verhaal wordt wat interessanter. De ontknoping zelf weet ook zeker te vermaken, met een flinke actiescène die voor veel spanning zorgt. Niet alleen de fan, maar ook de meer neutrale bezoeker krijgt een redelijk bevredigende film te zien, waarin helaas toch net de negatieve punten de positieve punten overschaduwen.

De Twilight-reeks sluit redelijk goed af. De dialogen zijn slaapverwekkend en het acteerwerk vaak houterig. Het eerste uur kent veel saaie momenten, maar het tweede uur weet wel te overtuigen, omdat het tempo daar wat wordt opgeschroefd. De film oogt zeker niet onaardig en de ontknoping zorgt voor goed vermaak voor de fans. Maar uiteindelijk overheersen de vele mindere momenten en zorgen ervoor dat de film als geheel niet helemaal overtuigt..

Bill Condon

Taylor Lautner
Robert Pattinson