Koning van Katoren - recensie

Koning van Katoren - recensie

Een echte koning heeft alles over voor zijn volk.

De 17-jarige Stach (Mingus Dagelet) wil koning van Katoren worden. Stach is geboren in de nacht dat de laatste koning stierf. Sindsdien wordt Katoren geregeerd door ministers die de macht strak in handen houden, nu al zeventien jaar lang. Eerdere troonopvolgers verdwenen onder duistere omstandigheden. Nu besluiten de ministers het over een andere boeg te gooien. Misschien kan Stach hen een handje helpen bij het oplossen van de problemen in het land. Zij geven hem vijf onmogelijke opdrachten. Als hij die weet te volbrengen, is hij de nieuwe koning van Katoren. Stach is optimistisch van aard en gaat de uitdagingen onverschrokken aan. Tot alles is hij bereid. Op één ding na.

Koning van Katoren

Knobbelneus
Stach reist per trein het land door. Voor elke nieuwe opdracht doet hij een nieuwe plaats aan en gaat daar met de burgemeester in gesprek. Aankomend journaliste Kim (Abbey Hoes) reist met hem mee. Ze loopt stage bij het dagblad ‘Katoren in Druk’. Met haar krantenartikelen, blog en de sociale media houdt zij de inwoners van Katoren nauwkeurig op de hoogte van de heldendaden van Stach. Er worden zelfs polls gehouden over zijn slagingskans. Bij de eerste opdracht – genees alle inwoners van Afzette-Rije van hun knobbelneus – denkt slechts 13% van de bevolking dat Stach dat gaat lukken. Kim schrijft kritische stukken met koppen als ‘Koning Kater’. Aan welke kant staat zij eigenlijk? Kan het zijn dat zij een dubbele agenda heeft? Want zij is ook de dochter van de minister van Beleid (Sabri Saad el Hamus).

Monopolie
Koning van Katoren is gebaseerd op het beroemde, gelijknamige jeugdboek van Jan Terlouw uit 1971. Terlouw was destijds Tweede Kamerlid. De opdrachten die Stach moet volbrengen, stonden symbool voor de maatschappelijke problemen in die tijd. We zien Terlouw ook even als figurant in de film. Regisseur Ben Sombogaart (Bride Flight, De Tweeling) geeft een moderne draai aan het boek. Dit komt het verhaal ten goede en maakt de film helemaal van nu. De problemen in Katoren zijn van alle tijden gebleken: het monopolie van de farmaceutische industrie in Afzette-Rije, milieuproblematiek in Smook en geloven die elkaar bestrijden in Uikumene.

Koning van Katoren

Ontluikende liefde
Het verhaal van Koning van Katoren is ook anno 2012 nog zeer pakkend. Je wilt gewoon weten welke list Stach nu weer verzint voor een schijnbaar onoplosbaar probleem. Halverwege de film wordt even het zijpad genaamd ‘ontluikende liefde’ bewandeld, waardoor het verhaal wat inzakt. Overigens is dit niet te wijten aan de uitstekende acteerprestaties van hoofdrolspelers Mingus Dagelet en Abbey Hoes. Zij zetten hun personages geloofwaardig en met zichtbaar plezier neer. Ook de rest van de cast (waaronder Catherine ten Bruggencate, Frits Lambrechts en Hugo Koolschijn) acteert sterk. De film is gedeeltelijk opgenomen in Italië, wat tot een prachtige enscenering heeft geleid.

Door het pakkende verhaal, de sterke cast en de prachtige enscenering is Koning van Katoren een zeer geslaagde avonturenfilm voor alle leeftijden. Regisseur Ben Sombogaart laat weer zien dat hij een filmmaker is met internationale allure.

Ben Sombogaart

Mingus Dagelet
Abbey Hoes