De Groeten van Mike! - recensie

De Groeten van Mike! - recensie

Nederlandse familiefilm waarin Mike er alles aan doet om de kerstdagen door te kunnen brengen bij zijn moeder.

Mike (Maas Bronkhuyen) ligt al maanden in het ziekenhuis om te genezen van leukemie. Na 7 maanden krijgt hij eindelijk te horen dat hij volledig genezen is. Natuurlijk is Mike in de zevende hemel met dit nieuws en wil dan ook dolgraag zo snel mogelijk naar huis, om samen met zijn moeder Natasja (Bracha van Doesburgh) kerst te vieren... toch? Als zijn moeder niet komt opdagen, is Mike gedwongen langer in het ziekenhuis te blijven.

De groeten van Mike!

Straatschoffie
In het begin van de film wordt al snel duidelijk dat Mike een echt straatschoffie is, maar dan wel een met een heel klein hartje. Hij is recht voor zijn raap en onderhoudt goede vriendschappen met de volwassenen om hem heen, zoals bijvoorbeeld verpleegkundige Laetitia (Leona Philippo). Zijn energie is daarbij zeer aanstekelijk. Op een dag krijgt hij een nieuwe kamergenoot genaamd Vincent (Faas Wijn), die iets ouder is dan Mike, maar veel ingetogener. Vincent kan niet meer lopen na een ongeluk en moet de kracht hervinden om te revalideren. Daar komt de vastberadenheid en humor van Mike goed bij van pas.

Bijzondere vriendschap
Langzaam maar zeker ontstaat een bijzondere vriendschap tussen de twee. Die bijzondere vriendschap komt goed van pas als blijkt dat Natasja niet komt opdagen. Als ze uiteindelijk langskomt blijkt dat ze veel te veel heeft gedronken. Natasja is een alcoholiste en kan eigenlijk niet voor Mike zorgen. Een verpleegkundige vertrouwt de situatie niet en schakelt uit bezorgdheid Jeugdzorg in. Als Mike te horen krijgt dat hij naar een pleeggezin moet, zet hij alle zeilen bij om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt. Samen met Vincent bedenkt Mike allerlei dingen om maar niet naar een pleeggezin te hoeven. Dit wordt met veel humor in beeld gebracht. De scène waarin Mike net doet alsof hij een epileptische aanval krijgt, verdient daarbij een speciale vermelding. Uiteindelijk laat Natasja zich opnemen in een afkickkliniek. Tegen die tijd heeft Mike echter bedacht dat hij prima voor zichzelf en zijn moeder kan zorgen. Niet wetende dat zijn moeder in een kliniek verkeert, ontsnapt hij met behulp van Vincent uit het ziekenhuis en gaat hij naar huis in Amsterdam noord. Met kerst in aantocht is het natuurlijk de vraag of de twee nog worden herenigd.

De groeten van Mike!

Familiefilm
De Groeten van Mike! is in alles een echte familiefilm voor de kerst. Regisseur Maria Peters (Kruimeltje, Pietje Bell) heeft dit duidelijk vaker gedaan en zorgt voor een goede mix van humor en meer serieuze scènes. Mike wordt overtuigend gespeeld door Maas Bronkhuyzen en hij weet alle karaktereigenschappen van brutaal tot lief goed over te brengen. Dat geldt echter niet helemaal voor Brascha van Doesburgh. Ze weet als alcoholiste te overtuigen, maar mist de echte warmte in haar spel die essentieel is voor haar rol als moeder. Want waarom zou Mike anders zo graag naar huis willen? De film mist hierdoor tegen het einde de urgentie die nodig is om echt spannend te worden.

Warmte
Gelukkig is die warmte wel te vinden bij de vele andere karakters zoals Vincent en verpleegkundige Laetitia. Bovendien heeft de film in Cilia van Doorn (Carine Crutzen) een goede slechterik in dienst van Jeugdzorg. De film bevat verder genoeg vaart om ook de oudere kinderen tevreden te stellen. Toch is de film geen klassieker en dat komt voor een groot deel omdat hij niet echt weet te verrassen. Dit soort films hebben we al vaker gezien, en beter. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Home Alone. De relatie van Mike met de volwassenen om hem heen doet bij momenten denken aan het samenspel tussen Macaulay Culkin en Rob Schneider en Tim Curry.

De Groeten van Mike! is zowel grappig en ontroerend. Als hoofdrolspeler zit Mike in vrijwel iedere scène en gelukkig kan hij dat feilloos aan. Brascha van Doesburg overtuigt niet geheel als moeder, maar de overige karakters weten het gebrek aan warmte goed te compenseren. Voor volwassenen is de film helaas niet echt verrassend en wordt daardoor nooit echt spannend. Voor bioscoopgangers die de aankomende tijd echter willen genieten van een echte Nederlandse familiefilm is de Groeten van Mike! een prima film.

Maria Peters

Maas Bronkhuyzen
Bracha van Doesburgh