Sleeping Beauty - dvd recensie

Sleeping Beauty - dvd recensie

Sleeping Beauty biedt een kijkje in een fascinerende wereld vol onwerkelijke verlangens.

Sleeping Beauty is het verhaal van studente Lucy (Emily Browning), een meid met een vreemde familie waar ze amper contact mee heeft en samenwoont met haar zus en schoonbroer. Om te kunnen voldoen aan haar eerste levensbehoeftes grossiert ze in allerlei bijbaantjes. Zo doet ze mee aan vreemde experimenten omwille van wetenschappelijk onderzoek, maakt ze schoon in een restaurant en is ze veroordeeld tot de kopieerruimte. Deze bijbaantjes leveren haar blijkbaar niet genoeg op want ze blijft verder zoeken naar andere bijbaantjes. Op een dag ziet ze een advertentie staan waarin veel geld wordt geboden voor het verlenen van exclusieve diensten.

Sleeping Beauty

Sleeping Beauty
Het is al snel duidelijk dat het gaat om een erotisch getint bijbaantje, alleen gericht op de allerrijksten. Zo moet ze bijvoorbeeld aantreden in nietsverhullende lingerie tijdens chique diners. Al snel gaat ze een stap verder. Ze neemt de rol van Sleeping Beauty aan, wat inhoudt dat ze middels een speciaal drankje in slaap valt en uren later ontwaakt zonder te weten wat er in de tussentijd is gebeurd. Gedurende deze tijd mogen oude mannen met haar doen wat ze willen. Eigenaresse Clara (Rachael Blake) stelt echter duidelijke regels: alleen penetratie is verboden. Hoe langer ze dit proces ondergaat, hoe meer Emily (en de kijker) gefascineerd raakt door wat er allemaal tijdens haar slaap gebeurt.

Fascinerend
Sleeping beauty is een trage en bizarre film, ogenschijnlijk zonder duidelijk doel. Toch is het een fascinerende film, omdat deze constant vragen oproept. Waarom heeft ze zoveel baantjes? Zit ze echt in geldnood? Heeft ze geen vrienden? Waar zijn haar ouders? Als kijker tast je vrijwel volledig in het duister. Door deze onduidelijkheid heeft de kijker veel ruimte voor een eigen interpretatie. Dat is meteen ook het sterkste punt van de film. Daarbij komt dat de scènes die zich afspelen terwijl ze slaapt een voyeuristisch tintje krijgen en ervoor zorgen dat de kijker zich ongemakkelijk gaat voelen. Aan de andere kant draagt dit juist bij aan de sfeer van de film.

Sleeping Beauty

Boodschappen
De Australische regisseuse Julia Leigh heeft de film volgestopt met verborgen, onuitgesproken boodschappen. Zo heeft Lucy totaal geen eigenwaarde - zeker lichamelijk - en lijkt ze ongevoelig voor alles wat er in haar leven gebeurt. Alleen op het moment dat haar vriend ‘Birdman’ overlijdt aan de gevolgen van alcoholverslaving toont ze enige emotie. Daarnaast verdient ze bakken met geld, maar lijkt dit tegelijk voor haar geen waarde te hebben. Dit wordt onderstreept door het feit dat ze geld verbrandt, de nihilistische inrichting van haar appartement en het steeds opnieuw dragen van dezelfde kleding. Lucy lijkt stuurloos in haar leven en is constant op zoek naar nieuwe impulsen. Daarbij laat ze belangrijke keuzes over aan anderen en neemt niet de regie over haar eigen leven. Ook voor de kijker lijkt de regie daarbij af en toe zoek te zijn.

Extra’s:
De dvd bevat naast de plichtmatige trailer verder geen extra’s.

Sleeping Beauty is een erotisch getint drama dat duidelijk niet geschikt is voor iedereen. De film is traag, ongrijpbaar, onduidelijk en bizar, maar daardoor ook weer fascinerend. Degenen die graag een eigen interpretatie aan een verhaal geven, worden hier op hun wenken bediend. De beste manier om deze film te bekijken is om alles gewoon over je heen te laten komen. Zorg er alleen voor dat je niet in slaap valt.

Te koop vanaf 6 december 2012.

Julia Leigh

Emily Browning