movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies
Het prachtig geanimeerde kerstsprookje The Polar Express is vooral bedoeld voor de wat oudere kleintjes, maar zal ook de volwassenen voldoende vermaak bieden.
Op kerstavond ligt een jongetje in zijn bed te wachten op wat gaat komen. Sinds hij de baard van de Kerstman in het winkelcentrum omlaag trok, gelooft hij niet meer dat Santa Claus echt bestaat. Maar dan stopt er plotseling een trein voor zijn huis; The Polar Express. Deze trein, die geleid wordt door een eigenaardige conducteur, zit vol met kinderen. Het eindstation is de Noordpool, waar zij niemand minder dan de Kerstman hopen te ontmoeten. Voor ze daar aankomen, zullen zij zich in vele avonturen moeten storten. Het enige dat de jongen moet doen om veilig aan te komen is geloven. Geloven in zichzelf en in wonderen.
Kerstmis
De ‘kerstfilm’ is van traditie een film waarin warmte en moraal centraal staan. Binnen die grenzen is er echter nog voldoende te beleven, zo bewijst The Polar Express. Het verhaal gaat redelijk snel van start, waardoor we weinig meer weten van de (naamloze) hoofdpersoon dan het feit dat hij langzaam zijn geloof in de Kerstman begint te verliezen. Eenmaal aan boord van de magische trein valt hij van het ene avontuur in het andere. Zo leert hij gestaag dat hij eerst in zichzelf zal moeten geloven, voordat hij weer in de kerstgedachte kan geloven. Of dat lukt, zal geen verrassing zijn, maar de reis er naar toe is een feest voor jong en oud.
Motion capture
Het magische sprookje The Polar Express is een prachtige animatiefilm dat voor het eerst volledig gebruik maakte van motion capture. Bij deze techniek spelen acteurs in speciale pakken vol sensoren hun scènes, die automatisch vertaald worden naar digitale personages. Het is dus een geanimeerde film, maar de bewegingen van de karakters zijn gebaseerd op echte acteurs. Gelukkig heeft men er voor gekozen om de personages niet fotorealistisch te maken, zodat wel een echte animatiefilm ontstaat. De man die in deze uitzonderlijke techniek geloofde, was de innovatieve regisseur Robert Zemeckis (eerder verantwoordelijk voor het minstens zo knappe Who Framed Roger Rabbit). Samen met Tom Hanks, die meerdere personages insprak en van beweging voorzag, is hij dan ook de belangrijkste spil van deze film. Tegenwoordig is dat geen uitzondering meer (bekende voorbeelden zijn Gollum uit Lord Of The Rings of de Na'vi uit Avatar), maar het is nog altijd een unicum in de filmwereld dat alle rollen zo gespeeld worden. Later zou Zemeckis deze techniek perfectioneren met Beowulf en A Christmas Carol.
Verhaal
Het enige dat je The Polar Express mag aanrekenen, is dat het verhaal (gebaseerd op een kinderboek dat vooral in Amerika populair is) niet veel voorstelt. De personages zijn ondergeschikt aan het ene avontuur dat het andere in rap tempo opvolgt. Hierdoor is de binding met de hoofdpersonen minder groot dan mogelijk was geweest. Maar een echt probleem kan dit eigenlijk amper genoemd worden, want daarvoor is deze film veel te aanstekelijk.
Conclusie
Robert Zemeckis wist met The Polar Express de filmgrenzen te verleggen en alleen al daarom verdient deze film de nodige lof. Maar gelukkig houdt het daar niet op, want deze avontuurlijke kerstfilm valt geen moment stil. Een spannend verhaal vol warmte, vriendschap en een mooie moraal, wat kun je je tijdens de kerstdagen nog meer wensen? Pak de warme chocolademelk erbij, neem de kleintjes op schoot en geniet van deze magische treinreis.
Op kerstavond ligt een jongetje in zijn bed te wachten op wat gaat komen. Sinds hij de baard van de Kerstman in het winkelcentrum omlaag trok, gelooft hij niet meer dat Santa Claus echt bestaat. Maar dan stopt er plotseling een trein voor zijn huis; The Polar Express. Deze trein, die geleid wordt door een eigenaardige conducteur, zit vol met kinderen. Het eindstation is de Noordpool, waar zij niemand minder dan de Kerstman hopen te ontmoeten. Voor ze daar aankomen, zullen zij zich in vele avonturen moeten storten. Het enige dat de jongen moet doen om veilig aan te komen is geloven. Geloven in zichzelf en in wonderen.
Kerstmis
De ‘kerstfilm’ is van traditie een film waarin warmte en moraal centraal staan. Binnen die grenzen is er echter nog voldoende te beleven, zo bewijst The Polar Express. Het verhaal gaat redelijk snel van start, waardoor we weinig meer weten van de (naamloze) hoofdpersoon dan het feit dat hij langzaam zijn geloof in de Kerstman begint te verliezen. Eenmaal aan boord van de magische trein valt hij van het ene avontuur in het andere. Zo leert hij gestaag dat hij eerst in zichzelf zal moeten geloven, voordat hij weer in de kerstgedachte kan geloven. Of dat lukt, zal geen verrassing zijn, maar de reis er naar toe is een feest voor jong en oud.
Motion capture
Het magische sprookje The Polar Express is een prachtige animatiefilm dat voor het eerst volledig gebruik maakte van motion capture. Bij deze techniek spelen acteurs in speciale pakken vol sensoren hun scènes, die automatisch vertaald worden naar digitale personages. Het is dus een geanimeerde film, maar de bewegingen van de karakters zijn gebaseerd op echte acteurs. Gelukkig heeft men er voor gekozen om de personages niet fotorealistisch te maken, zodat wel een echte animatiefilm ontstaat. De man die in deze uitzonderlijke techniek geloofde, was de innovatieve regisseur Robert Zemeckis (eerder verantwoordelijk voor het minstens zo knappe Who Framed Roger Rabbit). Samen met Tom Hanks, die meerdere personages insprak en van beweging voorzag, is hij dan ook de belangrijkste spil van deze film. Tegenwoordig is dat geen uitzondering meer (bekende voorbeelden zijn Gollum uit Lord Of The Rings of de Na'vi uit Avatar), maar het is nog altijd een unicum in de filmwereld dat alle rollen zo gespeeld worden. Later zou Zemeckis deze techniek perfectioneren met Beowulf en A Christmas Carol.
Verhaal
Het enige dat je The Polar Express mag aanrekenen, is dat het verhaal (gebaseerd op een kinderboek dat vooral in Amerika populair is) niet veel voorstelt. De personages zijn ondergeschikt aan het ene avontuur dat het andere in rap tempo opvolgt. Hierdoor is de binding met de hoofdpersonen minder groot dan mogelijk was geweest. Maar een echt probleem kan dit eigenlijk amper genoemd worden, want daarvoor is deze film veel te aanstekelijk.
Conclusie
Robert Zemeckis wist met The Polar Express de filmgrenzen te verleggen en alleen al daarom verdient deze film de nodige lof. Maar gelukkig houdt het daar niet op, want deze avontuurlijke kerstfilm valt geen moment stil. Een spannend verhaal vol warmte, vriendschap en een mooie moraal, wat kun je je tijdens de kerstdagen nog meer wensen? Pak de warme chocolademelk erbij, neem de kleintjes op schoot en geniet van deze magische treinreis.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
100 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Timothy Maandag 24 december 2012 om 11:48
Wat betreft de motion capture heb je natuurlijk helemaal gelijk. Maar omdat het hier niet fotorealistisch is, vond ik het wel meevallen. Qua verhaal is er natuurlijk te twisten, maar ik vond het avontuurlijke karakter van de film wel prettig. Geen meesterlijke film, maar toch een erg leuk tussendoortje.
Tom Zondag 23 december 2012 om 11:09
Ik had al eens eerder mijn ongenoegen over de film geuit en dat wil ik bij deze recensie maar eens herhalen :)
Robert Zemeckis heeft geweldige films gemaakt. Echter toen hij met motion capture/performance capture begon te experimenteren ging het mis. Het ging alleen nog maar om de techniek en de ziel en emotie ontbrak.
Natuurlijk was de techniek uit The Polar Express vooruitstrevend en waren de computerpersonages zeer realistisch. Maar waarom iemand kiest om de realiteit zoveel mogelijk te benaderen in een animatiefilm is mij een raadsel.
De keus voor animatie geeft je juist de kans om dingen te doen die je niet met acteurs kunt (overdrijven, uitrekken, vergroten, etc). Motion capture kan een goede tool zijn om realistische expressies en bewegingen aan een personage mee te geven zoals Gollum in Lord of the Rings of the Navi uit Avatar. In The Polar Express wil Zemeckis zo realistisch mogelijke mensen scheppen. Die bestaan al, neem gewoon acteurs en maak een live-action film.
Als je de werkelijkheid probeert te benaderen met realistische computerfiguren dan loop je tegen het zogenaamde 'uncanny valley' probleem aan. Mensen zijn perfect in staat om echte mensen te onderscheiden van computermodelen of realistisch ogende robots. Het zijn kleine dingetje waaraan je het onbewust ziet. Om dit probleem te voorkomen worden animatiefiguren vaak gestileerd.
Hier ontspoort The Polar Express helemaal. De figuren lijken poppen zonder ziel. De ogen stralen geen leven uit, de mond is raar. Een deel van de perfrmance van de acteurs is verloren gegaan en dat is zonde.
Verder is de film nergens spannend of grappig alleen verschrikkelijk zoet. Bovendien is de rol van Tom Hanks als de trein conducteur enigszins verontrustend. Zijn stemmingen wisselen nogal van vrolijk naar streng en boos.
Nee, The Polar Express is een mislukt experiment van Zemeckis.