Pitch Perfect - recensie

Pitch Perfect - recensie

Pitch Perfect is een erg grappige en pittige musical-komedie.

Pitch Perfect gaat over de strijd tussen universitaire a-capella zanggroepen. Deze groepen weten in Amerika nogal wat aandacht te trekken, aangezien vrijwel iedere universiteit over één of meerdere groepen beschikt. De film concentreert zich op ‘the Bella’s’, een ietwat saaie en elitaire meidengroep. Na een afgang tijdens de finale van het afgelopen jaar zijn ze vastbesloten om het dit jaar beter te doen. Daarvoor hebben ze echter nieuwe leden nodig. Gelukkig is daar het nieuwe schooljaar waardoor de Bella’s worden voorzien van vers bloed. Onder meer Beca (Anna Kendrick) en Fat Amy (Rebel Wilson) besluiten zich aan te melden. Helaas zijn daar ook nog de mannelijke ‘the Treblemakers’ die al jaren het kampioenschap domineren. Kunnen de meiden de heren verslaan?

Pitch Perfect

Pittige humor
Liefhebbers van de serie Glee en films als Bring It On kunnen hun hart ophalen bij Pitch Perfect. De film bevat namelijk een zelfde soort mash-up van liedjes. Daarnaast bestaat de zanggroep natuurlijk ook uit dezelfde onzekere buitenbeentjes zoals we die al vaker gezien hebben. Hoewel er dus veel bekende kost in deze film zit, weet de film zich gelukkig ook duidelijk in positieve zin te onderscheiden van bovengenoemde voorbeelden. Dat is vooral duidelijk in de scènes die zich buiten de zangcompetitie afspelen. Op dat moment is namelijk veel ruimte voor pittige humor. De schrijvers hebben duidelijk hun best gedaan om de meiden de ene na de andere grove opmerking in de mond te leggen. In die zin is de film qua humor te vergelijken met Bridesmaids of in minder mate Mean Girls.

Kloppend hart
Heel belangrijk is dat de film, ondanks de grove humor, ook een kloppend hart heeft. Dat is te danken aan het goede spel van vooral Anna Kendrick en Skylar Astin. De twee vormen een koppel waarvan je als kijker hoopt dat ze uiteindelijk bij elkaar komen. Vooral de casting van Kendrick is een schot in de roos. In 2010 kreeg zij een Oscarnominatie voor haar rol naast George Clooney in Up In The Air. Ook hier valt ze op door niet te overdreven haar rol als buitenbeentje aan te zetten, maar juist heel natuurlijk te acteren, waardoor ze geloofwaardig overkomt. Naast Kendrick vallen ook Rebel Wilson en Brittany Snow op door hun goede spel. Rebel Wilson is bekend van Bridesmaids en Bachelorette en steelt ook hier de show als de humeurige Fat Amy. Brittany Snow is juist weer rustiger en dit contrast levert enkele mooie momenten op. Anna Camp kan zich als Aubrey, de leidster van de zanggroep, helaas niet onderscheiden. Dat ligt voor een groot deel aan het script dat niet echt vernieuwend is. Zij is de bitch van de groep, waar Anna natuurlijk mee moet ‘afrekenen’. De film is tijdens de overbekende maar onvermijdelijke competitie elementen duidelijk minder. Gelukkig mogen Elizabeth Banks en John Michael Higgins zich tijdens de wedstrijden uitleven als bij vlagen hilarisch commentatoren.

Pitch Perfect

Pitch Perfect bewandelt alle bekende paden uit dit genre, maar weet dankzij enkele scherpe toevoegingen toch fris aan te voelen. Vooral Anna Kendrick valt in positieve zin op door haar natuurlijke wijze van acteren. Tijdens de wedstrijden kakt de film wat in, maar gelukkig is dit maar een relatief klein deel van de film en maakt het slim geschreven script veel goed. Pitch Perfect is een welkome toevoeging aan het overvolle genre.

Jason Moore

Elizabeth Banks
Anna Kendrick