The Magic of Belle Isle - dvd recensie

The Magic of Belle Isle - dvd recensie

Wat gebeurt er wanneer een chagrijnige gepensioneerde schrijver naar een afgelegen dorpje gaat voor de zomer.

Monte Wildhorn is een oude schrijver van een reeks western romans over Jubal McLaws. Wanneer hij in een afgelopen dorpje wordt gebracht door zijn neef heeft hij eigenlijk nergens meer zin in. Hij is aan de drank en zijn typemachine ziet hij liever weggegooid worden dan dat hij hem ooit nog wil gebruiken. Hij verblijft in het huis van lokale Dog Dave, zo genoemd vanwege diens voorliefde voor honden. Monte krijgt er dus gelijk nog een taak bij, hij mag op de hond "Ringo" passen. Hij probeert er nog een beetje wat van te maken door te proberen de hond te leren apporteren, maar Spot, zoals Monte de hond noemt, is een eigenwijze hond die de bal niet eens ziet, laat staan terugbrengt.

Naast Monte woont Charlotte met haar drie dochters. Monte is meteen van haar gecharmeerd en is wel geïnteresseerd om haar beter te leren kennen. Dat gebeurd eigenlijk redelijk vanzelf door toedoen van haar dochtertje Finnigan. Finn, zoals ze ook wel genoemd wordt, wil namelijk graag leren schrijven en 'huurt' Monte in om haar te leren haar fantasie te gebruiken. Langzaam maar zeker krijgt Monte weer echt plezier in het leven en lijkt de zomer in dit kleine dorpje helemaal zo gek nog niet.

The Magic of Belle Isle

Morgan Freeman & co
Dat Morgan Freeman kan acteren weten we onderhand wel. Ook in The Magic of Belle Isle is hij weer erg goed. Dat heeft de film helaas ook af en toe nodig, want de film heeft een vrij dun verhaal. Het acteerwerk van Freeman is echter magistraal waardoor je als kijker geboeid blijft kijken. Datzelfde geldt ook voor Virginia Madsen en de dochters die gespeeld worden door Emma Fuhrmann, Madeline Carroll en Nicolette Pierini die nergens overacteren, maar geloofwaardig zijn als gezinnetje zonder vader.

Scenario en Regie
Zoals gezegd is het verhaal vrij dunnetjes. Het scenario voor deze film is geschreven door Guy Thomas en werd doorgesluisd naar regisseur Rob Reiner als iets wat hij echt moest lezen. Wat bijvoorbeeld opvalt aan dit verhaal is dat het personage van Monte wordt voorgesteld als een nukkige vervelende man, maar dat is hij eigenlijk gedurende de hele film amper. Hij schreeuwt een paar keer wat, maar het echte drama lijkt volledig te ontbreken. Hierdoor wordt The Magic of Belle Isle af en toe een echte gezapige vertelling, die overeind blijft door een goede regie van Rob Reiner. Reiner laat zien dat hij van dit simpele verhaal nog iets heel moois kan maken en geeft ons schitterende beelden met mooie wijdse landschappen. Gecombineerd met de goede acteerprestaties maakt het deze feel-good film erg aangenaam om te kijken.

The Magic of Belle Isle

Extra's:
De enige extra die deze dvd bevat is een trailer van de film.

The Magic of Belle Isle is een heerlijke feel-good film, met helaas maar weinig verhaal. De acteerprestaties zijn echter van een hoog niveau en ook op het gebied van regie valt er genoeg te genieten. Wat deze film zeker nog zou hebben geholpen, was iets meer drama. Nu kan de routinier het op de automatische piloot. Toch is bij The Magic of Belle Isle een glimlach maar lastig te onderdrukken bij het kijken van deze film.

Rob Reiner

Morgan Freeman
Virginia Madsen