• Recensies » TV-series
Banshee - eerste indruk

Banshee - eerste indruk

De archetypische antiheld trekt ten strijde; de ex-gevangene wordt sheriff.

Een onbekende eenling wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Op weg naar New York steelt hij een auto en in een kapperssalon weet hij uit handen van de wulpse travestiet Job (Hoon Lee) een adres te verkrijgen. Onze protagonist wordt achterhaald door een criminele eenheid die hem op spectaculaire achtervolgt in hartje Manhattan. Hij weet te ontsnappen en continueert op een ijzeren paard zijn zoektocht. Deze tocht eindigt in het dorpje Banshee. Hier leidt de machtige Kai Proctor (Ulrich Thomsen) een syndicaat die de hele gemeenschap aanstuurt. Onze eenzame ex-gedetineerde komt terecht in een bar waar hij zich per abuis bevindt in een strubbeling waarbij drie mannen omkomen. Een van die mannen is Lucas Hood, de identiteit die de protagonist later overneemt.

Banshee

Intrige
Lucas Hood wordt in Banshee vertolkt door acteur Antony Starr. Hij komt terecht in het dorpje vanwege zijn roemruchte verleden als professionele dief.  Zijn ex-vriendin uit die periode, Carie Hopewell (Ivana Milicevic), schijnt nog een deel van de buit van een inbraak te hebben. Of dit werkelijk zo is, blijft in het ongewisse, aangezien televisiemakers David Schickler en Jonathan Tropper een publiek wensen dat zo lang mogelijk blijft hangen. En daar slagen ze ook in. Het is een uitdaging om alle potentiële plotwendingen samen te vatten in een coherent verhaal. En daarmee hebben Schickler en Tropper een serie gecreëerd die op het eerste gezicht nog jaren vooruit kan. Tegelijkertijd leert een intensievere studie van Banshee dat de intriges helemaal niet zo ingewikkeld zijn. Er wordt simpelweg iets neergezet waarin Hood de ambiguïteit van de mensheid vertegenwoordigt als een persoon die continu de grenzen tussen goed en kwaad verkent. Binnen dit kader staat hij vooralsnog tegenover de stereotype antagonist Proctor.

Banshee

Seks en geweld
Banshee zit vol met dode momenten waarvan je als kijker afvraagt hoe deze moeten worden geïnterpreteerd. Zo zou een simpele analyse van de serie kunnen leiden tot de kwalificatie 'erotiek'. Er komt namelijk aardig wat seks voorbij, en zeker niet altijd met een reden. Hetzelfde geldt voor het buitenproportionele geweld. Deze twee componenten leiden niet altijd tot een beter verhaal, maar zijn gebruiksmiddelen waarmee kijkers kunnen worden getrokken. Bovenal lijken de acteurs ook niet altijd lekker in hun vel te zitten. Verder ziet door de cameravoering de serie er wat flets uit. De digitale filter, soft focus en niet altijd geslaagde CGI hebben als gevolg dat de algemene uitstraling soms wat teleurstellend is.

Banshee is geenszins een klassieker in wording, maar heeft zeker bepaalde verleidelijke elementen waardoor je als kijker graag blijft zitten voor een verklaring. Banshee is vooralsnog rechttoe rechtaan hersenloos vermaak, dus neem de bovenstaande minpunten dan ook niet al te serieus.

Banshee is te zien vanaf 14 januari elke maandag om 21:30 uur op HBO Nederland.

Trieste Kelly Dunn
Matt Servitto