movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
De jonge valk Kai leeft zijn hele leven al alleen met zijn vader. Als hij hoort dat er ergens een vogelparadijs bestaat, wil hij daar koste wat kost heen.
Kai woont al jaren met zijn strenge vader Thendai in een nest ten midden van verlaten steppegebied. De dagen bestaan voor Kai uit het krijgen van vliegtraining en het verdedigen van het nest. Langzaam begint bij hem de verveling toe te slaan en hij zeurt zijn vader dan ook regelmatig om het ontmoeten van andere vogels. De verdwaalde ooievaar Gogo komt dan ook als geroepen als zij per ongeluk in het nest van Kai terechtkomt. Zij vertelt hem van de grote vogelstad Zambezia. Het moet een waar paradijs zijn voor elke gevleugelde. Uiteraard wil Kai daar naar toe, maar Thendai verbiedt hem te gaan. Met pijn in het hart besluit Kai het advies van zijn vader te negeren en zijn vleugels uit te slaan. Hij droomt er van om ooit bij de Hurricane Defense Force te gaan, een groep strijdvogels die de stad beschermt tegen het kwaad dat overal op de loer ligt, zelfs in Zambezia.
Mijlpaal
Zambezia is een 3D-animatiefilm, tot leven gebracht door de Zuid-Afrikaanse animatiestudio Triggerfish. Naast Zambezia brachten ze nog een kortere, minder groot opgezette film uit over een verstoten zebra met de titel Khumba. De jonge studio koos ook voor een beginnend regisseur: Wayne Thornley, die eerlijk zegt dat de studio soms geen idee had wat nu de kern van de film moest zijn. Tevens werden er regelmatig beginnersfoutjes gemaakt. Uiteindelijk heeft al dat gestuntel wel geleid tot een enorme mijlpaal voor de Zuid-Afrikaanse animatiefilm.
Ervaring
Jonge animatiestudio’s moeten zich tegenwoordig meten met grote jongens als Pixar en Dreamworks. Het is niet onmogelijk, maar wel verdomd lastig om direct al met een Toy Story-waardige eerste productie te komen. Toch is het onvermijdelijk. Het publiek is inmiddels gewend aan de hoge kwaliteit en zal dat ook eisen van welke productiemaatschappij dan ook. Helaas moet Triggerfish nog wat jaartjes ervaring opbouwen om het animatieniveau van eerder genoemde studio’s te kunnen behalen of te evenaren.
Toevoeging
Toch moeten we Zambezia niet direct links laten liggen. Met name het visuele aspect van de film springt eruit. Triggerfish heeft gelukkig niet gepoogd de dieren zo echt mogelijk te laten lijken; elk dier is komisch opgetekend en voorzien van een bijpassend accent. Zo spreekt Gogo de ooievaar met een zwaar Surinaams accent. Terwijl de dieren echte animatiekarakters zijn, is de omgeving wel heel realistisch en gedetailleerd weergeven. Er is veel aandacht voor kleur en licht- donkercontrast. Daarnaast is het 3D effect in deze film een ware toevoeging. Met name tijdens de vliegscenes en de Hurricane training bewijst 3D zijn nut. Kai vliegt zo snel door tunnels en hoepels, waardoor het soms even voelt alsof je in een achtbaan zit.
Workshops
Alle aandacht is uitgegaan naar de visuele totstandkoming van de film. De verhaallijn en de grapjes blijven helaas nog wat achter. De regisseur beaamde ook dat zijn crew naar workshops van stand-up comedians was gestuurd om het geheel wat op te vrolijken, maar dat er geen raskomiek betrokken was bij het script is duidelijk te merken. Ook de plot, de onvermijdelijke animatie-moraal, is wel erg simpel en zoetsappig. De grootste open plek: waarom Thendai een hekel heeft aan Zambezia, wordt aan het einde van de film gemakzuchtig onthuld. Het was interessanter geweest als die open plek beetje bij beetje door de kijker zelf zou kunnen worden ingevuld. Nu duurde het te lang voordat de oplossing op een presenteerblaadje werd aangereikt.
Conclusie
Zambezia is absoluut geen straf om naar te kijken. Voor een eerste grote productie heeft Triggerfish geen flater geslagen. Ze hebben laten zien met name thuis te zijn in het animeren en het creëren van kleurrijke en gedetailleerde omgevingen en karakters, het gebruik van 3D heeft in Zambezia ook echt een nut. Toch blijft de film ver achter als het aankomt op komedie en verhaal, want als er geen wervelende actiescènes zijn, dreigt de aandacht hier en daar toch wat te verslappen. En dat is dodelijk voor een film die maar 83 minuten duurt.
Kai woont al jaren met zijn strenge vader Thendai in een nest ten midden van verlaten steppegebied. De dagen bestaan voor Kai uit het krijgen van vliegtraining en het verdedigen van het nest. Langzaam begint bij hem de verveling toe te slaan en hij zeurt zijn vader dan ook regelmatig om het ontmoeten van andere vogels. De verdwaalde ooievaar Gogo komt dan ook als geroepen als zij per ongeluk in het nest van Kai terechtkomt. Zij vertelt hem van de grote vogelstad Zambezia. Het moet een waar paradijs zijn voor elke gevleugelde. Uiteraard wil Kai daar naar toe, maar Thendai verbiedt hem te gaan. Met pijn in het hart besluit Kai het advies van zijn vader te negeren en zijn vleugels uit te slaan. Hij droomt er van om ooit bij de Hurricane Defense Force te gaan, een groep strijdvogels die de stad beschermt tegen het kwaad dat overal op de loer ligt, zelfs in Zambezia.
Mijlpaal
Zambezia is een 3D-animatiefilm, tot leven gebracht door de Zuid-Afrikaanse animatiestudio Triggerfish. Naast Zambezia brachten ze nog een kortere, minder groot opgezette film uit over een verstoten zebra met de titel Khumba. De jonge studio koos ook voor een beginnend regisseur: Wayne Thornley, die eerlijk zegt dat de studio soms geen idee had wat nu de kern van de film moest zijn. Tevens werden er regelmatig beginnersfoutjes gemaakt. Uiteindelijk heeft al dat gestuntel wel geleid tot een enorme mijlpaal voor de Zuid-Afrikaanse animatiefilm.
Ervaring
Jonge animatiestudio’s moeten zich tegenwoordig meten met grote jongens als Pixar en Dreamworks. Het is niet onmogelijk, maar wel verdomd lastig om direct al met een Toy Story-waardige eerste productie te komen. Toch is het onvermijdelijk. Het publiek is inmiddels gewend aan de hoge kwaliteit en zal dat ook eisen van welke productiemaatschappij dan ook. Helaas moet Triggerfish nog wat jaartjes ervaring opbouwen om het animatieniveau van eerder genoemde studio’s te kunnen behalen of te evenaren.
Toevoeging
Toch moeten we Zambezia niet direct links laten liggen. Met name het visuele aspect van de film springt eruit. Triggerfish heeft gelukkig niet gepoogd de dieren zo echt mogelijk te laten lijken; elk dier is komisch opgetekend en voorzien van een bijpassend accent. Zo spreekt Gogo de ooievaar met een zwaar Surinaams accent. Terwijl de dieren echte animatiekarakters zijn, is de omgeving wel heel realistisch en gedetailleerd weergeven. Er is veel aandacht voor kleur en licht- donkercontrast. Daarnaast is het 3D effect in deze film een ware toevoeging. Met name tijdens de vliegscenes en de Hurricane training bewijst 3D zijn nut. Kai vliegt zo snel door tunnels en hoepels, waardoor het soms even voelt alsof je in een achtbaan zit.
Workshops
Alle aandacht is uitgegaan naar de visuele totstandkoming van de film. De verhaallijn en de grapjes blijven helaas nog wat achter. De regisseur beaamde ook dat zijn crew naar workshops van stand-up comedians was gestuurd om het geheel wat op te vrolijken, maar dat er geen raskomiek betrokken was bij het script is duidelijk te merken. Ook de plot, de onvermijdelijke animatie-moraal, is wel erg simpel en zoetsappig. De grootste open plek: waarom Thendai een hekel heeft aan Zambezia, wordt aan het einde van de film gemakzuchtig onthuld. Het was interessanter geweest als die open plek beetje bij beetje door de kijker zelf zou kunnen worden ingevuld. Nu duurde het te lang voordat de oplossing op een presenteerblaadje werd aangereikt.
Conclusie
Zambezia is absoluut geen straf om naar te kijken. Voor een eerste grote productie heeft Triggerfish geen flater geslagen. Ze hebben laten zien met name thuis te zijn in het animeren en het creëren van kleurrijke en gedetailleerde omgevingen en karakters, het gebruik van 3D heeft in Zambezia ook echt een nut. Toch blijft de film ver achter als het aankomt op komedie en verhaal, want als er geen wervelende actiescènes zijn, dreigt de aandacht hier en daar toch wat te verslappen. En dat is dodelijk voor een film die maar 83 minuten duurt.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
83 minuten
Tags: Abigail Breslin, Jeff Goldblum, Jenifer Lewis, Jeremy Suarez, Leonard Nimoy, Nielson, Samuel L. Jackson, Triggerfish, Wayne Thornley, Zambezia
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.