Cheerful Weather for the Wedding - recensie

"You do want to marry Owen, don’t you?" Uitgerekend op haar trouwdag begint Dolly hevig te twijfelen.

Cheerful Weather for the Wedding ging in Nederland in première op Valentijnsdag en dat wekt gezien alle romantiek in deze film geen verbazing. Een clichématig happy end is er echter niet, althans niet van het soort waar het verhaal op aan lijkt te sturen. Het scenario zit qua spanningsopbouw dan ook nogal vreemd in elkaar. Daar waar je de climax verwacht, komt deze niet. En op hét logische moment voor de aftiteling gaat de film juist nog even verder, en vliegt het verhaal bijna uit de bocht. Dat werkt vervreemdend.

Rum
Engeland, begin twintigste eeuw. De bruiloftsgasten van Dolly (Felicity Jones, Brideshead Revisited) en Owen (James Norton, An Education) wachten in een kolossaal landhuis tot de ceremonie begint. De bruid zelf heeft zich opgesloten op haar slaapkamer, waar zij in tweestrijd verkeert. Maakt zij met Owen de juiste keuze? Een fles rum moet soelaas bieden. Dolly’s twijfel heeft alles met Joseph te maken (Luke Treadaway, Clash of the Titans), haar geliefde van vorige zomer. Het verhaal schakelt steeds tussen Dolly en de etende, kibbelende gasten beneden. Door middel van flashbacks komen we ook meer over Dolly en Joseph te weten. Fraai scharnierpunt richting verleden tijd is steeds dezelfde deurscène waarin Joseph tegen Dolly zegt: I’ve come to say goodbye.

Sfeer
Regisseur Donald Rice weet deze drie verhaallijnen goed bij elkaar te houden en daar ook nog korte karakterschetsen van de familieleden doorheen te weven. Dat houdt de vaart erin. Veel diepgang hebben die karakters overigens niet, maar dat kan haast niet anders met de grote cast. Al met al moet Cheerful Weather for the Wedding het dan ook niet zo zeer hebben van het verhaal of de uitgesproken personages, maar eerder van de Britse sfeer en excentriciteit die de film uitwasemt. Liefhebbers van Britse kostuumdrama’s worden niet teleurgesteld. Het kan niet anders of de makers proberen mee te liften op het enorme succes van Downtown Abbey. Ze wisten zelfs een actrice uit de serie te strikken: Elizabeth McGovern (als Mrs. Thatcham).

Schilderij
Een ander pluspunt is het visuele aspect van Cheerful Weather for the Wedding, waar zonder meer veel aandacht aan is besteed. De kleuren zijn prachtig (met zachte tinten voor de flashbacks), er is veel oog voor detail en de belichting is mooi. Sommige shots zijn qua compositie en kleurstelling zo fraai dat zij ogen als een schilderij. Dat maakt heel veel goed, zelfs de bij vlagen wel erg flauwe grappen. Vreemd, de Britten zijn toch ook vermaard om hun humor?

Hoewel het über-romantische verhaal en de personages in Cheerful Weather for the Wedding iets meer profiel hadden kunnen gebruiken, is deze film door het krachtige sfeerbeeld dat wordt neergezet als geheel toch geslaagd, zeker voor de liefhebbers van Britse producties als Downtown Abbey. De prachtige kleuren en belichting maken Cheerful Weather tot een lust voor het oog.

Donald Rice

Felicity Jones
Luke Treadaway