The Croods - recensie

The Croods - recensie

Never not be afraid.

Even voorstellen: The Croods, holbewonersfamilie. Pa – ‘New is bad’ - Grug (stem van Nicolas Cage), moeder Ugga (Catherine Keener), dochter Eep (Emma Stone), zoon Thunk (Clark Duke) en oma Gran (Cloris Leachman). Dankzij de behoudende, extreem voorzichtige opstelling van Grug hebben zij steeds weten te overleven waar andere holbewonersfamilies al het loodje hebben gelegd. Maar het motto ‘Never not be afraid’ helpt natuurlijk niet als je een stap verder wilt komen in de evolutie. De rebelse Eep is echter uit een ander hout gesneden. Zij wil weten wat het leven buiten de grot haar te bieden heeft en snakt naar licht en warmte. ‘Please come back tomorrow’, smeekt zij de zon iedere avond.

Vuur
Nadat hun grot is ingestort, trekken de Croods noodgedwongen de wijde wereld in, op zoek naar een nieuw onderkomen. Deze nieuwe wereld is geschilderd in de mooiste, felste kleuren van het palet en schuilt vol gevaar, zoals bloeddorstige tijgers en zwermen vleesetende vogels. Met behulp van de stoere Guy (Ryan Reynolds), in alles al lang geen primitieve holbewoner meer, weten de Croods de gevaren het hoofd te bieden. Hij weet namelijk hoe je vuur moet maken. ‘Look, he has a baby-sun. Is it alive?’

Popcorn
Dreamworks’ nieuwste 3D-animatiefilm biedt een bij vlagen overdonderend visueel spektakel. Het landschap dat de Croods doorkruisen is overweldigend mooi. Toch is de charme van de film vooral gelegen in de ‘kleinere’ scènes, in de interactie tussen de gezinsleden en hoe zij zich ontwikkelen. Helaas zijn die scènes wat in de minderheid. Het is schattig om te zien hoe Guy indruk probeert te maken op Eep, aandoenlijk hoe Grug omgaat met de plotselinge populariteit van Guy, en grappig hoe de mannen omgaan met de onderlinge rivaliteit die er tussen hen ontstaat. De goed getroffen mimiek van de personages maakt hun emoties levensecht en van alle tijden. Tot de leukere momenten in de film behoren ook de hints naar uitvindingen in de verre toekomst: popcorn (Don’t eat it. It’s new), de zonnebril, de caravan, de foto.

Karakters
De relatie tussen Grug en Eep en hun tegengestelde karakters vormt de rode draad van het verhaal. Voor volwassenen laat de plot van The Croods zich raden vanaf het eerste moment. Ondanks de vele achtervolgingsscènes en gevaren wordt het ook geen moment echt spannend. En eigenlijk gaat het daar bij deze film dus ook niet zo om. Voor de liefhebbers van vakkundig gemaakte animatie valt er evengoed veel te genieten.

The Croods biedt een prachtig, zeer kleurrijk visueel spektakel. Toch is de charme van de film vooral gelegen in de ‘kleinere’ scènes, waarin we zien hoe de leden van de holbewonersfamilie zich tot elkaar en tot de indringer verhouden. Daarvan hadden we graag meer gezien. Desondanks valt er veel te genieten.

Chris Sanders

Nicolas Cage
Ryan Reynolds