APP - recensie

APP - recensie

Was de bioscoop tot nu toe het domein van een single screen, met APP komt daar nu het second screen bij. Gimmick of toevoeging?

APP is naast een film vooral een experiment: een film op groot doek in de bioscoop bekijken met je smartphone als second screen in je hand ernaast. Al wordt er gezegd dat je de film ook prima zonder een smartphone met bijbehorende app kan bekijken, het vernieuwende zit hem natuurlijk in de combinatie. De film kan je daarom ook niet los zien van de beleving op het kleine tweede scherm. De vraag is of het genoeg toevoegt en of multi-tasken goed werkt in een donkere bioscoopzaal.

Techniek
Technisch zit het in ieder geval goed in elkaar. Omdat in de bioscoopzalen het mobiele bereik vaak zeer beroerd is, wordt aangeraden de APP thuis al te downloaden. Vanwege de grootte is het vaak over 3G niet eens mogelijk. Wel zal er in de meeste bioscopen een zuil aanwezig zijn waar je het programma ook binnen kan halen. Eenmaal opgestart na het begin van de film synchroniseert de APP via een onhoorbaar signaal in de zaal zichzelf met de film. Ook zorgt hij ervoor dat binnenkomende mailtjes en telefoontjes tijdelijk worden onderdrukt, zodat dat niet voor afleiding kan zorgen. Het scherm blijft ook de gehele film verlicht en de extra's lopen vloeiend.

Iris
Ondanks alle slimmigheden draait het allereerst om het verhaal.  Anna Rijnders (gespeeld door Hannah Hoekstra) is een student psychologie. Samen met haar beste vriendin Sophie (Isis Cabolet) is ze continu bezig met haar smartphone, spil van haar sociale leven. Als tijdens een feest door een ontmoeting met haar ex (Robert de Hoog) plotseling een app op haar telefoon opduikt onder de naam Iris (omgekeerd Siri, het spraaksysteem van Apple's iPhone) gebeuren er aan de lopende band vreemde dingen. Wat eerst op een virus lijkt, ontwikkelt zich tot iets veel kwaadaardigers. Zo is haar jongere broer, die revalideert na een ongeval, druk bezig met een electronisch implantaat dat echter volstrekt op hol slaat. En de app zaait nog meer dood en verderf.

Regisseur Bobby Boermans heeft met APP niet alleen een experiment uitgevoerd, ook levert het een film op die probeert de kijker te laten nadenken over de invloed van social media en een haast continue behoefte aan smartphones. En daar slaagt hij wonderwel in. Ook het verhaal biedt voldoende spannende momenten en prima acteerwerk om als stand-alone overeind te blijven. De app geeft af en toe wat extra's, zoals berichten, aparte camerabeelden of andere info. Hierin schiet de film wel wat tekort. Ondanks het feit dat het een eerste experiment is, had er meer uit de app kunnen worden gehaald. Je kan je voorstellen dat het beangstigende effect van een stem en programma dat op een telefoon een eigen leven gaat leiden ook veel beter uitgebuit had kunnen worden door het op je eigen telefoon te zien. Wel is de vraag of bij meer effecten niet ook de aandacht voor de film verdwijnt. Nu merk je al dat de aandacht voor de film snel wordt afgeleid door het vaak kijken op je telefoonscherm.

Voor een experiment is APP geslaagd. Het is een onderhoudende film met een interessante eerste aanzet. De techniek werkt perfect en er zitten aardige beelden en berichten in. Toch had de app nog wat creatiever in elkaar kunnen steken om beter bij de sfeer van de film te blijven. Aan de andere kant is het gebruik ervan wel erg afleidend, zodat het niet meer wordt dan een interessante gimmick. Want echt in de film opgaan lukt op deze manier in elk geval niet.

Bobby Boermans

Robert de Hoog
Hannah Hoekstra